Christoffer
http://www.spritimport.nu

Får man verkligen sälja över nätet, till billigare pris?
Någon som har handlat därifrån?
fruberglund
Om man går in på frågor så står det att det är lagligt men det är ju enligt dem. Så här står det på hemsidan.

F: Är det lagligt att handla av er enligt svensk lagstiftning?
S: Ja, det är helt lagligt med privat import av alkoholhaltiga drycker och tobak för privat bruk. Lagligheten i vår verksamhet bygger på gällande EU-lagstiftning om fri inre marknad samt den prejudicerande dom som Hovrätten för Skåne och Blekinge avkunnade den 27/5 2003 (Dom Nr DB 3131) och som har vunnit laga kraft den 25/6 2003. Den innebär att du som privatperson har rätt att anlita ombud för att privatimportera dina alkoholhaltiga drycker samt tobak från annat EU-land.

Har inte handlat där, köper sällan sprit, dricker inte så mycket nu för tiden. Inte alls nu när jag är gravid smile.gif
Ralf
Lagligt o lagligt... det pågår rättsprocedurer just nu o dommar som säkert kommer att överklagas har fallit.

Men framförallt vänder jag mig mot detta företag då jag ser sidan "om oss". Du hittar ingeting där förutom web-adress och att företaget ligger i Bareclona. Inget Telefonnummer, inget registeringsnummer, ingen postadress....
*Felix matte*
Tydligen lagligt tills vidare...
AndreasBlomquist
Personligen tycker jag det är kanonbra att man kan handla alkoholen över nätet. Jag har handlat av dem en gång men brukar handla av lite olika företag beroende på vad jag vill ha.

Frakten brukar vara svindyr (3-700 kronor) så man får ju beställa en massa flaskor för att det ska löna sig rejält.
Blomstertanten
Jag dricker så ynka lite så det kan jag köpa på systemet !
Christoffer
Jag dricker inte heller så ofta, men köper jag, så vill jag helst ha fina saker, som grön Chartreuse. På den sidan verkar den ha ett mycket bra pris.
Gossen Ruda
Dricker ingen alkohol alls, fattar inte vad ni jagar spriten för. Det har tagit ett par miljoner år att utveckla den mänskliga hjärnan, varför då dricka ett gift som utraderar den utvecklingen??????? sad.gif
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2005, 16:41)
Dricker ingen alkohol alls, fattar inte vad ni jagar spriten för. Det har tagit ett par miljoner år att utveckla den mänskliga hjärnan, varför då dricka ett gift som utraderar den utvecklingen??????? sad.gif

Tycker precis som Gossen ruda.

Mvh andersen som ej tar några droger överhuvudtaget.
ninnisky
CITAT (andersen @ 29-04-2005, 17:39)
Dricker ingen alkohol alls, fattar inte vad ni jagar spriten för. Det har tagit ett par miljoner år att utveckla den mänskliga hjärnan, varför då dricka ett gift som utraderar den utvecklingen???????  :(

Är inte trädgården en drog?????? blink.gif unsure.gif

Tror ändå att en och annan snilleblixt härrör från en kväll på krogen...
och därefter
blink.gif
OBS! kan tänka mig ett gott rödvin till en god köttbit smile.gif
andersen
CITAT (ninnisky @ 29-04-2005, 17:47)
CITAT (andersen @ 29-04-2005, 17:39)
Dricker ingen alkohol alls, fattar inte vad ni jagar spriten för. Det har tagit ett par miljoner år att utveckla den mänskliga hjärnan, varför då dricka ett gift som utraderar den utvecklingen???????  sad.gif

Är inte trädgården en drog?????? blink.gif unsure.gif

Tror ändå att en och annan snilleblixt härrör från en kväll på krogen...
och därefter
blink.gif
OBS! kan tänka mig ett gott rödvin till en god köttbit smile.gif

ninnisky prova svartvinbärs saft i från den egna odligen till köttbiten.

Ang snilleblixt så är väll det något som man aldrig hör talas om,tycker att alkohol mest förknipas av misshandel och andra tråkigheter när det gäller krogen, men vad vet jag har inte varit på krogen på kvällstid på minst 15år sedan.
ninnisky
CITAT (andersen @ 29-04-2005, 17:59)

Ang snilleblixt så är väll det något som man aldrig hör talas om,tycker att alkohol mest förknipas av misshandel och andra tråkigheter när det gäller krogen, men vad vet jag har inte varit på krogen på kvällstid på minst 15år sedan.

Tänkte spontant bara på Bellman, Vreeswiijk m fl, inte skapades allt vackert i helnyktert tillstånd inte unsure.gif
därmed rättfärdigar jag inte alkohol, inte alls ohmy.gif

Svart vinbärssaft, osötad, är också en delikatess till köttbiten wub.gif wub.gif
Förresten, ibland måste man gå på "krogen" om man är ute och reser och vill ha något att äta. Krogen för mig är inte = alkohol!
andersen
CITAT (ninnisky @ 29-04-2005, 18:51)
CITAT (andersen @ 29-04-2005, 17:59)

Tänkte spontant bara på Bellman, Vreeswiijk m fl, inte skapades allt vackert i helnyktert tillstånd inte unsure.gif
därmed rättfärdigar jag inte alkohol, inte alls ohmy.gif

Svart vinbärssaft, osötad, är också en delikatess till köttbiten wub.gif wub.gif
Förresten, ibland måste man gå på "krogen" om man är ute och reser och vill ha något att äta. Krogen för mig är inte = alkohol!

Det har du helt rätt i tänkte inte på dom.Visst händer det att jag äter ute tex tar en dagens rätt men det sker på arbetstid/dagtid aldrig sent på kvällarna, men där jag bor så är det rätt så många krogar och jag vaknar i bland på helgerna när dom slås och bråkar utanför mitt hem det är inget trevligt alls.
netaave
Jag handlar mitt vin på båtarna!
Dzad
CITAT
Dricker ingen alkohol alls, fattar inte vad ni jagar spriten för. Det har tagit ett par miljoner år att utveckla den mänskliga hjärnan, varför då dricka ett gift som utraderar den utvecklingen???????  

Kanske kan det vara den direkta effekten, men tänk om t.ex. en vetenskapsman behöver alkohol för att slappna av för att andra dagar ha motivation och lugn att koncentrerar sig på sin forskning... Bara ett exempel som inte är helt omöjligt att existerar i verkligheten. smile.gif

O. har du inte läst Aftonbladet?

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,636821,00.html

unsure.gif
adrian

Helt rätt... tongue.gif
zaaritha
Jag dricker vin, likör, whisky, mörk rom, sherry, portvin o mörkt öl--i
måttliga mängder!!
Tycker, tyvärr inte; att den mänskliga hjärnan utvecklats värst mycket--hittills!!
OM så vore--varför krig?
Varför djurplågeri?
Mord?
O s v i all oändlighet!
mollys_matte
*kliar i fingrarna*
Jag är obotlig nykterist, och har även varit mycket aktiv inom nykterhetsrörelsen, så jag brukar kunna ha en tendens att bli långrandig i sånna här diskusioner. rolleyes.gif
Tycker bara att det är trist om det ska vara tillåtet att handla sprit på internet, och att man ens får ta in så mycket alkohol om man är utomlands är en ren katastrof...
Hoppas bara puckona som bestämmer inser det innan det är försent!

"No folköl for the fjortisar"
Reserv
CITAT (mollys_matte @ 30-04-2005, 18:39)
*kliar i fingrarna*
Jag är obotlig nykterist, och har även varit mycket aktiv inom nykterhetsrörelsen, så jag brukar kunna ha en tendens att bli långrandig i sånna här diskusioner. rolleyes.gif
Tycker bara att det är trist om det ska vara tillåtet att handla sprit på internet, och att man ens får ta in så mycket alkohol om man är utomlands är en ren katastrof...
Hoppas bara puckona som bestämmer inser det innan det är försent!

"No folköl for the fjortisar"

För att få handla folköl så krävs det att man fyllt 18 år, fjortisstadiet bör då vara över. F.ö. Fjortis är inte en ålder, det är ett beteende tongue.gif
zaaritha
Vadå "katastrof"??
andersen
Nu är ju jag inte Mollys matte, men Zaaritha visst är det katastrof när den svenska
alkoholkonsumtionen har ökat med 25 procent. sedan år 1996. ...
zaaritha
Jo, det har du rätt i!
mollys_matte
CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 18:44)
För att få handla folköl så krävs det att man fyllt 18 år, fjortisstadiet bör då vara över. F.ö. Fjortis är inte en ålder, det är ett beteende tongue.gif

Är en gammal text vi har haft på affischer och sådär förr tongue.gif

Och tyvärr är det ju så att man lätt kan köpa folköl fast man inte är 18...

Och andersen svarade ju ganska precist på zaarithas fråga...

Ökad tillgång ger ökad konsumtion, vilket i sin tur leder till mer alkoholrelaterat våld, skador och sjukdomar!
zaaritha
Men--man har ju ansvar för, hur man dricker!!
Och de så kallade "A-lagarna", har inte råd att åka till t ex Puttgarden o handla!
Reserv
CITAT (zaaritha @ 30-04-2005, 20:37)
Men--man har ju ansvar för, hur man dricker!!
Och de så kallade "A-lagarna", har inte råd att åka till t ex Puttgarden o handla!

Jag önskar också ta ansvar för mitt eget drickande, jag behöver ingen som talar om för mig vad jag får och inte får göra. jag är en vuxen människa och bör väl kunna fatta ett vuxet beslut.
andersen
Ansvar för hur man dricker,jo det har nog dom flesta, men nu är det ju så här att var tionde sjukhus säng är upptagen pga av akohol relaterad sjukdom. Och i det läget när vården skriker efter mera resurser så borde man bromsa utveklingen som går åt fel håll.
kristerh
Jag dricker väldigt måttligt och brukar inte släpa hem en massa dricka vid utlandsresor, men jag är emot att allt skall bestämmas av andra i sverige, alla nykterister borde ta en drink och slappna av wink.gif om man aldrig har prövat så tycker jag inte man skall uttala förbud hit o dit wink.gif
det finns faktiskt folk som dricker i måttliga mängder och som vill fortsätta med det utan alla moralpredikningar.
Alkoholister har alltid funnits o kommer alltid att finnas, hur mycket man än förbjuder o höjer skatter,
jag tror att det sups så mycket i sverige o de andra nordiska länderna så mycket just pga förbuden och de höga spritskatterna, om man hade ett normalt synsätt till alkoholen så hade det inte varit så spännande o lockande.
Jag har varit en hel del i spanien och aldrig sett fulla människor som slåss o skriker o förstör wink.gif och om man nu gör det så är det just någon från de nordiska länderna som utmärker sig. Varför?
krister
zaaritha
krister: du uttrycker det väldigt bra!!
När vi var i Skottland, där man kan köpa sprit i snabbköp, såg vi faktiskt inte nå´t "fyllo", trots deras pubar, o dyl.
Inte heller i Holland såg jag nå´n full person, trots deras liberala lagar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon