Full version: ingefära
rosita
någon som har erfarenhet av att odla ingefära?
wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Ja det kan man även i norra Sverige och det gör man bäst i en stoooor balja. Sök på gamla inlägg frågan har varit uppe förrut. Jag grunanr på att sätta gurkmeja just nu ( ingefärssläkting)
rosita
ingefära klarar alltså inte vintern, är det så du menar?
Hur stor kruka tror du jag måste ha?
Åsa, mälardalen zon 2
Ingefära är riktiga värmeälskare men i stora krukor 10-20liter (gärna svarta ) brukar de må bra under den varmaste perioden av sommaren (ställ inte ut dem så tidigt)

Köp fina färska knölar gärna sådana som visar lite svällande knoppar. Ingefäran bör förkultiveras runt mars-april i vanliga krukor inomhus på ett varmt ställe, det kan ta många veckor innan något spirar. Efter avhärdning brukar man kunna sätta ut dem i stora krukor, brukar vara en bit in i juni här i mälardalen i söder kan man nog sätta ut lite tidigare. Innan det blir frost på hösten brukar man kunna skörda.
*lena:-)*
En liten dum fråga......men hur växer ingefäran, under jorden alltså. Sätter den nya knölar/rötter eller fortsätter den på "sättroten" huh.gif
Kan man ta tillvara på det gröna på något vis, som krydda tex och är den dekorativ? Jag har letar efter bilder på växten men hittade bara en enkel tecknad bild sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon