Full version: Marktäckväv
pisanggoreng
Hej,

Jag håller just på och lägger ut några remsor marktäckväv på ett ställe jag sen ska fylla med singel eller något. Häri finns också några små träd och buskar som sticker upp, och dessa skulle jag vattna när jag lagt täckväven. (Buskarna och träden tittar upp ur små hål i väven.) Döm av min förvåning när vattnet inte alls sjönk genom väven (som jag trodde den skulle) utan lade sig i små pölar ovanpå. Jag tänkte att den kanske rinner undan efterhand, men nu, mer än en timme senare, ligger vattnet fortfarande kvar.

Har jag gjort något fel? Eller har jag missuppfattat täckvävens funktioner? (Den är köpt på Bauhaus, förresten.) Det finns väl inte en upp- och en nedsida på väven? Vad ska jag göra, tycker ni? Ska jag kanske sticka små hål i väven där pölarna uppstår?

Tack på förhand.
kerstin z5-6
Har du köpt den svartgrönrandiga jordgubbsplasten -den har pölar länge innan vattnet rinner igenom -

och en del andra nackdelar, remsar sig , fastnar i trimmers gräsklippare etc tec .. som gör att jag
hellre använder geotextil numera smile.gif
pisanggoreng
Nej, den är helt svart. Och känns lite mjuk. (Kommer inte ihåg fabrikat och annat.)

Vad är geotextil..? wacko.gif

Vad tror du om att göra små hål där vattnet samlar sig? (Det är ju ingen helt jämn yta den ligger på, så det blir inte alltför måga pölar.)
kerstin z5-6
vad är syftet med duken -hålla ogräs borta -Hål -blir ju ogrässtickopp
Ska den vara vattengenomslpplig så ska den -är det vävda plastband ?

Geotextil är en "filtig" grå duk som andvänds vid vägbyggen , för att hålla gruslager isär när man gör trädgårdsgångar etc .. kostar 7-9 kr kvm
pisanggoreng
Ja, syftet är att hålla ogräs borta. Där har tidigare (så sent som i förrgår, faktiskt) varit gräsmatta, med hälften maskrosor och annat.

Visst blir små hål "ogrässtickopp" ( laugh.gif ) men några sådana kan man kanske stå ut med. Det är ju inte kul att ha pölar där (om än under singel) när det kommit ett skyfall...

Var köper man geotextil?
pisanggoreng
Nu har jag varit i garaget och hämtat förpackningen:

"Econova Martäckväv/barkväv" är det, och såhär står det:

"Fördelarna är att den tillåter regnvatten att tränga igenom samtidigt som duken hindrar att ogräs växer igenom och rötterna från att växa uppåt."

Står dock inte hur många timmar det tar innan lite vatten från vattenkannan rinner bort... wink.gif sad.gif
Fredi
Årets första maskros i min trädgård tittade upp genom min Econova marktäckväv...
pisanggoreng
Låter ju som en toppenprodukt! wacko.gif blink.gif wacko.gif wink.gif

Nu, 15 timmar efter vattning, ligger vattnet fortfarande kvar?

Var köper man den geotextil, Kerstin pratade om?
KURT
Jag tror inte att det är något fel på väven. När den är ny så kan ytan vara vattenavstötande (hydrofob). Det kommer att försvinna efter hand och vatten kommer att kunna tränga igenom.
pisanggoreng
Det låter både rimligt och hoppingivande. Tack. smile.gif
Aries
I Gröna rum pratade en snubbe om att den duken man har vid vägbyggen inte håller ogräs borta. Var han ute och cyklade eller? (Han som hade lökväxter)
Vi har en hel massa markduk kvar från vårt vägbygge och vill ju använda detta till vissa planteringar, gångar och uteplats. Det är tjock duk och tung som attan. Borde ju kunna stoppa allt som vill komma igenom, förutom vatten då.
Vad tror ni?
kristerh
CITAT (KURT @ 29-04-2005, 09:04)
Jag tror inte att det är något fel på väven. När den är ny så kan ytan vara vattenavstötande (hydrofob). Det kommer att försvinna efter hand och vatten kommer att kunna tränga igenom.

Det stämmer, så var min iallafall, det tog ett tag men nu rinner det rakt igenom.
krister
pisanggoreng
Vad bra! Toppen! smile.gif
kerstin z5-6
Ja och Nej -Visst kan rötter tränga igenom -björkrötter går igenom bägge sorter i värsta fall -

Problemen med plastväv är
Går ej att sticka hål på med vass spade -vill du plantera en buske senare i marktäckt område är det kört.. du får gräva ner till duken -kniva ett hål o försöka rispa upp den -vilket genererar band..remosr ... sad.gif

Den remsar i kanterna
Den är dyr
Den är inte säker mot ogräs det är ingen duk .. ju gummiduk .. men den har ju andra nackdelar smile.gif
osv
vet man att den ska ligga i botten av en djup stenkista som i lökväxtfallet i gröna rum ok -om inget sticker ut ...
Men den är inte bättre än geotextilen,
Geoduk köps på alla byggvaruhus och går att köpa i stora rullar
Finns i olika tjocklekar o klasser -

Jag har täckt 13x5 meter gammal ogräsmatta med den -och fyllt området med grus och grusplanteringar samt torvbäddar
Vi det byggnadstillfället körde vi traktor över duken -utan att den gick sönder

Jag har plockat bort samman lagt tre tuvor äxing på hela området sen dess
En stor björk finns mitt på -märker inte att den tar vatten från roddarna heller

Jag köpte en större rulle och kvm priset var under 5 kr då -några år sen ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon