Full version: byggtimmer
mona i Dalarna
Hej
Tänkte bygga upp en stor rabatt och ev. lägga impregnerat byggtimmer som kant.
Kan man lägga det direkt på marken eller ska man ha något under?
Är det någon som har erfarenhet av att bygga upp med torvblock?
uno
Jag har byggt upp rabatter med byggtimmer som jag placerade direkt på marken. Jag har även erfarenhet av torvblocksanvändning. Vad vill Du veta?
mona i Dalarna
Min rabatt ligger i en svag sluttning så jag tänkte bygga upp den i framkanten för att få den jämnare.
Jag tycker att det verkar tungt och bökigt med byggtimmer,så det lutar nog åt torvblock.

Kan man lägga fler ovanpå varandra?
Ska dom förankras på något sätt?
Isåfall hur?
Håller dom sig hela eller går dom sönder lätt?
Någon sa att det var mycket ogräsfrön i dom,som efter några år började gro, stämmer det?
Sommartorparn
Har en upphöjd rabatt med slipers i framkanten och torvblock i bakkanten, ca 1/2 meter hög. Hade hoppats att det skulle bli någon slags vegetation som höll ihop torvblocken, så det skulle se lite naturligt överväxt ut, men inte ett smack vill växa där! Tror det är för torrt. Torvblocken ser lika torvblockiga ut som för snart 10 år sedan och ligger liksom löst på varandra. Enda skillnaden att torvblocken har satt sig lite vilket inte sliperssidan har.

Om du vill ha en stabil rabattkant så föreslår jag byggtimmer hellre än torvblock.
Helen B
CITAT (mona i Dalarna @ 02-05-2005, 17:59)
Kan man lägga fler ovanpå varandra?
Ska dom förankras på något sätt?
Isåfall hur?
Håller dom sig hela eller går dom sönder lätt?
Någon sa att det var mycket ogräsfrön i dom,som efter några år började gro, stämmer det?

Hej, Jag har byggt en rabatt av torvblock. Jag har byggt rabatten runt vår uteplats, så vi har fullt med blomster omkring oss när vi äter och fikar.
Jag har inte lagt de på varandra, men det ska funka. Förankra med bambupinnar. Jag har inte ogräs i mina...
Om de går sönder lätt...hm...det beror på vad du har för djur runt omkring dig. Förra året var skatorna på en viss del av rabatten huh.gif , men i år har de glömt bort den (peppar peppar).
Jag tycker att det är läckert med torvblock. Det blir lite mer levande. I hela rabatten har jag silverarv som marktäckare. Den växer som tusan och hänger över torvblocken. Det är jättefint!
uno
Det tar väldigt lång tid innan det blir mossa, ljung och annan växtlighet på torvblock som ligger i söderläge och är solbelysta. Om blocken ligger mot gräsyta bör man ha en remsa med geotextilduk och kanske även en rad marksten att köra gräsklipparen på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon