Skarpa
Förra sommaren köpte jag 8 fina, blå karpaterklockor. I slutet av sommaren var vi bortresta ett par veckor, och när vi kom hem hade 4 av dem försvunnit. Inte ätits upp, vissnat eller på annat sätt lämnat något som helst spår efter sig, utan just försvunnit. Istället fanns där den växt som finns på bilden (om jag nu gjort rätt...). Antagligen har rötter eller frön följt med i karpaterklockornas krukor. Den fick vara kvar över vintern av någon anledning (fråga mig inte varför, för jag vet egentligen inte), och nu har den börjat växa igen.

Någon som vet vad det är för något? Är det någon trevlig blomsterväxt kan den få vara kvar, men om det bara är en elak parasit som tränger undan andra växter, så åker den fortare än kvickt!

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...karpa&pid=26188
kristerh
Är du säker på att det inte är karpaterklockan som kommer wink.gif
annars ser mina studentnejlikor ut så när de kommer, de kallas oxså för brinnande kärlek tror jag.
krister
Fenja
Det skulle kunna vara brinnande kärlek - Lychnis chalcedonica... bilder
Skarpa
Nej, för de karpaterklockorna som har börjat komma ser ut just som karpaterklockor... De här okända växterna har helt annorlunda form och färg på bladen, plus att de känns lite kraftigare.
kristerh
Då är det nog brinnande kärlek (studentnejlika)wink.gif de är jättefina, blir ganska höga säkert 1m.
krister
Skarpa
Okej!

Tack tack!

Ska ta och flytta på dem om de blir så höga då... har andra blommor bakom som jag gärna vill se också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon