Full version: Buskros - tips
flaxe
Jag vill plantera buskrosor framför mitt hus. Huset är vitt så jag vill inte ha vita eller väldigt ljusa blommor. Läget är östsidan, sol från tidiga mornar till kanske kl 14. Inte värst blåsigt. Jag bor i Skåne zon 1. Buskarna får gärna bli ca 1 m höga. Rabatten kommer bli ca 7 m lång på var sida om ingången. Behöver jag plantera några andra växter under rosorna också som marktäckare eller kommer rosorna att bli så täta att de inte syns ändå?

Förresten kommer det finnas syren på framsidan av huset också, men de blommar väl tidigare än rosorna? Annars kanske man skulle välja en färg som inte skär sig mot det lila?

Det vore också bra om rosen är relativt lätt att få tag på. Jag vill helst inte leta runt så mycket och jag bryr mig inte om det är en vanlig sort som "alla" har biggrin.gif

Kom igen! Ge mig lite bra förslag.
kerstin z5-6
Problemet är att du kan välja mellan hur många sorter du vill ... du har så bra zon
En sådan gång, där skulle jag lägga till lavendel -finns inget så fint som rosor och lavendel
Röda rosor kanske eller klarrosa ?
Rose de Resht är en tacksam väldoftande och trevlig sort som håller sig kring metern och kan klippas till den höjden om den far iväg .. men det finns maaaassor smile.gif
onlyirishbiddy
En väldigt trevlig buskros är Eglantyne som får doftande, fyllda rosa blommor. Den är rätt vanlig og lätt att få tag på.
På Flora Linneas hemsida står det att den är en av de bästa engelska rosorna. Jag har en i min trädgård och är supernöjd, den planterades på våren (krukodlad) och blev 1 meter under sommaren med fint, jämnt buskigt växtsätt och den blommade hela sommaren och hösten. Inga problem med rosrost eller mjöldagg!
Färgen passar bra till syrenerna och till huset.

Som marktäckare kan du kombinera med blåflox som blommar tidigt med fantastisk blå färg (och doftar!) och kanske mörkbladig alunrot eller mörkbladig revsuga som båda blommar senare. Revsugan får mörkt blå blommor.

Då har du en välkomponerad men enkel rabatt!
flaxe
Nu har jag kollat in era förslag. Jag gillade Rose de Rescht, den hade mycket fin färg. Eglanthyne tyckte jag var lite för ljus färg. Dock tyckte jag att blåflox lät riktigt fint. Kan man köpa den på en vanlig handelsträdgård/plantskola?

Någon med fler förslag?

Jag har redan på andra sidan huset mot en mur planterat en vit rabattros (Gråsten) kombinerat med lavendel. Jag ser fram emot resultatet där wub.gif Jag har alltid velat ha en rabatt med rosor och lavendel!

Jag tycker att det är lite svårt att veta vilka rosor som är av vilken typ (rabatt, busk, terosor, tehybrid, polyantha, floribunda etc.) Vad är det för skillnad på dem? Det känns som en djungel. Jag tycker också på Floralinneas sida att man kan inte se i alfabetiska listan vilken typ rosen är och ungefärlig storlek.
Kajsa
Svenska Rosensällskapet/ Rosgrupper
Här hittar du mycket
Christina i Taxinge~
CITAT (flaxe @ 29-04-2005, 12:54)
Jag tycker att det är lite svårt att veta vilka rosor som är av vilken typ (rabatt, busk, terosor, tehybrid, polyantha, floribunda etc.) Vad är det för skillnad på dem? Det känns som en djungel. Jag tycker också på Floralinneas sida att man kan inte se i alfabetiska listan vilken typ rosen är och ungefärlig storlek.

Men du kan sortera efter rosgrupp även på Flora Linneas sida om du tittar i vänsterkolumnen, ganska långt ner smile.gif

En ros som jag skulle vilja föreslå är Leonardo da Vinci - underbart vacker och blomrik! wub.gif
Om du vill kan du ha t ex vit Digitalis eller Vitpytta eller nån vitblommande Allium bland dem.

Leonardo da V är en floribundaros = rabattros = klasblommande.
Polyantharosor är också klasblommande - skillnaden är att polyantha har flera men mindre blommor i sina klasar än floribunda.
Båda sorterna blommar hela säsongen till frosten tar dem...oftast inte så mycket doft.

Ingrid Bergman är en annan supervacker ros som ibland klassas som tehybrid och ibland som floribunda.
Inget dumt val om du vill ha en röd ros som ser "ädel" ut smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon