Jennica
29-04-2005, 08:44
Hej,
Har fått ett olivträd i present. Nu undrar jag hur jag sköter det bäst. Det är ca 30cm högt.
Vill det stå ljust, direkt i solen? Hur mycket vatten vill det ha?
Tack!
// Jennica
TeliaNet
29-04-2005, 08:52
olivträdet måste stå ljust och svalt, ca 10*c, på vintern.
det får inte bli för blött, utan måste kunna andas omkring rötterna.
På sommaren kan det stå ute i solen.
Jag har planterat om det olivträdet jag köpte i år, använde då Perennajord (vilket jag även gjort tidigare).
Beskärs i mars.
Lycka till !
Muguet
Jag har 4 olivträd som står ute hela sommaren i full sol = mycket vatten!. De står inne i +10 med sparsam vattning, utan lysrör hela vintern och mår alldeles utmärkt. Den som jag är mest stolt över är mitt eget frösådda olivträd! Jag tog oliver nere i Spanien för ca 4 år sedan och lyckades få ETT frö att gro. Jag beskär inte mina oliver, de förgrenar sig själva. Bild på min lilla 4-åring finns i mitt album under "trädgård", sista bilden. Lycka till med ditt olivträd!!
Olivträd verkar knepigt, jag har just blivit ägare till ett litet ett. Jag ska alltså ställa det utomhus? Tål den nätterna? Vattningen verkar ni ha olika åsikter om. På "bruksanvisningen" står det att trädet absolut inte får bli torrt. Hm, man får väl prova sig fram.
/skrutt
Skall jag göra allting lite knepigare?
Vi har nyligen köpt ett Olivträd, c:a 1 m.
Råden vi fick var inte för mycket vatten.
Hellre för torrt än för vått.
Kan stå i ouppvärmt uterum på vintern.
Tål några minusgrader.
CITAT (Gertie @ 15-05-2005, 22:50)
Skall jag göra allting lite knepigare?
Vi har nyligen köpt ett Olivträd, c:a 1 m.
Råden vi fick var inte för mycket vatten.
Hellre för torrt än för vått.
Kan stå i ouppvärmt uterum på vintern.
Tål några minusgrader.
Haha, det blev jag ju inte klokare av!
Var jag ska göra av det i vinter har jag inte listat ut. Bor i en etta så inte har jag något kallt rum eller sånt som det står här på forumet att man ska ha
/skrutt
mina olivträd bor inne i min lägenhet året runt... har ingenstans att ställa det svalt på vintern.. men det går det med.. jag vattnar det som vilken krukväxt som hälst... när jorden torkat upp lite.
kristerh
16-05-2005, 09:06
CITAT (Skrutt @ 15-05-2005, 23:12)
Var jag ska göra av det i vinter har jag inte listat ut. Bor i en etta så inte har jag något kallt rum eller sånt som det står här på forumet att man ska ha
/skrutt
De behöver inte stå kallt på vintern iallfall gör inte mina det, har dem under en blomlampa och låter dem torka ut ordentligt, ut med den i solen på sommaren, det gillar den.
krister
Har ni någon speciell blomlampa att rekomendera?
Det verkar vara ganska dyrt med blombelysning, finns det några bra som man kan ha i en vanlig lampa?
Jag har en kompis som har ett jättefint olivträd som hon har haft i lägenhet i ca 2 år.... och hon har skött den som en vanlig krukväxt.
Det kanske är knepigare om man skaffar olivträd som är lite äldre och större?
Hennes var litet och har nog "vant" sig vid miljön.
kristerh
16-05-2005, 14:39
CITAT (ifibi @ 16-05-2005, 14:22)
Har ni någon speciell blomlampa att rekomendera?
Det verkar vara ganska dyrt med blombelysning, finns det några bra som man kan ha i en vanlig lampa?
Det påstås att en vanlig lågenergilampa går bra.
krister
"Lysrör lika bra som blomlampa
Det är helt onödigt att köpa dyra blomlampor för att få krukväxterna att trivas. Vanliga lysrör eller lågenergilampor har samma verkan, visar en undersökning vid Lunds tekniska högskola.
Enda skillnaden - förutom priset - är att blomlampan med hjälp av en enkel reflektor ger något högre ljusstyrka. Studenternas slutsats är att det är en klart bättre affär att köpa lågenergilampor än blomlampor, skriver Forskning & Framsteg.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2004-10-13"
Men vad vet jag...
TeliaNet
16-05-2005, 22:28
inte mycket

skoja bara.
blomlampor är oftast dyr kvicksilverlampor som ger mycket värme.
lågenergilampor är inte lika effektiva som lysrör.
köp en mindre armatur för raka lysrör och häng över, då får du mest väktkraft per krona.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.