|
Små kottar har skräckslaget rullat ihop sig längst ner i brasorna. Där bor nämligen igelkotten. De flesta påsk / majbrasehögar räfsas ihop flera veckor innan de ska tändas. Det blir perfekta hem åt igelkottarna. Det finns en eller flera igelkottar i så gott som varenda hög i Sverige! Igelkottars naturliga reaktion när de blir hotade och rädda är att rulla ihop sig till en boll med taggarna utåt. De springer därför aldrig bort från elden, utan grillas. Detta massmord kan undvikas genom att flytta övre delen av brasorna ett par dagar innan brännandet. För djuren bor i nedre delen bland kvistar och grenar. Övre delen räcker gott för att tillfredställa vårt brasbehov. Det finns redan en lag om detta i Tyskland, kottarnas förlovade land och varför inte stifta en sådan lag i Sverige också? Rädda ett kottigt liv, flytta din brasa!
Diabolique
28-04-2005, 22:42
Jag instämmer helt! Igelkottar är bland de underbaraste djuren som finns, och människan är deras enda egentliga fiende som är värd att nämnas. De fanns på jorden långt före oss, eftersom de är en av världens äldsta kända däggdjur.  Själv har jag ett sådant litet urtidsdjur som bor i mitt kök... (En afrikansk pygméigelkott som heter Nibbler).
CITAT (Diabolique @ 28-04-2005, 23:42) och människan är deras enda egentliga fiende som är värd att nämnas. Det finns en till, MYCKET värd att benämnas som fiende: Grävlingen!! Grävlingen är det enda djur som kan komma åt igelkotten, genom att vända på den taggiga bollen och böka upp den ömtåliga buken. Har någon mer än jag här, hört en igelkott skrika? Huuuuuuuu Som ett barn i yttersta nöd! När grävlingen ger sig på den. Här finsn mycket grävling, de ökar för varje år. I samma takt minskar igelkottarna här. Den sista igelkottsfamiljen på gården, fanns för tio år sedan. De var sååå söta. Men en efter en fann jag dem som tomma taggiga skinn på morgnarna. Unge efter unge, och sedan även mamman ... Förra året såg jag en stor hanne (tar för givet att det var en hane, och gammal, för den var så stor). Hoppas han klarar sig undan... Vet inte om jag önskar någon fru åt honom, för jag önskar inte ett till sådant familjeöde. Sorgligt. Min bardoms igelkottar.
Hm, börjar förresten grävlingar bli övertaliga? Jag tycker de, precis som bävern, ökat starkt i antal. Sker detta (grävlingar) på bekostnad av igelkottar? Trist i så fall, man kanske borde uppmuntra avskjutning av grävlingar, de lär till och med gå att äta  Jag skulle dock inte vilja äta varken grävling eller igelkott, de verkar inte speciellt aptitliga. Bästa sättet att ha fler igelkottar OCH grävlingar borde väl iofs vara att hålla våra små äkta lantbruk levande, med ängar, hagar och öppet landskap.
Lars-Olof Arvids
29-04-2005, 09:48
Det är riktigt att igelkottar inte har många fiender utöver människan och grävlingen. Men det finns en till och det är berguven som också ökar på många håll.
Olle
CITAT (Diabolique @ 28-04-2005, 23:42) Själv har jag ett sådant litet urtidsdjur som bor i mitt kök... (En afrikansk pygméigelkott som heter Nibbler).  Åhhh! *trillar baklänges av förtjusning* vilken raring
Sulawesii
29-04-2005, 10:07
Djurens beteende kan vi ju inte göra något åt. Vi människor kan ju däremot göra endel, tex det Boxer föreslog.
Människan är så snabb att skylla ifrån sig, när det är vi som orsakar den mesta obalansen i naturen. Döda så blir allt bra igen...... suck.....
farbror B
29-04-2005, 10:11
Flyttar numer alltid rishögar som ska brännas, dvs gör i ordning en bra brasa och bär riset dit, så jag inte riskerar att skada djur ..igen...
CITAT (farbror B @ 29-04-2005, 11:11) Flyttar numer alltid rishögar som ska brännas, dvs gör i ordning en bra brasa och bär riset dit, så jag inte riskerar att skada djur ..igen... *bugar och bockar*
Gossen Ruda
29-04-2005, 10:29
Jag har visserligen aldrig majbrasa men alltid påskbrasa och ibland även vid andra tider. Eldar aldrig direkt i riset. Dels pga ovanstående men även att det ryker mindre om man börjar med en liten brasa och sen slänger på resten i omgångar.
farbror B
29-04-2005, 10:36
Jag tände en sån där rishög för två år sen. En tändsticka i riset, sen brann det riktigt bra, sen väldigt bra, sen föör bra.. tur nog kom grannen hem just då och fick fram slangen, min hade jag ännu inte tatt fram.... 50 kvm brann på två minuter... eftersläckte i en och en halv timme....
Diabolique
29-04-2005, 12:16
Jo, jag skrev att människan är deras enda egentliga fiende "som är värd att nämnas" och det håller jag fast vid. Jag har hört om att rävar kan vända igelkotten på rygg och sedan kissa på dem så att de rullar upp sig och blir lätta att ha ihjäl och äta upp. Men alla dessa rovdjur som har nämnts har annan huvudsaklig föda.
Bilar däremot är den största faran, samt att småjordbruken försvinner, och på tredje plats skulle jag nog sätta eldandet av ris-/lövhögar. Bekämpningsmedel är en annan tänkbar fara för beståndet.
Och som jag tidigare nämnt så är igelkotten ett av de äldsta däggdjuren som vi känner till, så jag tror inte att de rovdjur som nämnts utgör något större hot än dinosaurerna gjorde... Däremot gör våra bilar det...
Gossen Ruda
29-04-2005, 12:54
En liten varning för att göra egna värderingar av exempelvis igelkottarnas fiender. Det krävs omfattande undersökningar och sen kanske svaren inte passar överallt. Jag håller dock med Amaira om att kottens största naturliga fiende är grävlingen. Är det inte så att grävlingen saknas på Öland eller Gotland medans det är tvärtom med kottarna? Människan är knappast en av kottarnas fiender, däremot människans aktiviteter. Bilar, ohja. Risbränning, javisst. Både direkt och indirekt, låt riset få ligga om det går. På plussidan kan man lägga att villaträdgårdar ofta är lämpliga lokaler för kottar. Om dom inte är för sterila. Bekämpningsmedel? Nja, inte direkt men kanske indirekt om maten tryter. Man att avgöra vilken fara som är störst ger jag mig inte in på. Sen är kotten också delvis ett rovdjur, stöter den på ett fågelbo eller ett musbo så blir det festmåltid. Den äter väl i stort sett allt som går att äta. För övrigt har jag en chef som kallas för kotten, Anders Igel.
Diabolique
29-04-2005, 14:34
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2005, 13:54) En liten varning för att göra egna värderingar av exempelvis igelkottarnas fiender. Det krävs omfattande undersökningar och sen kanske svaren inte passar överallt.
Jag håller dock med Amaira om att kottens största naturliga fiende är grävlingen. Är det inte så att grävlingen saknas på Öland eller Gotland medans det är tvärtom med kottarna?
Människan är knappast en av kottarnas fiender, däremot människans aktiviteter. Bilar, ohja. Risbränning, javisst. Både direkt och indirekt, låt riset få ligga om det går. På plussidan kan man lägga att villaträdgårdar ofta är lämpliga lokaler för kottar. Om dom inte är för sterila.
Bekämpningsmedel? Nja, inte direkt men kanske indirekt om maten tryter.
Sen är kotten också delvis ett rovdjur, stöter den på ett fågelbo eller ett musbo så blir det festmåltid. Den äter väl i stort sett allt som går att äta. Då måste jag bara få försvara mig lite... Mitt påstående att människan är igelkottens största fiende är inte bara taget ur luften. Och jag anser att våra handlingar är en del av oss, även om de har oavsiktiliga konsekvenser (som överkörda igelkottar). Samma sak gäller ju rovdjuren också, de är inga fiender, men det är ju deras beteende som är en fara för andra djur. Eller hur? Jag skrev att bekämpningsmedel var "en annan tänkbar fara"... Och det fick jag lära mig i boken "Igelkottar" av Pat Morris (sidan 97 om någon undrar). I samma bok står det: "Grävlingar, illrar, till och med kattugglor försöker sig på någon enstaka igelkott, men de har inga större utsikter att kunna döda den"... Och på samma sida (85) står det att när man hittar rester av igelkottar i spillning från rävar så är det nog snarare så att de har ätit upp påkörda igelkottar. Pat Morris hade studerat igelkottar i 20 år när boken skrevs. Och visst han kan ha fel. Min igelkott är väldigt kräsen vad gäller mat, men i det vilda lever de främst på larver och skalbaggar.
Gossen Ruda
29-04-2005, 15:10
Du behöver inte försvara dig, jag skriver inte att du har fel. Jag tänker inte gå in i några debatter om hur man skall tolka ordet fiende, det ger nog inget. Amairas berättelse borde nog ge en fingervisning om relationerna grävling/igelkott. Känner inte till Pat Morris och hans bok men namnet låter engelskt/amerikanskt. Frågan är om hans resultat direkt går att överföra till Sverige. Grävlingarna kanske är sällsyntare eller har mer lättåtkomlig föda där han verkat. Det är därför jag tycker man skall vara försiktig med att dra slutsatser. Beträffande relationen till människan så är trots allt igelkotten vanligare i kulturlandskapet, på gott och ont. Ute i stora skogen är den ovanlig/saknas.
Tillägg: Som en indikation på att hans resultat inte riktigt går att överföra är att han nämner iller. Illern är väldigt sällsynt i Sverige, tror minken konkurrerar ut den.
Blir verkligen ledsen varje gång jag ser en påkörd kotte, verkligen underbara djur. Min förra sambo blev lite sned en gång jag tvärnitade framför en o höll på att få en taxi i baken. Det viktigaste var att kotten klarade sig Mvh Mattias
zaaritha
29-04-2005, 23:24
Hoppas verkligen att den igelkottmamma+ två ungar, vi matade i fjol--finns kvar o kommer fram igen!!
ninnisky
29-04-2005, 23:38
Sommaren 2000 hade vi en igelkottsmamma med 7 småkottar boende under en klätterhortensia alldeles nära vår ytterdörr. Helt underbart att dagligen följa dom --- eller de oss. Varje år sedan dess har det funnits igelkottar i närheten. I år har vi lagt extra mycket löv under hortensian för att locka tillbaka dom. Hoppas det lyckas
zaaritha
30-04-2005, 00:03
Vi såg i höstas att kottarna var i ladan, såg ju avföringen! Men; hittills har vi--tyvärr--ej sett dem i trädgården!
CITAT (Diabolique @ 29-04-2005, 13:16) Jo, jag skrev att människan är deras enda egentliga fiende "som är värd att nämnas" och det håller jag fast vid. Jag har hört om att rävar kan vända igelkotten på rygg och sedan kissa på dem så att de rullar upp sig och blir lätta att ha ihjäl och äta upp. Men alla dessa rovdjur som har nämnts har annan huvudsaklig föda.
Bilar däremot är den största faran, samt att småjordbruken försvinner, och på tredje plats skulle jag nog sätta eldandet av ris-/lövhögar. Bekämpningsmedel är en annan tänkbar fara för beståndet.
Och som jag tidigare nämnt så är igelkotten ett av de äldsta däggdjuren som vi känner till, så jag tror inte att de rovdjur som nämnts utgör något större hot än dinosaurerna gjorde... Däremot gör våra bilar det... Du har helt rätt, det är bilarna som är igelkottens absolut största fiende. Andra plats nya storskaliga jorbruket, välansade trädgårdar, jordbruksmaskiner. Förstår inte varför folk här hackar på grävlingar, dom är nästan det sötaste djuret som finns, väldigt social dessutom. Var rädd om både igelkottar + grävlingar.
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...aq/gravling.htmhttp://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...aq/igelkott.htmLite till fakta om dessa söta djur: Grävlingen är lätt att känna igen genom två svarta band som löper från nos till öron på det annars vita huvudet. Den bor i ett gryt som vanligen har 1-3 öppningar, men riktigt gamla kan ha 15. De bebos då av flera grävlingar, en hel släkt. I grytet finns ett omfattande system av gångar, vilka leder till en sovkammare som grävlingen fodrar med mossa, torra löv och gräs. Den bär materialet mellan hakan och tassarna och går på armbågarna, baklänges in i grytet. Grävlingen är mycket renlig. Den städar regelbundet sin sovkammare. Den går då baklänges ut med det gamla materialet. Man kan hitta gammalt bomaterial alldeles utanför grytet. Grävlingen har speciella toaletter. Den gräver tennisbollsstora hålor i vilka den bajsar. Den markerar sitt revir genom att spruta ut en vätska genom körtlar under svansen. På så sätt visar den för andra grävlingar var den bor och i vilket område den letar mat. Mamman föder sina ungar i februari-mars. Hon vårdar dem hela sommaren och ungarna lämnar henne i slutet av september eller början av oktober. Många grävlingar dör i trafiken. Människan är därför grävlingens värsta fiende. Förr gjorde man målarpenslar och rakborstar av pälsen och lädersmörja av fettet. För att skydda sig mot grävlingens bett la man äggskal i sina stövlar. Man sa att grävlingen bet tills det krasade. Detta har visat sig vara lögn. Grävlingen är ett vilt djur. Den lever i frihet och måste skaffa sin egen mat. På menyn står bl.a. daggmaskar och insekter. Den vänder på komockor efter skalbaggar och gräver i jordhumlors och jordgetingars bon efter ägg. Ett stort hål i en myrstack betyder ofta att grävlingen varit framme. Annan favoritmat är fågelägg, fågelungar, sorkar, bär, svamp och rötter. Grävlingen måste äta ofta för att bli mätt. Den äter små djur i förhållande till sin storlek. På tassarna sitter kraftiga grävklor vilka används för att gräva upp småkryp och rötter. När grävlingen letar mat ger den ifrån sig smackande och snörvlande ljud. Den följer väl upptrampade stigar, s.k. växlar, vid sitt näringssökande. Grävlingen har väl utvecklad hörsel och lukt, men den ser dåligt. På hösten måste den äta upp sig ordentligt för att kunna sova kortare eller längre perioder under vintern. Grävlingen är nattaktiv. Om man sitter vid ett gryt på kvällen ser man först ett randigt huvud som tittar ut och försiktigt vädrar i luften. Den sträcker på sig, kliar sig och gäspar ljudligt, ungefär som vi själva gör när vi precis vaknat. Efter en stund kommer fler grävlingar fram. De putsar varandras pälsar och märker varandra med sina dofter. Efter det kan de leka, särskilt ungarna. Men även en vuxen grävling kan slå en kullerbytta i gräset för sig själv eller nafsa lekfullt efter de andra. Ungarna jagar runt efter varandra. Efter ungefär en timme vid grytet ger sig alla iväg för att leta mat. De går en och en utom ungarna som får gå på en rad efter sin mamma.
Diabolique
30-04-2005, 12:13
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2005, 16:10) Du behöver inte försvara dig, jag skriver inte att du har fel. Jag tänker inte gå in i några debatter om hur man skall tolka ordet fiende, det ger nog inget. Amairas berättelse borde nog ge en fingervisning om relationerna grävling/igelkott. Känner inte till Pat Morris och hans bok men namnet låter engelskt/amerikanskt. Frågan är om hans resultat direkt går att överföra till Sverige. Grävlingarna kanske är sällsyntare eller har mer lättåtkomlig föda där han verkat. Det är därför jag tycker man skall vara försiktig med att dra slutsatser. Beträffande relationen till människan så är trots allt igelkotten vanligare i kulturlandskapet, på gott och ont. Ute i stora skogen är den ovanlig/saknas.
Tillägg: Som en indikation på att hans resultat inte riktigt går att överföra är att han nämner iller. Illern är väldigt sällsynt i Sverige, tror minken konkurrerar ut den. Du har precis tagit upp att vi kan ha tolkat ordet fiende olika, så jag tänkte bara tydliggöra att i detta sammanhang menar jag "den som är en fara/ ett hot för igelkottar". Ifall någon skulle ha missförstått mig.  Sedan måste jag säga att det är lite dålig stil att du säger att jag inte ska dra några slutsatser bara för att en forskare (från England) som har studerat igelkottar i 20 år kommer fram till något. Men samtidigt skriver du: "Amairas berättelse borde nog ge en fingervisning om relationerna grävling/igelkott."... Själv tycker jag att det är DU som inte ska dra slutsatser för att någon i ett forum har sagt något som du tror helt blint på. Så jag säger som du... Var försiktig med att dra slutsatser. Och vad gäller författaren till boken, så bor han som jag nämnde i England, och de har samma art av både igelkott och grävling. Det känns som om du idiotförklarar mig, när du skriver som du gör. Självklart skulle jag inte hänvisa till studier som är gjorda i länder som skiljer sig så mycket från vårat, vad gäller arter och nautr. Nu vet du det i alla fall. Som en indikation på att du inte ska dra slutsatser för att någon skriver något i ett forum så kan jag nämna att de skrik som beskrivs i det inläget du syftar till mest påminner om när en räv tar en hare... Och i boken står det att "men de har inga större utsikter att kunna döda den" (grävlingarna om igelkottarna). Det står inte att ingen grävling någonsin har dödat en igelkott... Han menar bara att de har så små chanser att lyckas döda igelkottar. Så det kan ju stämma att det var grävlingen som tog de små liven som beskrevs tidigare, men vi ska kanske inte dra några slutsatser av det... Eller? Det var en igelkottsfamilj, jag kan räkna upp ett åtskildigt antal igelkottsfamiljer som dött på grund av människor och deras handlingar. Och zeppo, jag håller med dig! Grävlingar är jättefina djur, som tyvärr har dåligt rykte. Jag vet många som fortfarande tror att det bästa om man möter en grävling är att ha kol, knäckebröd eller äggskal i stövlarna eftersom "grävlingar biter folk i benen tills skelettet krasar"... Helt sjukt!
Hannele
30-04-2005, 12:16
CITAT (zeppo @ 30-04-2005, 10:21) Förstår inte varför folk här hackar på grävlingar, dom är nästan det sötaste djuret som finns, väldigt social dessutom. Du har inge trädgård, va? Inget hus, där dom har grävt bort grunden? Då kan man på avstånd tycka, att dom är fina.
