Vad göra med en västkusttomt, med berg i dagen och en del skog/buskar/"gräs"??? Berget har "ständig" sol & bara små/grunda ansamlingar av jord - ljung och några små tallar är det enda som tar sej. (Svårt att "förankra" ev tillsatt jord ordentligt - så att det ser naturligt ut.) Olvon någonstans där det är lite djupare/fuktigare.
Resten av tomten urdålig jord - eller snarare gott om sten - lämningar från istiden. Halva tomten oerhört solig & torr resten skuggas av stora träd. Det enda som tycks växa är små rönnar (på den mer skuggiga delen) - som klipps ned med jämna mellanrum för att fungera som insynsskydd respektive utsiktsmöjlighet..
Hur får man dessa att dö och försvinna? Större träd (främst tall & björk, en del ek & gran) skuggar (ej på egna tomten..svårt att göra något åt..)
Hur få något att växa bland stenarna? kan man anlägga "rabatter" ovanpå befintlig jord och räkna stenlagret som ett dräneringslager? Hur i så fall? Måste ytan vara plan? Går det att göra "en liten kulle"??
Jordborr, kan det vara ett alternativ? Kan en sån hyras? Var?
Tips önskas om växtlighet som tål salt, "obefintlig" tillsyn annat än sommartid, ev inte obegränsad tillgång till vatten. Jag vill INTE ha ytterligare en "villaträdgård", utan en omgivning som "skulle kunna vara naturlig". Inhemsk kaprifol, digitalis, akleja, bergenia, betonika, hassel, vresros mm finns. Rådjur & ett fåtal skogssniglar likaså (alltså svarta). Hur kan jag klara mej utan att få de spanska även här? Räcker det att skölja rötterna i vatten?
Har funderat på Rododendron (Hur gott är det för rådjuren? Hur skydda?) Annat till? Hosta? Snigelgodis??Hur göra för att förmå "gräsmattan" att bli äng? Oerhört svårt att gräva upp "gräset" p.g.a. alla stenarna. (Betonikan är det enda som kan konkurrera med gräset - vilken underbar växt - vacker överallt!!
Tips på leverantör av bra jord i norra Bohuslän?? Tillgång till tång & rejäl kompost med mycket torv finns..
Tja, det var väl allt..... Efter 20 år med villatomt (välskött på sina ställen...) och med drygt 40 årig "oskött" sommarstugetomt är jag sugen på att göra något där jag är på sommarhalvåret.