gladhertha
Jag är den enda i hemmet som har en balkong. Har ett bord som "hänger" fasst i en sida av balkong ska ägnas som odlingsbord, bord för brickor etc. Sedan har jag ett vitt parasol som är lite mysigt smile.gif Sedan ska jag få en utestol/utefotölj att ha som sittplats. Har även någonstans i boden en balkonglåda jag ska plantera lite pensér eller liknande. Sedan står de still.
Har funderat på att plantera något i en större kruka. Men om jag sätter den på "marken" får den ingen sol pga "staketet" som täcker. Vad kan man "höja" upp krukan med? Bordet är för litet och framförallt klent för att jag ska kunna ha den där. Vad finns det för annat fint man kan fixa till med?

Tips? unsure.gif rolleyes.gif
pejori
köp TVÅ större krukor, och vänd den ena upp och ner. smile.gif smile.gif
då blir den en piedestal wub.gif wub.gif
välkommen hit wub.gif
pejori
du kan också hänga upp småkrukor med hängande växter på fönsterfodret..(ramen runt fönstret)
hänger du ett par i olika höjder, så blir det jättefint wub.gif
gladhertha
Tack så mycket för tipsen! wink.gif Hur mycket kostar två STORA krukor? Genomsnitt? Inga dekorativa saker som mönster etc...bara vanliga "bruna" saker tongue.gif Tänker skaffa ngt "tak". typ markis eller något *fundera* och då tänker jag hänga upp lite växter i krukor etc... tänkte ha det rätt "tätt" med växter och blommor..känns som man sitter i en liten oas då!
pejori
det beror lite på HUR stora
kan tänka mej runt en femtiolapp styck...
Hannele
CITAT (gladhertha @ 28-04-2005, 20:31)
Hur mycket kostar två STORA krukor? Genomsnitt?

På loppis kan man hitta för en femtiolapp.
Mallan
Nu vet jag inte hur det ser ut men får det plats att hänga något på väggen?
När jag bodde i lägenhet satte jag upp ett stålnät/spaljé på väggen som jag hängde krukor och en blomlåda i. Där kunde jag ha både kryddväxter, sommarblommor och diverse roligt. Där fick det även hänga en ljusslinga som blev himla mysig på kvällen.
gladhertha
CITAT (Mallan @ 28-04-2005, 23:15)
Nu vet jag inte hur det ser ut men får det plats att hänga något på väggen?
När jag bodde i lägenhet satte jag upp ett stålnät/spaljé på väggen som jag hängde krukor och en blomlåda i. Där kunde jag ha både kryddväxter, sommarblommor och diverse roligt. Där fick det även hänga en ljusslinga som blev himla mysig på kvällen.

Ahh! Ingen dålig idé! De väckte sinnena smile.gif Funderar på att göra något liknande, hur hängde du upp blomlådan då? Har du någon bild? Kan man ta trävirke och sedan hönsnät på??
Snöflinga
Köp kompost-galler, både billiga och stadiga. S-krokar är bra att hänga amplar i. Stor kruka på golvet tror jag räcker, så har jag och det funkar alldeles utmärkt tongue.gif Rötterna behöver inte sol och alla växter (klängväxter strävar uppåt mot ljuset, glöm ej fatet) Klockranka eller blomsterböna är snabbväxande....

Lycka till rolleyes.gif
netaave
Om du ställer en stor kruka på golvet i skuggan av räcket skulle jag föreslå en uppstammad fucshia i den och så något runt den som väller över kanten, lobelia kanske finns både röd, vit och blå. Fucshian vill inte ha så mycket sol.
Finns också krukor att hänga på ett balkongräcke, det är fint i hörnorna om du har en låda mitt på räcket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon