Jag har en ganska så lång rabatt (ungefär 5-6 m, 0,5 m bred) längs väggen på min gäststuga där jag skulle behöva plantera någonting. För tillfället är det nämligen helt tomt där. Väggen ligger i öster och har alltså sol på morgon/förmiddag men sen är det väldigt skuggigt på eftermiddag/kväll.
Jag funderar på att sätta några buskar eller liknande i rabatten och sen täcka jorden under dem med någonting (täckbark?) för att slippa ogräs, kanske nån liten låg blomma längs kanten på rabatten också. Har nästan ingen tid alls att lägga på trädgårdsskötsel så det måste vara enklast möjliga lösning.
Huset och likaså resten av trädgården är i lite "gammalt torp" stil så det hade varit bra om växterna i rabatten inte bryter alltför mycket mot det temat. Har funderat lite på rosenbuskar men är rädd att det blir för lite sol för dem eller att det skall vara alldeles för mycket jobb med dem...
Eftersom jag är helt och hållet nybörjare på trädgårdsområdet så är jag jättetacksam för alla tips och råd som jag kan få!