Full version: Grönt vatten?
Lella
;) Hej
Vi har en damm på ca 21000liter vatten som är ganska grönt vad gör vi hjälper det att utöka växter o vad för slagts i sådana falll som är snabbväxande. Kanske någon kan sälja till oss?? Vi har nu "2 degar" med grodägg stör dom fiskarna i dammen eller??? Vad kan vara nackdelen med grodor jag tycker dom är häftiga.
Lena
roos
Grodor ska man vara rädd om, de äter sniglar b.la. Det är nog snarare så att fiskarna äter grodyngeln, koi gör iallafall har jag hört.
dammkillen
om du gräver en kanal och gör flera "lådor" i kanalen och sedan lägger i dammduk, sen lägger du stenar i lådorna, då har du ett uppsamlande filter. jag har aldrig prövat det själv så det är bara en teori. sen kanske man behöver ett uv-ljus.
dammkillen
jag har inte prövat det själv men om du tar t.ex. ett lakan och drar fast runt änden på dammslangen och ställer en pump nere i dammen och kör pumpen, så kan du antagligen "akutrena" vattnet från det gröna algerna. sen går det att tvätta lakanet i tvättmaskinen i hett vatten. =)
dammkillen
själv funderar jag på att låta ett tunt jordlager ligga på botten av dammen och slänga i vattenpest som får sjunka ner på botten och växa därifrån. vattenpest lär vara starkväxande. det lär kunna slå upp nya skott till våren har jag läst. det lär ju växa vattenpest vilt, så om den klarar sig vilt ska den väl kunna klara sig i dammen. jag vet dock inte om de vilda vattenpesten är samma sort som den sort som säljs i handeln.
då får man en växtmatta på botten så småningom som är bra för dammens biologi.
Pinup
Ett hett tips är hornsäv:-)
Jag har både vattenpest och hornsäv i min damm, de flyter fritt och är ena duktiga små reningsverk.

Hornsäv är dessutom väldigt vacker, med sitt bräckliga och graciösa bladverk.

Jag tror att det är bra att ha massor med växter överlag, för att balansen i dammen ska hålla och inte bli övergödd och alge grön.

Andmat är oxå jättebra (i lagom mängd) de lägger sig på ytan och gör att inte så mycket soljus kommer ner i dammen vilket blir ogynsamt för algerna.

Problemet med andmat är att den snabbt tar över hela dammen, om man inte gallrar hårt+ att den kan täppa till filter och apparater.

Hoppas det löser sig med det gröna:-)
tullmejs
Hornsärv heter den väl unsure.gif
Pinup
Folk kallar växten för både hornsärv och hornsäv, fråga mig inte varför? det är väl som att kalla tussilago för hästhov..
Men den heter i alla fall Ceratophyllum demersum.

MVH
Johanna
dammkillen
CITAT
Jag tror att det är bra att ha massor med växter överlag, för att balansen i dammen ska hålla och inte bli övergödd och alge grön

ja, tydligen är det bra med mycket undervattensväxter i dammen. Man skulle nog bli förvånad hur bra vattenkvaliten skulle bli om man provade..

Problemet är att få undervattensväxter, andra än näckros, som överlever vintern, ute i dammen..

Pumpen lär också ha sönder bra bakterier..tycker jag mig ha läst
Pinup
Ja jag håller verkligen med dig....

Jag tror att det nästan är en omöjlighet att få en damm att "fungera".....
Utan ett rikt etablerat växtliv, sen spelar det ingen roll hur mycket maskiner och "teknik" man slänger i , naturen vet alltid bäst:-)

Jag låter min damm frysa helt på vintern.
Alla mina växter förutom flytväxterna överlever vintern, jag har provat att övervintra vattenpest,hornsäv inomhus men det fungerar inte med omställningen.

Så jag slänger i nya varje år .....

Föressten så hämtade jag en vass tuva i sjön som jag planterade i dammen.... och gissa vad jag fick med på köpet:-)

Jo en massa gädd yngel:-) jag har för mig att gäddan leker på grunt vatten i april?

MVH
Johanna
dammkillen
när man har en så stor damm tror jag det behövs ett kraftigt genomflöde av vatten och ett enormt vattenfall. ett sådant vattenfall skulle man kunna gräva ur för i ena änden av dammens längdriktning och sedan göra en uppsamlingsdamm, enligt skop-principen, och i den ha en tillräcklig pump för att återföra vattnet upp till huvuddammen. frågan är bara att dimensionera allting rätt, så att inte uppsamlingsdammen svämmar över

och det är klart, då är man ju inte tvungen att köra pumpen utan kan ha den avstängd och då blir vattnet stillastående, så att man inte låser in sig på att man måste ha pumpen igång jämt.

men jag tror att ett kraftigt syresättande vattenfall kan vara bra för vattenkvaliten.

att ha flera dammar så, blir väl också en sorts naturlig filterfunktion, på botten av uppsamlingsdammen kan man t.ex. ha singel

man kan ju avskärma ljudet från uppsamlingsdammen och vattenfallet med växtlighet, t.ex. träd, stenar, och samtidigt skapa en trevlig inramning

---

En djupvattensväxt som enligt etiketten är härdig på frostfritt djup är Vattenax. jag hade en planta men koi-fiskarna slet sönder plantorna. Blommorna är vita och doftar vanilj
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon