Full version: Riga
netaave
Vi har bokat en kryssning till Riga i sommar och jag undrar om någon varit där och kan ge tips om vad man kan göra, vi har 6,5 timmar där innan båten går tillbaka.
TeliaNet
ska ni åka med Riga SeaLine?
finns det inte ett torn att besöka där?
netaave
Nej vi åker med Vikingline
TeliaNet
viking line? de kör väl till finland och åland eller?
netaave
CITAT (TeliaNet @ 28-04-2005, 19:41)
viking line? de kör väl till finland och åland eller?

Ja, och Riga på sommaren!
*Felix matte*
Här kanske du hittar några sevärdheter.
netaave
CITAT (Felix matte @ 28-04-2005, 21:31)

Tack Agneta, wub.gif men den sidan hade jag hittat själv, tänkte närmast om någon hade egna erfarenheter.
Svärmor
Ha så trevligt i Riga- inga erfarenheter därifrån, men önskar dig en trevlig resa! biggrin.gif

Svärmor
netaave
CITAT (Svärmor @ 29-04-2005, 12:10)
Ha så trevligt i Riga- inga erfarenheter därifrån, men önskar dig en trevlig resa! biggrin.gif

Svärmor

Tack så mycket, men vi åker inte förrän i juli. Träffade en bekant idag som varit där och det är tydligen väldigt billigt, en fin klocks för under hundralappen, och skinnjackor är tydligen också väldigt billigt.
I Riga finns många fina parker så man kan kanske ta ett skott eller en frökapsel och på så vis få ett minne i trädgården.
Dzad
På Viking Line kan man ha fest... åtminstone hade vi det. smile.gif
Alkoholen flödade. rolleyes.gif
Näe, tycker faktiskt att båtarna är riktigt trevliga ställe om man är ett kompisgäng. Är trevligt att få äta, spela eller helt enkelt sitta och prata på en båt också.
netaave
CITAT (Dzad @ 30-04-2005, 00:00)
På Viking Line kan man ha fest... åtminstone hade vi det. smile.gif
Alkoholen flödade. rolleyes.gif
Näe, tycker faktiskt att båtarna är riktigt trevliga ställe om man är ett kompisgäng. Är trevligt att få äta, spela eller helt enkelt sitta och prata på en båt också.

Jag är en sån som dricker med måtta, dricker lika gärna cider eller mineralvatten som starkare saker. jag har alltid kul på båten, men jag är där för att dansa inget annat.
Svärmor
Ta frökapslar är kul! Jag har ett fint lagerträd och ett olivträd efter en resa till Rom för nio år sedan. Det var första (och hittills enda rolleyes.gif ) gången min man bjöd mig på resa, men då hade vi bara känt varandra knappa året.....

Men de små träden är ett härligt minne.

Hälsar Svärmor
TeliaNet
jag har åkt med viking line och kan bara säga att viking line är långt under silja line.
silja line är det bästa jag sett, viking till h-fors var uttråkande.
netaave
CITAT (TeliaNet @ 02-05-2005, 17:44)
jag har åkt med viking line och kan bara säga att viking line är långt under silja line.

Jag har också åkt med båda rederierna + birka och tycker viking och just Cinderellabåten är absolut bäst.
Vi kanske inte är roade av samma saker du och jag. tongue.gif biggrin.gif
Eva i Norrköping
Jag har varit många gånger i Riga, så nåt ska jag väl kunna tipsa om!
Har du bara några timmar så är ju Gamla stan fullt tillräckligt. Gå gärna till marknaden i den gamla hangarerna också, det är rätt kul att gå runt och titta på. Där kan man köpa växter, lökar etc + allt annat som över huvud taget finns att köpa.
Hör av dig om du vill veta något mer!
Hälsningar
Eva
gammelnalle
Instämmer med Eva.
Gamla stan och "hangaren" (PRUTA!!!!)
Operan kan man ochså titta på. Den är vackert renoverad.

Jag gick dit och frågade om de hade några guidade turer... men det hade de inte (då ...ca 5 år sedan) men plötsligt dök en gammal farbror upp som schnackade deutcniska med en brytning som t.o.m. varvärre än min....
Så jag har knallat omkring I ORKESTERDIKET, bakom scenerna, i logerna, uppe på läktarna, och hela tiden mumlat: "Seer scöön.... gut...." och lät mig beundras av alla porträtt och vilka föreställningar som de har spelat där....

(han skulle bara veta att jag inte är speciellt operakunnig...)

Åk lokaltrafik, och prova deras lokala mat.
Själv klippte jag mig hos en barberare för en blygsam peng.... ( en grej som jag brukar prova på i främmande länder.... NÅN tokide måste man ju ha....)
netaave
Vi ska åka på någon form av busstur med svensk guide, både till marknaden och gamla stan där vi ska få se bl.a. slottet, domkyrkan och några till kyrkor, tre bröders hus och svenskporten. Ska även till saluhallen och Rigas nya centrum, allt på 3 timmar . ohmy.gif
Dzad
Silja Line har väl en del tråkiga båtar också... Den största som går mellan H:fors och Stockholm o. den som går mellan Åbo o. Stockholm (Silja Europa) är väl rätt stora och fina.
TeliaNet
CITAT (netaave @ 02-05-2005, 18:26)
CITAT (TeliaNet @ 02-05-2005, 17:44)

Jag har också åkt med båda rederierna + birka och tycker viking och just Cinderellabåten är absolut bäst.
Vi kanske inte är roade av samma saker du och jag. tongue.gif biggrin.gif

jag gillar det mesta som t.ex shoppingaffären, utforska båten, karaoke, baren, underhållning, hytterna, resturangerna.
silja är och har allt.
tror det var minst 5 resturanger på båten till h-fors.
elleave
Kolla här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon