Monica K
29-04-2005, 08:18
Hej!
Denna växt har under våren växt upp i en jordhög där vi tippade en massa jord vid omdräneringen av huset för 1,5 år sedan. I jordhögen satte vi även plantor som vi ville spara för framtida användning. Lökar som fanns i den flyttade jorden blommar för glatta livet trots att de i vissa fall hamnat ganska långt ner i jordmassorna.
Men vad är då detta?
Ett ogräs som jag snarast bör gräva bort eller är det något annat, värt att behålla? Just nu tycker jag i alla fall att den är ganska rolig.
Tacksam för hjälp...
]http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...pid=26183[/IMG]
kristerh
29-04-2005, 10:35
Svårt att se, bilden är lite mörk, men jag tycker det ser ut som nån slags träd
krister
Skulle det kunna vara en fläder tro?
Mvh
Fenja
Monica K
29-04-2005, 11:25
Ja, tyvärr blev bilden lite mörk, det är en gråmulen dag i Gbg idag.
En kompis gissade på druvfläder så det kanske är en fläder då.
Bryt en gren och lukta och se. Både
fläder och
druvfläder har karakteristisk lukt (inte helt anjenäm) och speciell märg.
Anna i Mjölby
29-04-2005, 12:58
Tror också på druvfläder, elelr möjligtvis vanlig fläder.
Lena i Torslanda
29-04-2005, 13:46
Eftersom den vuxit upp under våren är det inte vare sig druv - eller vanlig fläder utan sommarfläder som är en örtartad fläder. Den förvedas alltså inte utan kommer upp år efter år och bildar tillslut rejäla ruggar. Svår att bli av med, förökar sig med jordstammar.
Monica K
29-04-2005, 14:38
Tack för hjälpen!
Det lär ju vara en sommarfläder då. Hela växten är tydligen giftig och med tanke på att den är svår att bli av med så är det nog lika bra att göra sig av med detta enda exemplar på en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.