|
andersen
28-04-2005, 15:11
Hoppas att barnet klarar sig det är tyvärr inget ovanligt att dammägare inte hägnar in sin damm. expressen
Jag undrar mest varför mamman och handelträdgårdspersonalen inte gick ner i dammen och letade när mössan och jackan hittades flytande där....  Undrar hur läng tid det tog innan räddningstjänsten var där? Mvh Fenja
andersen
28-04-2005, 15:50
Ja Fenja det är konstigt, hadde jag varit där så hadde jag kastat mej i dammen, nu vet jag inte vad lagen säjer men visst är det väll så att om man har en damm eller pool så ska man väll ha staket runt om? tycker att sådana olyckor händer ganska ofta.
Detta handlar uppenbarligen inte om någon "vanlig liten trädgårdsdamm", utan om en damm som används till att bevattna handelsträdgårdens växter, typ "konstgjord mindre sjö"... Det var nog inte så bara att gå ner i dammen och leta, om det var så enkelt så hade de nog gjort det.
Om jag misstänkte att min treåring försvunnit i en sjö, skulle jag leta i den i alla fall och inte stå och vänta på räddningstjänst... Men vi är väl alla olika... Mvh Fenja
Ja tack och lov för det!:rolleyes: Nu är det ju så att vi inte känner till omständigheterna vid den här händelsen, inte mer än vad som går att läsa i denna kvällstidning i alla fall, så jag upprepar bara det jag tidigare skrev: CITAT om det var så enkelt så hade de nog gjort det.
Det är ju inte alla som kan simma heller, men, en del låter ju inte det stoppa dem. Man läser ju ibland att folk kastar sig i plurret för att rädda hundar etc (som ju KAN simma), och kolavippar på kuppen. Men underligt att ingen annan hoppade i, om nu inte de närstående inte kunde. Vi får väl veta mer sen antar jag.
Får hoppas detta går bra, ungar är tuffa, jag har en kompis som hamnade i damm (när han var liten) och klarade sig helt utan men. Värre för äldre personer som hamnar i dammar, de är inte lika tåliga.
vad jag har förstått, så var dammen inhägnad med stacket
Gossen Ruda
28-04-2005, 19:36
Sen tillkommer frågan om inte treåringar skall hållas under uppsikt? Kanske skall alla vattensamlingar i Sverige inhägnas?
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2005, 20:36) Sen tillkommer frågan om inte treåringar skall hållas under uppsikt? Kanske skall alla vattensamlingar i Sverige inhägnas? Det har du också rätt i! Mvh Fenja
Sulawesii
28-04-2005, 20:38
 En treåring kan försvinna väldigt snabbt..... Min son var ett kvicksilver när han var yngre. Hade jag behövt hålla ögonen på honom hela tiden hade jag inte kunnat gå ut och handla över huvud taget. Sen kan omständigheterna runt detta diskuteras hur mycket som helst, men, jag kan försäkra er om att mamman mår jävligt dåligt just nu.
CITAT (Sulawesii @ 28-04-2005, 21:38)  En treåring kan försvinna väldigt snabbt..... Min son var ett kvicksilver när han var yngre. Hade jag behövt hålla ögonen på honom hela tiden hade jag inte kunnat gå ut och handla över huvud taget. Sen kan omständigheterna runt detta diskuteras hur mycket som helst, men, jag kan försäkra er om att mamman mår jävligt dåligt just nu.  Det betvivlar jag inte en sekund, men det gör säkert dammägaren också. Att lägga skulden på denne och helt frånta mamman ansvar är juh bara löjligt. Har man småbarn så ska man också hålla koll på dom, dom är juh det käraste man har. Jag är helt säker på att mamman rannsakar sig själv hela tiden och tänker tanken: Tänk om........åter och åter, hon vet att hon skulle haft bättre kontroll över sitt barn. Och det är det hon sitter och mår dåligt för nu. Jag tycker mycket synd om henne, det måste vara det värsta som kan hända en förälder.