Diabolique
30-04-2005, 12:45
CITAT (Hannele @ 30-04-2005, 13:16) Du har inge trädgård, va? Inget hus, där dom har grävt bort grunden? Då kan man på avstånd tycka, att dom är fina. I detta sammanhang så hade "hackandet på grävlingar" att göra med att de anklagas för att vara igelkottarnas största fara/fiende/hot. Vilket jag verkligen inte håller med om. Och de hänvisas inga källor för det påståendet heller... Jag är uppvuxen långt ut på landet. Och jag hörde aldrig under min uppväxt någon som hade fått sin grund bortgrävd av grävlingar. Däremot så bodde det ju grävlingar under grunden hos en del. Vissa av dem gillade det inte för de trodde tyvärr på alla skrönor om farliga grävlingar...
Gossen Ruda
01-05-2005, 20:45
Förstår numera ditt val av nickname, du tycks inte klara av att bli motsagd. Det är ett välkänt faktum att grävlingen tar igelkottar, åtminstone i Sverige. Och att den är kottens största "NATURLIGA" fiende, faktiskt den enda som normalt kan döda kottar. Jag betraktar inte människan som en naturlig kottfiende, läs lite bättre vad jag skriver. Sen hade jag lite fel om illerns utbredning men det kan kvitta.
netaave
01-05-2005, 20:50
CITAT (farbror B @ 29-04-2005, 11:36) Jag tände en sån där rishög för två år sen. En tändsticka i riset, sen brann det riktigt bra, sen väldigt bra, sen föör bra.. tur nog kom grannen hem just då och fick fram slangen, min hade jag ännu inte tatt fram.... 50 kvm brann på två minuter... eftersläckte i en och en halv timme....
Så gjorde dom i en fastighet utanför vårt samhälle också, men dom hade ingen granne som kom hem..... Dom är bostadslösa nu.
ha!!! kommer ihåg när jag och min dåvarande man köpte hus vi hade ett äppelträd som visade sig vara glasäpplen. det sågade vi ner, och gjorde en jättebrasa av i trädgården efter en stund, när lågorna och röken steg över kvarteret, kom grannarna den ena hade målat sitt hus med vit färg den andra hade tvätt på tork... hela kvarteret stank av röklukten snacka om entré
Diabolique
01-05-2005, 23:42
CITAT (Gossen Ruda @ 01-05-2005, 21:45) Förstår numera ditt val av nickname, du tycks inte klara av att bli motsagd. Det är ett välkänt faktum att grävlingen tar igelkottar, åtminstone i Sverige. Och att den är kottens största "NATURLIGA" fiende, faktiskt den enda som normalt kan döda kottar. Jag betraktar inte människan som en naturlig kottfiende, läs lite bättre vad jag skriver. Sen hade jag lite fel om illerns utbredning men det kan kvitta. Nu handlar det inte bara om att bli motsagd. Det klarar jag av, och jag kan erkänna om jag har fel. Men det är inte mig ni ger er på utan ett djur som inte kan föra sin egen talan. Och ni hänvisar inte till några källor när ni anklagar grävlingen för att vara så farlig och ondskefull i sin natur. Allt jag har sagt har jag hänvisat källor till. Var är böckerna och forskarna som stödjer era "sanningar"? Jag blir också sur för att mina källor blir kritiserade fast ni bara går på hörsägen eller enstaka självupplevda händelser. Det är lågt! Och det har inget att göra med att bli emotsagd. Angående igelkottens värsta naturliga fiende så har jag hört att det BARA är rävar som kan komma åt att döda dem. Och att detta ska vara "ett välkänt faktum". Men eftersom jag aldrig har sett detta eller hittat någon statistik eller forskning, så antar jag att det bara är hörsägen, precis som jag tror om grävlingens igelkottsätande. Men ni får hemskt gärna ge mig era referenser om de är mer trovärdiga än mina. Jag erkänner att jag kan vara en bitch, när jag tycker att något är riktigt fel, och det är jag stolt över. Jag överreagerar kanske också, men om ni läser tråden "tar grävlingar katter" så kanske ni förstår det lite bättre. Där feltolkas källor så till dne milda grad att de får motsatt betydelse för att släta över den svenska jakttraditionen att ha grävlingar som husdjur för att hetsa hundar på...
Gossen Ruda
02-05-2005, 06:54
Ingen hörsägen lilla vän, jag har läst det i böcker. Den bok jag är säker på att ha läst det i är Däggdjuren i färg av Curry-Lindgren tror jag han heter. Beträffande ordet fiende så skriver Svenska Akademien så här: BETYDELSE: om varelse i förhållande till annan (andra) varelse® som den hatar l. bär agg till l. söker skada: vedersakare, antagonist, ovän, motståndare. Du kan inte hitta på egna tolkningar av ord, du blir bara missförstådd. SOAB
CITAT (Diabolique @ 02-05-2005, 00:42) CITAT (Gossen Ruda @ 01-05-2005, 21:45) Jag erkänner att jag kan vara en bitch, Du är inte en bitch.  Du är klart den som kan mest om djur här. Och en sann djurvän verkar du vara........... Men med vissa människor är det lönlöst att resonera med, även om man motbevisar dem. Du har rätt även i att det är räven som kan ta igelkottar, det har jag också fått lära mig.
Diabolique
02-05-2005, 09:51
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2005, 07:54) Ingen hörsägen lilla vän, jag har läst det i böcker. Den bok jag är säker på att ha läst det i är Däggdjuren i färg av Curry-Lindgren tror jag han heter. Beträffande ordet fiende så skriver Svenska Akademien så här: BETYDELSE: om varelse i förhållande till annan (andra) varelse® som den hatar l. bär agg till l. söker skada: vedersakare, antagonist, ovän, motståndare. Du kan inte hitta på egna tolkningar av ord, du blir bara missförstådd. SOABMen lille vän. Nu gör du sådär dumt igen. Man ska inte klanka ner på andra när man själv gör lika dant. Jag tycker att man måste vara bra dum om man inte fattar vad fiende betyder i det sammanhanget. Och du har ju själv använt det! Jag citerar: "Och att den är kottens största "NATURLIGA" fiende, faktiskt den enda som normalt kan döda kottar. Jag betraktar inte människan som en naturlig kottfiende, läs lite bättre vad jag skriver." Jojo, "fiende" och "kottefiende"... (det kanske står med i ordbäckerna också?) Läs på lite bättre vad du själv skriver innan du klankar ner på andra. Annars blir du bara illa omtyckt och missförstådd. Och jag har heller aldrig påstått att människan är en naturlig fiende, däremot den största faran för igelkottar (bland naturliga och onaturliga faror/ fiender). Detta tog jag upp för att belysa att vi själva är ett hot mot vissa djur, genom vårat sätta att agera (köra bil, eller elda majbrasor till exempel). Och att det är mer viktigt att fokusera på, än att rovdjur försöker äta igelkottar. Och jag ska naturligtvis ta och kolla upp den bok du nämner, eftersom du själv inte orkar söka sidanvisning. Tack för tipset dock. Om det står så som du säger i den boken så är det ändå ord mot ord från forskarnas sida. Och ingen allmän sanning, förrän den ena teorin är totalt motbevisad.
Diabolique
02-05-2005, 10:03
CITAT (zeppo @ 02-05-2005, 10:08) Du är inte en bitch.  Du är klart den som kan mest om djur här. Och en sann djurvän verkar du vara........... Men med vissa människor är det lönlöst att resonera med, även om man motbevisar dem. Du har rätt även i att det är räven som kan ta igelkottar, det har jag också fått lära mig.  Tack!  Att rävar skulle kunna ta igelkottar... Jag tror att jag har läst det i en bok som heter "Däggdjur i färg". Men mest har jag hört det via hörsägen. Men när jag läste i min igelkottsbok, att detta troligen är en myt eftersom det mycket mera sannolikt kommer från överkörda igelkottar när hittat delar av igelkottar i spillning av räv. Och det håller jag med om! Men jag förstår myten, och visst kan någon enstaka räv ha lyckats äta igelkott. Jag ser i alla fall fler överköra igelkottar än levande varje år, och det ser jag mycket oftare än vad jag ser en räv. Att däremot anklaga grävlingen för allt möjligt (inte bara i denna tråd), tycker jag är vidrigt! På ett hönsforum så blev det också ramaskri, när någon hade låst ute sina höns i en liten bur och grävlingen hade tagit dem. Hälften tyckte att grävlingen var ond och resten att det var mycket klantigt att närmast "mata" grävlingen på det viset...
Gossen Ruda
02-05-2005, 10:07
Fy fan vad du är jobbig. Och vränger orden. Beträffar boksidan så utgår jag att du kan använda ett register. Sök på "grävling" och "igelkott".
Lars-Olof Arvids
02-05-2005, 10:26
Tänk att det alltid ska hetta till så väldigt när rovdjur diskuteras, inte bara de stora! Jag måste bara berätta att det finns iller i mina marker. I somras blev jag inbjuden till en granne som påstod sig ha ett illerbo med ungar vid en bäckravin alldeles invid huset. Flera tidiga mornar satt jag på en kulle en bra bit därifrån och spanade med kikare, men fick aldrig se illrarna och blev snart lite skeptisk till om det verkligen var sådana. I vintras försvann den ena efter den andra av min hyresvärds hönor, så hon satte ut en grävlingfälla vid hönshuset. En dag när jag kom hem hade hon fångat en stor illerhane med de typiska vita markeringarna i ansiktet. Naturligtvis förstår jag att hon vill ha sina höns i fred, men samtidigt skulle det vara synd om illrarna försvann helt. Det skulle vara kul att se en levande också! Olle
CITAT (Diabolique @ 30-04-2005, 13:45) Jag är uppvuxen långt ut på landet. Och jag hörde aldrig under min uppväxt någon som hade fått sin grund bortgrävd av grävlingar. Däremot så bodde det ju grävlingar under grunden hos en del. Vissa av dem gillade det inte för de trodde tyvärr på alla skrönor om farliga grävlingar... Diabolique - en liten fråga bara, när du säger att de bor under grunden, hur menar du då?  Är det krypgrund du menar, att den tar sig in och bor där, eller bygger den bo under en betongplatta? Låter som risk för sättningar... Vill inte märka ord eller så, bara funderar... Det enda jag vet om grävlingar är att när jag var liten bodde det en under vår gräsmatta hemma. Den byggde gångar och allt skönk på sina ställen så gräsmattan blev berg-o-dalbana. Det var lite störigt för det gick liksom inte att klippa gräset, men annars var den schysst mot oss. Den var ju mest uppe när vi sov.
farbror B
02-05-2005, 11:07
Känns som om Diabolique har bra kunskaper om djur! Grävlingars roll som vilda djur har på flera ställen försvunnit, eftersom de bor så nära inpå människor att de mer blir som tvättbjörnarna i USA, sopdjur som rotar i komposter och bor under husen.
Jag ser flest som plattgrävlingar, den där arten som stillaliggande lever på vägarna tyvärr =(
Men när man råkar på grävlingar i det vilda, med sin vackra teckning, lunkande gång, så känner man som alltid när man ser ett djur: Naturens under!
Diabolique
02-05-2005, 11:09
CITAT (carol @ 02-05-2005, 11:46) Diabolique - en liten fråga bara, när du säger att de bor under grunden, hur menar du då?  Är det krypgrund du menar, att den tar sig in och bor där, eller bygger den bo under en betongplatta? Låter som risk för sättningar... Vill inte märka ord eller så, bara funderar... Det enda jag vet om grävlingar är att när jag var liten bodde det en under vår gräsmatta hemma. Den byggde gångar och allt skönk på sina ställen så gräsmattan blev berg-o-dalbana. Det var lite störigt för det gick liksom inte att klippa gräset, men annars var den schysst mot oss. Den var ju mest uppe när vi sov.  Jag har ingen egen erfarenhet, utan kommer ihåg att det var ett par i byn där jag växte upp som hade grävling uder sina hus. När jag var ca tio år så var jag inte så insatt i hur husen var byggda. Men jag vet att grävlingar inte kan "gräva bort" en grund av murad sten eller betong, det var därför jag skrev mitt svar till Hannele, som hade skrivit såhär: "Du har inge trädgård, va? Inget hus, där dom har grävt bort grunden?" Jag kommer ihåg att de som hade grävling under huset var oroliga eftersom de trodde att de attackerar folk och biter dem i benen tills skelettet krasar... Något om grunden till huset hörde jag aldrig.
Nänä, det är bra så, jag menade inte att reta upp dig ännu mer.  Det Hannele skrev uppfattade jag som att hon menade att de grävde bort jorden under plattan eller grundmurarna och att det medfört sättningar, men eftersom hon inte skrivit mer vet vi inte. Inget ont mot dig och inget ont mot grävlingarna.
Diabolique
02-05-2005, 16:38
CITAT (carol @ 02-05-2005, 13:13) Nänä, det är bra så, jag menade inte att reta upp dig ännu mer.  Det Hannele skrev uppfattade jag som att hon menade att de grävde bort jorden under plattan eller grundmurarna och att det medfört sättningar, men eftersom hon inte skrivit mer vet vi inte. Inget ont mot dig och inget ont mot grävlingarna. Ingen fara, du retade inte upp mig.  Tyckte att du skrev på ett väldigt sakligt sätt! Däremot så tycker jag nog att det är dumt att skriva att grävlingar gräver bort grunden (så att det låter som att de gräver sig igenom och till och med gräver bort armeringsjärn cement, sten, trä och allt annat som man kan bygga husgrund av). Första gången jag någonsin har läst om sättningar var i ditt inlägg, och det låter rimligt att grävlingar kan göra så att husen blir mindre stabila. Men hur vanligt är det? Och jag kan förstå om man ogillar ett visst djur, bara för att man själv har en dålig erfarenhet, men då får man försöka tänka på att det kanske inte gäller alla djur av det slaget. Jag reagerar lika hårt när någon säger något som ska gälla alla judar eller invandrare eller homosexuella mm också. För visst finns det rötägg både här och där, men man ska inte döma ut alla för det.
Diabolique
02-05-2005, 16:50
Nu byter jag tillbaka till ämnet igelkottar igen.  Ni har säkert alla hört att iglekottar har mycket loppor (i det vilda). Och det stämmer, men däremot så har de en helt egen sorts loppor som inte trivs på andra djur. Så det är egentligen fel att anklaga igelkottar för att ha överfört loppor till hunden eller katten, som många gör. Lopporna kan hoppa över till ett annat djur och till människor också, och de kan bitas. Men de stannar inte kvar, eftersom de är anpassade att leva på igelkottens kropp som ju är mycket speciell, med taggar och mycket bar hud mellan dem. ("Igelkottar" av Pat Morris) Innan jag skaffade igelkott så trodde jag att det var igelkottens fel när hunden fick loppor. För jag fick hela handen full med loppor när jag klappade igelkotten i trädgården. Men nu vet jag alltså bättre.
ninnisky
02-05-2005, 16:50
CITAT (Diabolique @ 02-05-2005, 17:38) Första gången jag någonsin har läst om sättningar var i ditt inlägg, och det låter rimligt att grävlingar kan göra så att husen blir mindre stabila. Men hur vanligt är det?
Och jag kan förstå om man ogillar ett visst djur, bara för att man själv har en dålig erfarenhet, men då får man försöka tänka på att det kanske inte gäller alla djur av det slaget.
Jag reagerar lika hårt när någon säger något som ska gälla alla judar eller invandrare eller homosexuella mm också. För visst finns det rötägg både här och där, men man ska inte döma ut alla för det. Alla hus sätter sig - oavsett stort eller litet / högt eller lågt - beroende på markförhållande. Grävande djur bidrar givetvis också till sättningar eftersom de i sin tur påverkar markförhållandet. Sedan var väl vägen lite väl lång.... i det resterande inlägget
Diabolique
02-05-2005, 17:04
CITAT (ninnisky @ 02-05-2005, 17:50) Sedan var väl vägen lite väl lång.... i det resterande inlägget  Ok, men jag menar i alla fall det. Jag kan dra det längre om jag säger att det gäller alla grupper av varelser. Oavsett om det är människor eller djur. Det var bara en förklaring till varför jag reagerar så hårt. Och så fort någon säger något som är negativt om en grupp (djur eller människor), så brukar jag tyst i huvudet byta ut den gruppen mot just judar, invandrare eller homosexuella, bara för att verkligen höra hur det låter... Ex ... förstör grunden till våra hus. ... tar våra jobb. ... är den största naturliga faran för igelkottar. ... är fruktansvärt aggressiva! ... gör att vi inte vågar låta våra barn gå ut i skogen. ... skadar och dödar våra husdjur. När man rabblar upp en massa påståenden som har så pass negativ innebörd så förstärker man och befäster fördomar. Jag menar naturligtvis inte att de som tycker att grävlingar gör mer skada än nytta samtidigt är homofober, antisemitister och rasister. Jag säger bara att jag reagerar lika hårt oavsett om det är grupper av djur eller människor som man tillskriver negativa egenskaper, även om dessa egenskaper kan stämma för vissa individer i gruppen. Det var för att ni skulle förstå hur jag tänker och en förklaring till varför jag beter mig bitchigt, och reagerar så starkt. Det är jag som tänker lite annorlunda, så det är bäst att förklara det.
Bettson
02-05-2005, 17:41
Jag har i alla fall dundrat in i en grävling med cykel. Den dök upp ur diket en dimmig morgon för länge sedan. Det var som att köra in i en bergvägg ungefär. Totalstopp óch jag flög över styret. gjorde tidernas kullerbytta landade på rumpan och hade i samma stund skaffat mig ett ryggskott. Bergväggen dvs grävlingen stod en och en halv meter från mig och tiden det tog för den att besluta sig för att inte anfalla utan i stället fortsätta över i diket på andra sidan var väääääääldigt lång. Dels för att jag hade grävlingen så nära, dels för att jag hade den i ansiktshöjd och dels för att jag i stort ett inte kunde röra mig. Jag var mindre rädd när jag mötte en stor varghanne.
zaaritha
14-04-2006, 22:28
Vi eldar inte. Inte smäller vi med påsksmällar, heller! Tänker alltid--för övrigt-- på "kottarna"!
ninnisky
14-04-2006, 22:38
CITAT (zaaritha @ 14-04-2006, 22:28) Vi eldar inte. Inte smäller vi med påsksmällar, heller! Tänker alltid--för övrigt-- på "kottarna"!  hoppas våra kottar finns här i trädgården i år också!!
zaaritha
14-04-2006, 22:41
De brukar vara kvar--där de trivs! Men; jag har -tyvärr-ej sett till "våra" kottar, än........ De brukar övervintra i ladan, i halmen.
Whiskuchi
14-04-2006, 22:48
CITAT (ninnisky @ 14-04-2006, 22:38) hoppas våra kottar finns här i trädgården i år också!! Jag hoppas också på kottar, enligt förre ägaren brukade de hålla till i den (numera) hundlösa hundkojan. Så jag stoppade in ris och torkat gräs där i höstas om någon ville flytta in
Ca_Milla
15-04-2006, 20:22
Man måste även se till så att dom trivs dom små liven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|