Ibland blir jag bara så förbaskad när man hör på TV och radio..."läs mer på vår hemsida" eller ..."recepten finns på www..." eller "tävla på hemsidan"...
Det är ju diskriminerande mot de som inte har råd med dator eller kunskap eller lust att ta till sig detta nya media...jag tänker då främst på den äldre generationen....hur många över 70 har internet??? Här är de inte många i allafall...
i mitt grannskap alltså...
GoSatta
28-04-2005, 22:19
Dom flesta bibliotek erbjuder väll internet idag? gratis desutom.
Förr var man väl tvungen att skicka efter eller gå in på text-tv? (som inte heller alla har)
Dock borde man väl ha både internet OCH beställningstjänst då bör man nå alla.
Jo tack...vi har 2 mil till närmaste bibliotek här...alla bor ju inte i stan precis.....men inte för att jag tror att min svärmor (som inte heller har körkort) skulle surfa på nätet där ens om hon bodde vägg i vägg...
*Felix matte*
28-04-2005, 22:26
dabbeljo dabbeljo... faktiskt så kan det reta mig såååå än idag trots att jag själv har bredbandsuppkoppling... men jag vet ju att sååå många inte har tillgång till dator och än mindre råd till Internet.
Spela roll om biblioteken har datorer och Internetuppkoppling... det är inte alla som har möjlighet att ta sig till dessa bibliotek och surfa gratis.. el mot betalning.
Däremot vill jag inte påstå att alla äldre är ointresserade/okunniga på datorer. Det är mer en läggningssak.
Jobbade som lärare på div. dataprogram under många år och åkte omkring i mellansverige och höll kurser, ofta direkt på företagen.
Vid ett tillfälle var det flera "ungdomar" från c:a 20--40 år. Men även en dam som var 60+.
Hon var den som snappade snabbast. Dessutom hade hon en underbar inställning: "Oj, vad spännande, det måste jag prova..."
Medans en av tjejerna som var 22 var hur negativ som helst: "Det kommer aldrig att funka!"
Detta var definitivt inget undantagstillfälle.
Radioprogrammet
Meny har ju löst det genom att de som vill ha månadens recept hemskickade få betala 40 kr. Internet medför ju bara att de flesta program (radio och TV) lämnar ut mera information än vad man gjorde tidigare. Det är information som lyssnaren/tittaren tidigare inte kunde få tillgång till alls.
Att få extra information utöver det tv programmet visar, för de som är intresserade, tycker jag är kanon... Bra att de utnyttjar ett så grymt bra medium som Internet faktiskt är...
Vad som är problemet är att datorerna ännu är för komplicerade.. Man måste kunna en hel del för att kunna använda en dator idag och det är synd.
Och på DVD-filmer finns det ofta mycket bonusmaterial som inte finns på vanliga videofilmer, VHS. Då skulle det också vara orättvist?
Man kan inte resonera så. Tycker jag. Möjligheterna finns och sen är det upp till var och en att efter lust och förmåga ta chansen eller inte.
Min pappa har nyligen gått en datorkurs för pensionärer så det finns chanser även för äldre att lära sig använda en dator/internet.
Jag reagerar nog mest på att teknikutvecklingen anammas så fort och görs till norm...de som inte hakar på hamnar ofelbart långt efter och det ÄR långt ifrån alla som har råd med dator och internet och det krävs ju faktiskt en del kunnande och intresse också....och många (inte alla) äldre har inte det och jag tycker inte att man kan kräva det av dem heller.....
Jag känner själv att jag inte "hinner med" alls...
ninnisky
29-04-2005, 22:29
CITAT (Rossi @ 29-04-2005, 11:26)
Min pappa har nyligen gått en datorkurs för pensionärer så det finns chanser även för äldre att lära sig använda en dator/internet.
--- och tänk, jag som är så gammal, har haft datorer som arbetsverktyg i snart 25 år. Alltför ofta utgår yngre ifrån att äldre inte har en aning
Men ack, så det retar också mig att man i nästan varje program hänvisar till någon hemsida.
Åsa, mälardalen zon 2
29-04-2005, 22:35
Japp det är ganska oförskämt mot det äldre, när man blir äldre kan man få svårt med även de vanliga apparaterna. Min mormor ringer ibland och undrar varför vi inte svarar när hon ringer (hon har lite svårt numera att slå nummerna). Hon fick en telefon gjord för handikappade, äldre och barn när hon fyllde 85 av oss med jättestora förprogrammerbara knappar som vi skrivit namn på, hon behövde bara lyfta på luren och trycka på det namn till den personen hon ville ringa och hon klagade sedan på att telefonen var för komplicerad, så en dator i den åldern kan vara en omöjlighet.
Hannele
10-05-2005, 12:54
Tesa, ska andra avstå från information och recept på intenet,
bara att din svärmor inte vill lära sej nytt...?
Text-tv finns ju kvar med alla recept och annat, för de som inte har dator.
Christoffer
10-05-2005, 15:59
Jag undrar om det blir lika svårt för den generation som har växt upp med datorer, att lära sig nytt när de blir gamla.
Jag märker tex att jag har svårare att lära mig nya tekniska saker
nuförtiden, men i mitt fall är det nog för att jag inte är särskilt
intresserad.
pisanggoreng
10-05-2005, 16:38
usch ja, att få extra information (som man tidigare inte hade tillgång till alls) är verkligen jobbigt och ett problem.....
Verkligen ett i-landsproblem ....
andersen
10-05-2005, 18:17
CITAT (Rossi @ 10-05-2005, 19:11)
Verkligen ett i-landsproblem ....

Det tycker inte jag, träffar dagligen på folk som har stora problem med tekniken, och jag förstår dom, försök att ring till tex f-kassan och tala om att du är hemma med sjukt barn, du kanske klarar det men jag vet många som tycker att det är svårt.
Förstår vad du menar men tycker fortfarande att det är ett i-landsproblem .... (Svält, ebola etc. etc. - sätt det i perspektiv ....)
För övrigt var mitt inlägg ironiskt menat som svar på pisanggorens inlägg som jag också tolkade som ironiskt.
Snöflinga
10-05-2005, 22:24
Nu är det ju inte bara pensionärer som inte har råd med datorer. Det
finns en stor grupp, t.ex. ensamstående föräldrar, som bara inte har råd med internetuppkoppling
Barnen får lära sig datorer i skolan och får uppgifter som är datorbaserade, men har ingen möjlighet att utföra dem .....
Detta är klassamhället i sin prydno
Håller med dig Snöflinga om ensamna föräldrar med barn
de har det inte enkelt och skaffa dator är oftast en omöjlighet
är inte lätt detta med ny teknik varken för ung ellr gammal
Och Tesa jag känner ingen här i min ålder som använder dator tyvärr
tråkigt är det

visst var det trögt ibörjan men det funkar ju
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.