*Felix matte*
28-04-2005, 20:46
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2005, 20:36) Sen tillkommer frågan om inte treåringar skall hållas under uppsikt? Kanske skall alla vattensamlingar i Sverige inhägnas? Inte alls alla vattensamlingar ska vara inhägnade... men... så vitt jag kan förstå så åligger det varje "dammägare" att se till att ingen riskerar att falla i... inkluderat barn... alltså ska dammen vara staketomgärdad. För många år sedan drunknade ett par tvååriga tvillingpojkar i en vattenpöl... 20cm djup Skulle du vilja riskera dina barns liv i en oomgärdad damm eller pool?
Gossen Ruda
28-04-2005, 21:05
Har inga barn, fick nog av mig själv när jag var liten. Det har berättats för mig att jag var en sån där rymmare en gång i tiden. Då fanns det råd, en sele som knäpptes över och under axlarna och sen ett band att hålla i. Det kanske inte får förekomma nu för tiden, hämmar möjligen barnets fria utveckling. Jag överlevde dock.
Beträffande olyckan så borde det finnas ett delat ansvar, föräldrarna håller uppsikt och inga branta kanter på dammen eller ett säkert staket. Att säga till ett barn att inte gå ner till vattnet är meningslöst. Mycket tråkigt för alla parter i alla fall, hur det än går.
*Felix matte*
28-04-2005, 21:09
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2005, 22:05) Har inga barn, fick nog av mig själv när jag var liten. Sååå sorgligt... men jag försöker förstå dig
 Typ alla handelsträdgårdar är väl inhängnade? Om man går innanför inhängnaden så måste det väl vara i alla föräldrarnas intresse att ha koll på sina barn.
solkatten
28-04-2005, 21:43
Enligt bilden i expressen så var dammen inhängnad: bild på dammen
fruberglund
29-04-2005, 02:37
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2005, 22:05) Då fanns det råd, en sele som knäpptes över och under axlarna och sen ett band att hålla i. Det kanske inte får förekomma nu för tiden, hämmar möjligen barnets fria utveckling. Jag överlevde dock. Jodå, det har jag sett. Var en tjej som hade sin unge på Coop i "koppel". Hon var väl trött på att den rände iväg.
Enligt tidningen i morse dök mamman och en anställd på handelsträdgården genast i vattnet och sökte men hittade inte pojken. Därför tvingades de vänta på dykaren i 20 minuter.
Jag klarar inte ens att föreställa mig hur det skulle vara att hjälplös stå (eller oupphörligt dyka för den delen) och vänta på hjälp när jag visste att mitt barn var i så uppenbar fara.
Sele eller inte sele? Jag hade gärna haft det någon gång när mina var riktigt små. Men även med lite större barn är det skett på ett ögonblick. Jag gick på trottoaren i en av europas större huvudstäder med mina bägge barn, då 6 och 8 år. Plötsligt tar min dotter ett kliv åt sidan — rakt ut i gatan! Som tur var fick jag tag i hennes ena fläta och ryckte tillbaka henne. Jag vet inte vem som skrek värst. Hon som gallskrek av smärta? Eller jag som grät och var chockad och jätterädd? Eller alla människor som skrek på mig för att jag misshandlade mitt barn???
Hoppas att det lilla barnet återvänder till livet i alla fall. Mvh Fenja
Vet inte om nån redan skrivit detta på forumet, men det hela tycks ha slutat väl http://www.expressen.se/index.jsp?a=281680 I nästan 25 minuter låg Simon, 3, på botten i den djupa dammen och alla trodde att livet flytt den lilla kroppen. Nu springer han omkring, plirar med ögonen och charmar de tre dykarna på brandkåren. – Han är min mirakelpojke, säger mamma Maria Johansson, 39. – Det var inte Simons tur att dö, säger dykaren Jonas Lundin. Han har för mycket liv i sig – så enkelt är det.
Sulawesii
09-05-2005, 14:40
Oh GUUUUUD vad underbart!
andersen
09-05-2005, 15:14
Härligt, det blev ett lyckligt slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|