vitlöken
Vet någon varför min vitlök aldrig tar sig?Har prövat flera olika sorter,alla köpta på handelsträdgård.Sätter dom i slutet på september,början på oktober.Ca 3-5 centimeter djupt.Vattnar och väntar.Inte ett liv!!!
Blasten bör väl komma upp ganska snart och övervintra eller?
Bor i zon 2.Täcker landet på vintern med ca 1 dm löv.Är det det som är felet?
Åsa, mälardalen zon 2
Jorden ska vara väldränerad så att det inte blir för blött, jorden ska gärna ha lite högre pH + det ska näringsrik jord, jorden ska gärna vara lucker och inte kompakt, vitlök är en krävande gröda. De största klyftorna sägs ge de finaste lökarna.

Själv sätter jag min vitlök runt oktober i en bädd som är lite upphöjd så att dräneringen blir bra. Vitlökarna ska helst bara rota sig innan vintern, blasten ska komma på våren. Själv petar jag bara ner klyftorna. Jag täcker ingenting i zon 2. Jag blandar ner lite kalk och lite gödning i jorden innan plantering och sedan på våren när lökarna dyker upp så ser jag till att de har gott om näring och vatten.

http://www.odla.nu/vegt/vitlok.shtml

Vilka sorter har du provat??
Ingrid på Västkusten
Jaha Du - jag sätter min i Oktober några rysliga höstar t o m i November - täcker nada - sätter iofs inte 3 cm djupt gärna lite djupare faktiskt.

Hemligheten tror jag är mina upphöjda bäddar - om de gror och kommer blast innan vintern dör de oftast ofelbart. Kallas utvintring.
Har Du styv lera?
Den där täckningen skulle jag hoppa över - vitlöken är ju bl a sibirisk och går ju bra i minst zon 5 säkerligen högre med. Dränaget är mkt viktigare!

Min första blast har kommit :-D

Prova att köpa certifierat utsäde, det handelsträdgårdar har är det ofta si elelr så med - har ju ofta sett fint med för den delen.

Törnvik säljer fina sorter, det gör Åke Truedsson med.

Glada hälsningar fiårn en lök & vitlöksfantast!

PS Jag sätter även schalottenlök(sättlök) på hösten!!!
ZaraP
Jag satte ner mina klyftor i oktober i mitt kallväxthus över
vintern. Där vill jag inte ha dem i vår utan i kökslandet som inte
finns ännu tongue.gif så därför satte jag varje klyfta i en egen kruka som jag
grävde ner. 10 stycken.... löv som täckning.
Nu häromdagen plockade jag bort all löv och ur varje kruka sticker
det upp lite grönt... bor i zon tre.
Nu har jag inte sett om det funkar hela vägen?... de ska ju upp ur
krukan och ner i jord i april tänkte jag, i mitt nya köksland... om
DET fungerar är en annan femma?! sleep.gif

Mvh ZaraP
vitlöken
Tack för bra tips!Nu ska jag ta nya tag och försöka med era ideer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon