Full version: Stockrosor
jessica zon6
Nu har mina stockrosor tinat fram under snön,men dom har bara bruna blad. Ska inte dom vara vintergröna?
Jag täckte med granris i höstas ,och endel med löv, och i kallbänken.

Är det så att dom inte har överlevt vintern,och det inte är meningen att jag ska ha stockrosor i min trädgård sad.gif smile.gif

Undrar också om lewisia är vintergrön,eller om de också har kolavippat i vinter?

mvh jessica
kerstin z5-6
Lewisian ska vara vintergrön -tyvärr har det tjocka islagret resulterat i massdöd av alpiner som just lewisia , draba saxifraga osv ,, hör jag från vänner i piteå trakten .tex ..
Mina verkar ok de flesta -de står extremt bra till i en lutning med limpajord mot söder..

Stockrosorna -rör dem inte ,peta inte smile.gif ev kan en microgrön prick visa sig i mitten av rosetten senare
Många av mina ser också rätt trista ut .. och en del har jag nästan dödförklarat ... mad.gif
jessica zon6
Då måste jag gömma mina fingrar,så att dom inte börjar pilla,dom är verkligen duktig på att vara där man inte vill....är inte pekfingret på musknappen och ser nåt måste ha,så är den i jorden och pillar. smile.gif

Jag har inte sett nåt islager där jag har mina lewisior.De är planterade med grus under bladen och på en kulle mellan stenar och en granruska över sig,jag har väl varken tur eller gröna fingrar...hoppas jag då har ett otroligt bra tålamod, för jag ska lyckas med Lewisia,då det är en av mina favoriter wub.gif
Betty
Jessica! På Växtriket i Luleå säljer de rosa och ljusröda lewisior för 35:-/kruka. Jag köpte en för min vita fyllda lewisia har inte synts till sen i fjol.
Hade ett tjockt lager is i den rabatten där lewisian stod... sad.gif
jessica zon6
Då får jag åka dit biggrin.gif
Har ju några frösådda hemma,men de lär väl inte blomma första året väl? smile.gif smile.gif
Får väl förvara dessa frostfritt till nästa vinter tongue.gif
kerstin z5-6
De kan hinna blomma och de tål att sättas ut .. ge inte upp treplatser i min trädgård som Helen säjer .. Inga löv på lewisian i höst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon