Heleri
Entrén till vårt hus ser inte rolig ut alls, och jag funderar på vad man kan göra med "trappan" som är både ful och trasig. Någon som har bra tips? Hur den ser ut kan ni se i mitt album.

/Helena
dammkillen
Hej

du kanske kan flytta entredörren och sätta den där altandörren är i stället, sen att ha lite belysning. över stenarna kan du lägga en trätrall eller någon typ av tålig matta. sen kan man ha två växter på vardera sida i kruka, kanske någon liten gran eller liknande barrträd som är härdig då får du in lite växtlighet vid entren.
kerstin z5-6
Vilka fler förutsättningar finns ?
Ska ni utöka trappan på något vis? Finns jord -för ev växter på någon sida?
Spontat säger jag krukor, klätterväxt mot den vita väggen gärna ros eler clematis
Vad finns rakt fram från dörren i -förråd?
Finns yta för något mer längre franm i bild eller är det en smal gång ?
Helen B
Vi har vänner som klädde sin fula trappa med jättesnygg frosttålig klinker. Det förusätter såklart att du måste knacka bort de fula först smile.gif . Deras plattor var både klinkers och sjösten i ett mönster, svårt att förklara, men jag har sett liknande på Bauhaus för en relativt billig penning.
Sedan är det ju snyggt att ha likadana krukor i olika storlekar med växter både på höjden och bredden/häng. Till vänster innan trappan tror jag att det skulle vara snyggt med bl.a vita växter som lyser upp och dessutom knyter samman med balkongdörren.....
Mittemot ytterdörren kan du ju ha en eller två vita hyllor under varandra med fina ljuslyktor, stenar och annat som gör en glad.
Ja, lite funderingar från mig.
wub.gif Lycka till med ditt projekt.
netaave
Tänk bara på att klinkers blir snorhalt på vintern.
Helen B
CITAT (netaave @ 01-05-2005, 22:08)
Tänk bara på att klinkers blir snorhalt på vintern.

Just de som jag menar är till för utomhus och de blir inte hala alls. Våra kompisar har dem i en trappa (6-7 trappsteg) och än har de inte brutit några ben tongue.gif ,som sagt så är de inte hala.
Heleri
Tack för alla fina tips!
Jag har nu hängt två ljuslyktor i olika höjd till vänster, och under står en zinkkruka med en buxbom. Själva "trappan" får åtgärdas senare. Funderar på sånt där som heter "Duracoat". Någon som har erfarenhet av det?

/Helena
Yin o Yang
Har Du funderat på att måla dörren i någon ljus färg wink.gif ? Jag tror det skulle göra stor skillnad att också sätta lite ljusare färg på väggarna. Som de är nu verkar de sluka allt ljus och det blir ett mörkt välkomnande sad.gif . Eftersom det är tak över kunde man kanske ha en ljus dörrmatta, om ni inte tänker byta ut golvet.
Ingrid på Västkusten
Vi tog vår gamla fula entreetrappa och klädde den med kinnekullekalksten!
Den blev som NY!
Och man kan ju ta en hyvlad trappa så är det inga problems med snorhalhetsfaktorn :-))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon