MaryLou
29-04-2005, 13:42
Har ni några knep angående koriander? Den lär ju vara lättodlad, men jag lyckas aldrig något vidare...
evarina
29-04-2005, 13:50
Lättodlad, HA!
Försökt med allt flera år, har aldrig lyckats. Hävdar med bestämdhet att den är *svår*odlad. (Inget svar till dig kanske, men vi är åtminstone två...)
Åsa, mälardalen zon 2
29-04-2005, 15:37
Svårodlad?? Jag brukar bara peta ner ca 5 frön i en 10cm kruka, fukta igenom och sätta en plastpåse över de brukar gro på någon vecka. Sedan ställer jag plantorna i ett ljust fönster och vattnar och göder. Jag sår plantor med jämna mellanrum för de är finast innan de blommar.
Sorten jag brukar odla är Leisure.
Jag petar ner några fröer i 8 x 8 cm krukor och täcker med plast med hål i. Plasten tar jag av så fort de grott och sedan skolar jag om dem tre och tre i större krukor när det vuxit till sig lite. Jag sår många eftersom jag vill ha fröerna till likör
Mvh
Fenja
Airamya
29-04-2005, 16:28
Korianderlikör?? *förundrad*
Gör du den själv?
Ja, Airamya jag gör så gott som alla mina likörer och viner sjävl! Underbart god, du får provsmaka i höst!
Mvh
Fenja
Samma sak här. Jag hade köpt en påse korianderfrön till matlagning och höll på med plantering en dag förra våren. Torra gamla frön dessutom, säkert två år gamla. Tryckte ner några i en kruka och vattnade en skvätt. Efter ett litet tag hade de redan börjat komma upp. Sen växte de och växte, till sist blommade de och det var dödsstöten... Man ska nog ta bort blommorna.
Jag hade den lilla krukan i söderfönstret och detta var i maj månad. Hela frön var det. Ett litet tips kanske kan vara att köpa fröna i affärer som innehas av invandrare, de har en förmåga att fixa fram bra kryddor.
Om man vill använda korianderfröerna som har en underbar smak av apelsin så ska man absolut inte ta bort blommorna...

Plantan i sig tycker jag luktar rätt illa och kan inte komma på något som jag skulle vilja äta dem med. Men vill man använda den färska örten så ska man som Åsa säger så i omgångar.
Mvh
Fenja
MaryLou
30-04-2005, 13:53
Korianderblad som är så gott! Fantastiskt i tailändsk och indisk mat. Jag vet att en del tycker att det luktar illa, men jag tycker det luktar gott.
Så jag gör väl ett försök igen!
Hej igen, jag håller helt med dig! Jag tycker att koriander är JÄTTEGOTT till asiatisk/indisk mat. Och eftersom indisk mat korades till världens godaste mat en gång i tiden så....Lycka till!
kermita
30-04-2005, 16:21
Jag brukar direktså min koriander i trädgårdslandet . Växer så det knakar, jag tycker korianderblad är jättegott. Men är sonen hemma får vi inte ens ha ett fat med blad på bordet, han hatar doften. Har läst att doften beskrivs som tvål.
Förra året fick vi massor med koriander, så jag torkade lite och skakde ur fröna,
så nu har jag utsäde i år.
Helen vid Ljungan
02-05-2005, 08:09
Har också koriander i trädgårdslandet. Nu mera självsår den sig från år till år.
MVH Helen
Ingrid på Västkusten
02-05-2005, 08:13
Saken är den att den oftast beskrivs - odlas som persilja, vilket är FEL. Man skall så den i omgångar.
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.