Diabolique
Jag skulle vilja ge min lilla afrikanska pygméigelkott en liten lekträdgård på köksgolvet. biggrin.gif

Som det är nu så har jag provat att ge honom en liten djungel av kattgräs, men det gillade han inte. Han har även en sandlåda, för vissa igelkottar gillar sandbad, men inte min (än så länge i alla fall)...

Jag har varit ute i skogen och kollat efter fina grenar, rötter eller barkbitar som han skulle kunna klättra på eller krypa under, men inte hittat något passande.

I djuraffären säljer de fina grenar och korkbark, men det är rätt dyrt.
Har ni några andra tips på växter, bark eller grenar mm?

Jag vill också gärna veta vart jag ska söka efter spansk mossa, det finns inte i de blomsteraffärer som jag har besökt.
Sulawesii
Jag har inget svar på dina frågor, undrar bara lite över din igelkott.... kan du inte berätta lite? Har aldrig hört talas om pygméigelkottar. wub.gif
Diabolique
CITAT (Sulawesii @ 28-04-2005, 21:23)
Jag har inget svar på dina frågor, undrar bara lite över din igelkott.... kan du inte berätta lite? Har aldrig hört talas om pygméigelkottar. wub.gif

Ok, i så fall så får jag hänvisa dig till ett annat forum. biggrin.gif
Tamigelkottsforumet

För mig är han det perfekta husdjuret, och jag skulle gärna ha fler om jag bara hade plats... De ska nämligen ha 20 kvadratmeter att röra sig på, och de brukar inte gilla andra igelkottar (förutom vid parningen).
Sulawesii
Tack för det! Jag är så nyfiken av mig smile.gif ......
Zazu
CITAT (Diabolique @ 28-04-2005, 20:52)
Jag vill också gärna veta vart jag ska söka efter spansk mossa, det finns inte i de blomsteraffärer som jag har besökt.

den heter tillandsia usneoides på latin och finns lite överallt i blomsteraffärer, fanns förut här i U-a för 40:- för en påse.

GUUUUD!! vilken söt liten kotte wub.gif wub.gif wub.gif
Diabolique
CITAT (Zazu @ 28-04-2005, 22:15)
den heter tillandsia usneoides på latin och finns lite överallt i blomsteraffärer, fanns förut här i U-a för 40:- för en påse.

GUUUUD!! vilken söt liten kotte wub.gif wub.gif wub.gif

Ok, då ska jag fråga efter tillandsia usneoides/ Spansk mossa på alla ställen.

På Växtriket får de hem sådant ibland men väldigt sällan.

Nibbler hälsar och tackar för att du tyckte att han var söt! biggrin.gif
lilla mamma
Om han är som en vanlig kotte, borde väl kvistar, rishögar och stubbar vara spännande. Inomhus borde det gå att konstruera meddelst lådor och sådant.
Sicken söt kotte, tänk nu har första storkotte-bajset visat sig när han varit och ätit upp katternas mat ute.
Hos oss går han in och snokar om dörren står uppe.
KURT
Man borde ju kunna kombinera växter med mat till igelkotten, d v s insekter. Så att man har växter som äts av insekter som i sin tur äts av igekotten! Lite syrsor + kackerlackor + sniglar och så några växter som de kan tänkas äta, så trivs nog igelkotten också bra.
Diabolique
Ja, han älskar ju att krypa i gångar och rör, och han har en hydda gjord av kokosfiber (som egentligen är till för en ampel).

Och om jag vore duktig så skulle jag konstruera något labyrintliknande.
Jag har hört att en del använder tomma kartonger mm, men jag har även kravet att det ska se bra ut, eftersom han bor i köket, och jag vill kunna had det framme när det kommer gäster.

Växter och insekter hade fungerat bra om det inte vore för att Nibbler är lös i hela köket, och väldigt kräsen vad gäller insekter.
Mjölmaskar älskar han, men inte syrsor...

Jag tror inte att han skulle få för sig att smaka på någon växt, men om jag ska ha växter på golvet så måste det vara någt som går att äta (ifall han skulle få för sig att smaka ändå).

Det lutar åt att jag kommer köpa en stor bit korkbark, som får fungera som både tunnel och och klätterställning.
Åsa - Alingsås
Hade ingen aning om att det fanns tama igelkottar, men det var kanske det häftigaste husdjuret jag sett!!! biggrin.gif (med undantag kanske för katter, som jag älskar wub.gif wub.gif ) Men om de bara är vakna på nätterna, när hinner du umgås med honom? Och vad gör han när du sover?
Otroligt söt!!

MVH, Åsa
Diabolique
CITAT (Åsa - Alingsås @ 29-04-2005, 09:54)
Hade ingen aning om att det fanns tama igelkottar, men det var kanske det häftigaste husdjuret jag sett!!! biggrin.gif (med undantag kanske för katter, som jag älskar wub.gif wub.gif ) Men om de bara är vakna på nätterna, när hinner du umgås med honom? Och vad gör han när du sover?
Otroligt söt!!

MVH, Åsa

Jag råkar vara nattmänniska, och ibland kan han få för sig att vakna redan vid niotiden. Ibland väcker jag honom vid åtta på kvällen och så får han halvsova vidare i soffan eller på min mage framför TVn, eller fräsa runt i soffan om han är pigg.

Jag skulle också gärna vilja veta vad han hittar på när jag sover... unsure.gif
Ibland hörs konstiga ljud från köket, men de tystnar när man kommer dit, och Nibbler ser ut att spela oskyldig... (om han kunde vissla så skulle han göra det när han låtsas att det regnar)... biggrin.gif

Han har också ett stort ekorrhjul (30 cm i diameter) som han kan springa i, ibland flera timmar. Äta, bajsa och kissa är också något han gör rätt ofta...
Fenja
Han är underbart söt i alla fall! wub.gif wub.gif Visa gärna fler bilder på den lilla raringen!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon