|
Full version: Vattnar ni nu?
I varje fall här i Stockholmstrakten. Behöver man börja vattna? Jag fick ett tips att vattna min sibiriska ärbuskhäck för att den får så mycket mjöldagg. Borde jag börja med det nu? Perennerna behöver de vatten?
Jag börjar också fundera på att vattna...det är jättetorrt på sina ställen medan det fortfarande är blött på andra... Men jag avvaktar nog ett par dar eftersom det kanske blir regn i helgen..
kerstin z5-6
28-04-2005, 22:04
ja
fruberglund
29-04-2005, 02:30
Här skulle det ha blivit regn idag men nu är det bara sol på väderkartan  Så det blir nog till att vattna lite där det ser torrt ut. De nyplanterade växterna får självklart en ordentlig vattning emellanåt.
Ja, jag vattnar. Det som jag planterat i höstas och nu i vår, som inte etablerat ett djupt och fullt efffektivt rotsystem ännu.
Annars "ska" mina växter helst klara sig själva så långt det är möjligt.
Annie-72
29-04-2005, 08:37
Jag vattnar åxå de nyplanterade rosorna som står i söderläge samt mina små klematisar som jag bara för några veckor sedan tänkte gräva bort då jag trodde att de var döda. Nu har den ena en stängel med två bladpar(nöp bort ett igår, de tredje) samt att den andra skjuter två nya rotskott.. Väntar ihärdigt på Cl Valge Daam som inte vill visa sig ännu.. Vattnar även lite på mina palmliljor som planterades i fjol. De kom aldrig förra året men hoppet står till i år då de skjuter små nya blad i de förövrigt nedvissnade fjolårsbuketterna.. De andra perenna växterna får allt vänta på regnet...
Borde jag vattna min alm som jag planterade förra sommaren? Hade nog tänkt vattna den i sommar men inte had jag tänkt börja i april.  Är tjälen ur marken i zon 5 förresten? Hur långt ner ska det egentligen vara isfritt innan man kan tala om en tjällös mark?
Yin o Yang
29-04-2005, 09:51
Vattnar lite försiktigt. Det är jättetorrt, men de har hotat med regn hela helgen  . Vet inte om jag ska var arg eller glad för det, mest glad kanske, för då kommer nog värmen igång ordentligt.
kristerh
29-04-2005, 10:10
jag har vattnat i flera veckor, det är snustorrt hemma hos mig krister
Sulawesii
29-04-2005, 10:12
...... orkar inte.....
Lars-Olof Arvids
29-04-2005, 10:42
Jag vattnar inte, för idag regnar det!  Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 29-04-2005, 11:42) Jag vattnar inte, för idag regnar det!  Olle Lyllo dig ...  *avis*
katarina76
29-04-2005, 10:52
CITAT (Dzad @ 29-04-2005, 10:51) Borde jag vattna min alm som jag planterade förra sommaren? Hade nog tänkt vattna den i sommar men inte had jag tänkt börja i april.  _Planterat Alm??_ ok... hm... ja vi bor ju inte i samma del av landet, så så konstigt är det kankse inte..... Men här är det ett ogräs, sprider sig över allt, har rötter långa som sju svåra år och tar död på allt i sin väg. Vet att Almsjuka har tagit en massa, men ute hos mina föräldrar ses alm som värre ogräs än kirskål  å ndra sidan, måste ju vara extremt lätt odladei alla fall
katarina76
29-04-2005, 10:53
Vattnar bara nylaggda gräset och krukor, det andra får klara sig ett tag till, men tort är det.
Jag tycker almar är fina.  Och här uppe växer de inte vilt. Man får vara glad om man hittar dem i trädgårdar o parker nån gång. Förresten bor vi inte ens i samma land väl.
Här vattnas inte för här har inte snön smält bort överallt än och gräsmattan är som ett träsk. Rabatterna är djupfrysta.
Anna i Mjölby
29-04-2005, 12:35
Näää, har inte ens tänkt tanken. Vattnar gör man möjligen efter veckor av snustorr högsommarhetta. Definitivt inte i april.
Anki på Öland
29-04-2005, 12:36
CITAT (katarina76 @ 29-04-2005, 11:52) CITAT (Dzad @ 29-04-2005, 10:51) Borde jag vattna min alm som jag planterade förra sommaren? Hade nog tänkt vattna den i sommar men inte had jag tänkt börja i april.  _Planterat Alm??_ ok... hm... ja vi bor ju inte i samma del av landet, så så konstigt är det kankse inte..... Men här är det ett ogräs, sprider sig över allt, har rötter långa som sju svåra år och tar död på allt i sin väg. Vet att Almsjuka har tagit en massa, men ute hos mina föräldrar ses alm som värre ogräs än kirskål  å ndra sidan, måste ju vara extremt lätt odladei alla fall  Tänkte precis samma sak! Dessa förb..... almar som bara sprider sig!! Och jag som har BÅDE alm och kirskål..... Anki
Hej I värmland har jag vattnat det nysatta. Det är TORRT i marken. Har gjort en barrväxtrabatt. Sockertoppsgran, kinesisk en och en dvärgtuja. Det blev helt ok men tror att det blir för trångt om ett antal år. Jag får väl flytta på dom då..... anklar
jo jag har vattnat de relativt nysatta träden och buskar vi har här hos oss. om inte annat så för att "vattna bort tjälen ur marken".
MEN är det dags o vattna klematisen och ge den benmjöl??? någon som vet för oss som bor i zon 5????
Ullagumman
kerstin z5-6
29-04-2005, 21:19
Vattna bort tjälen ur marken praktiserar jag sen flera år med nya rosor och det fungerar bra -men det får inte vara för låga temp nattetid .. ett par minus gör inget men värsta kyla ska vara förbi
fruberglund
30-04-2005, 04:18
Vattnade alla mina rosor igår eftersom det utlovade regnet skulle utebli. Nu har det spöregnat hela natten! Där får man för man anstränger sig
Sommartorparn
30-04-2005, 07:47
Och om man inte har möjlighet att vattna? Är det kört då?
kerstin z5-6
30-04-2005, 12:05
nej .. men man kanske ska vänta med nyplanteringar tills man kan vattnaregelbundet -mycket klarar sig ändå ... fast det får gärna komma lite mer regn nu.
Susanna
30-04-2005, 17:22
CITAT (Sommartorparn @ 30-04-2005, 08:47) Och om man inte har möjlighet att vattna? Är det kört då? Vårarna brukar ofta vara torra där du och jag odlar. Men jag tycker det mesta brukar klara sig i alla fall. Om jag planterar på våren och inte har möjlighet att vara på plats så täcker jag jorden med något för att få den att hålla fukten bättre. Och vår lerjord håller ju oftast fukten bra tycker jag. Även om det är torrt på ytan kan det vara fuktigt 10 cm ner. Jag satte rosor förra veckan och kan inte vattna förrän om ytterligare en vecka. Men jag tror att det går bra ändå! Annars blir jag ledsen....
zaaritha
30-04-2005, 18:48
Satte ju en aronia i går o den vattnade jag, förstås! Har även rotvattnat rhododenron, enarna,o vindruvan--i växthuset. Samt planteringen av tulpanlökar, jag köpte i Holland!
kristerh
30-04-2005, 20:19
Nu regnar det här i stockholm, inga mängder, hittils,men all nederbörd mottages tacksamt. krister
zaaritha
30-04-2005, 20:41
Har kommit 6 mm här och det behövs mycket mer!!
Maria i Helsingborg
30-04-2005, 20:44
Det var länge sedan snön (eller vad vi ska kalla det vi får här i Skåne) smälte och inget regn har vi fått att tala om på hela våren så idag blev det till att rotblöta rejält. Nu blir det väl regn här i natt som det blev hos Fru Berglund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|