Åsa - Alingsås
Båda införskaffade och planterade i höstas, och då levde de och såg fina ut.
Angelica gigas, vet inte vad den kan kallas på svenska. Den ser just nu ut som en torr och död stump typ babmupinne som sticker upp en liten bit i rabatten...
Lavatera "Barnsley" Tree Mallow, fick höra att den heter Buskmalva, den ser vedartad ut, men ser alldeles död ut, inte minsta tillstymmelse till liv, varken blad eller underifrån...

Någon som vet?

MVH, Åsa!
kerstin z5-6
lavatera -just Barnsley -är inte härdig ute i Sverige -
Angelica är tvååring blommande den i fjol kommer inget nytt annat än frösådder
Åsa, mälardalen zon 2
Trädmalvan ´Barnsley` är flerårig men är dåligt härdig oftast brukar man övervintra dem frostfritt i kruka under vintern, så den kan ha dött ifall du haft den ute under vintern

Angelica giga (rödkvanne) brukar dock överleva vintrarna ifall man inte satt dem på ett ställe med dålig dränering, detta är en växt som vissnar ner helt under vintern så att det ovan jord ser dött ut är normalt det kommer nytt nerifrån marken. Brukar dock vara tvåårig och dör efter blomning.
Åsa - Alingsås
Jaha, där fick jag för det, hehe. Fast det hade ju varit trevligt om de hade informerat om det när jag köpte dem... blink.gif wacko.gif Nåväl, tack ska ni ha för info.
Har du någonsin funderat på att skriva en bok om frösådder och förkultivering förresten, Kerstin? Jag gick och funderade på det idag. Den boken hade jag köpt! biggrin.gif

MVH, Åsa
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon