Ralf
Därför är Lidls mat så billig!.
lisselbo
Har aldrig satt min fot på Lidl och kommer heller aldrig att göra det.
andersen
CITAT (Ralf @ 29-04-2005, 18:54)

Tjena Ralf ja du vet vad jag tycker om Lidl, läste du om köttet som inte var 100%kött på Lidl?men det är väll deras affärs ide att aldrig ha något till 100%, allt ifrån att ha helt bra varor till att anställa personal på 100% och så köttet, ja vad ska man säja konstigt att någon går där och handlar överhuvudtaget.Glömde länk om 100% kött på Lidl100%kött
ninnisky
Var inne på en Lidl i Portugal en gång (fanns inget annat på den orten). Inte värst fräscht där heller...
Hoppas innerligt att Lidl inte får någon etablering i Göteborg. Men kommunen har lovat sad.gif sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här är det jättefräsht på Lidl speciellt grönsakerna och frukterna och denna vecka kostar de nästan ingenting för det är halva priset på frukt och grönt, Om man jämför priserna undrar man hur högt påslag butikerna har i de vanliga butikerna, i vintras kostade Litchie 19kr/kg på Lidl, på hemköp i Stockholm kostade det 144kr/kg samma vecka.
andersen
Måste få komma med ett inlägg i hur Lidl anställer sin personal på del tid och att det är helt fördjävligt att det är tillåtet, en sak är väll om det är den anställdes önskan men på Lidl har dom anställda inget ting att säja till om.

Jag har kamrater som arbetar på det gamla san remo bageriet och dom har börjat med något som heter visstids upproret stöd dom läs mera här om det.

Saxat

Visstidsuppror!
Alla ni som ofrivilligt arbetar som visstidsanställda – på vikariat, tillfällig anställning, projekt och allt vad det heter - och vill ha tillsvidareanställning (= ”fast jobb”)…

Alla ni som har deltidsanställning trots att ni vill ha heltid…

Alla ni som är tillsvidareanställda men oroar er för kommande nedskärningar där man byter jämförelsevis säkra jobb mot klart osäkra…

Alla ni fackklubbar och arbetarkollektiv som försvagas av att en del arbets-kamrater inte vågar vara med och säga ifrån om saker och ting, därför att de är rädda att inte få fortsätta jobba…

Visstideriet är något som drabbar och försvagar oss allihop.

Om alla ofrivilliga visstidare och deltidare på alla jobb i hela Sverige skulle stanna hemma – då skulle väldigt mycket stå still! Fabriker och vårdhem, bussar och restauranger. Så utbredd är visstidssjukan – den har spritt sig som en löpeld det senaste årtiondet.

Vi tycker att det är dags för ett visstidsuppror. Vi vill ha tillsvidareanställningar och heltid till många fler. Därför tar vi detta initiativ.

Vad ska vi göra? Först och främst ska vi ta reda på om det är många som tycker som vi. Ju fler som hör av sig, desto större möjligheter har vi att agera både på enskilda arbetsplatser och tillsammans. Så nu hänger det på er som läser detta, både att ni hör av er om ni håller med, och att ni sprider det vidare.

Kontakta oss! Helst per mail, annars per brev.
visstidsupproret@hotmail.com

Livsklubben, Cerealia Bakeries AB, Västbergavägen 4, 126 30 Hägersten
Klubbens hemsida: http://surf.to/Livsklubben
Monica i Sörmland
Oftast är det väl så att det alltid är någon som får betala de låga priser i butiker som Lidl. Antingen är det de anställda eller också kanske man köper in varor som producerats i djurgårdar med inte så särskilt höga krav på hygien eller omvårdnad om djuren. Salmonella kan bli en följd, föroreningar i mark och luft en annan.

I Sverige, och säkert i många andra länder också, har vi höga krav och då är det ju naturligt att varor kostar lite mer.

Jag betalar hellre lite mer för maten och i gengäld får en produkt som inte bara håller hög kvalitet utan också framställts på ett miljövänligt sätt.

Nu tror jag inte att det bara är i Sverige det framställts mat av hög kvalitet, men det är det som ligger närmast.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en massa svenska matvaror på Lidl och det är inget fel på dem jag brukar köpa Bregott och Kvibille cheddar där och det är inget fel på de produkterna och billigare är det än på de vanliga butikerna.

Lidls varor är billigare främst p.g.a att de köper stora mängder av varje vara + de skippar en massa grossister, i Sverige har det annars varit normen att varorna ska gå igenom 2-3 grossister innan de når butiken och varje grossist ska tjäna en hacka.

Angående arbetsförhållandena så följer de svensk lagstiftning, jag har haft sämre avtal än Lidls anställda i vanliga "hederliga"svenska butiker.

En av de vanliga matbutikerna här har också sålt salmonella i form av kyckling och det blev bara en blänkare i lokalblaskan.
Reserv
Jag tror ärligt talat att massmedia älskar att skriva ner Lidl. Okay om nu köttet inte var 100% kött, men kött är inte Lidl största försäljningsvara. Dom har mängder med varor som är en bråkdel så dyra som vanliga affärer, t.ex. drivbänkar och plastväxthus i massa varianter. Godis är också en stor säljare på Lidl, för att inte tala om dryck av olika slag. Ta bara "Red bull", Lidl har en exakt kopia av den men den kostar bara 3.95 istället för 15.75. Dessutom är långt ifrån alla varor från Tyskland, dom flesta är från Finland faktiskt. Vad det gäller personalen så är dom man pratat med nöjda med sina anställningar, men erkänner att dom hört talas om sämre anställningsvillkor i andra länder. Dom jag pratat med är t.o.m. med i facket, visserligen så är det inte alldeles glada miner hos deras chefer, men inget förbud.
hera
Har aldrig handlat där ,har inte ens hört talas om dom
Men bra och veta om man skulle komma i kontakt med dom
andersen
Abetsmarknads ministern, LO:s tidigare avtalssekretare Hans Karlsson har tillsatt en arbetsgrupp som håller på att se över bla arbetstidslagen mm.

Man får inte heller glömma att vad lagen säjer, det skall ses som ett minimum i fackliga förhandlingar och då kan man tycka att det är dåligt att det får gå till som det gör på Lidl.
Fenja
Javisst Andersen... precis som det är på Manpower, Proffice och alla andra bemanningsföretag, telemarketingföretag och callcenter som fanns här långt innan Lidl kom... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Mvh
Fenja
andersen
Om ni har möjlighet titta på tv2 den första maj kl 22.20 Fackklubb 459 - sista striden på Bagaren så får ni se hur mina kamrater bedriver sin kamp föra att rädda sina jobb, som dom tyväär förlorade i och med för att bageriet las ner och en del fick följa med till "gamla san remo bageriet" men tyväär så åter upprepas sig historen där med, i dagarna så inleddes det MBL förhandlingar om nedläggning av bageriet där åxå!
Reserv
CITAT (andersen @ 29-04-2005, 20:46)
Om ni har möjlighet titta på tv2 den första maj kl 22.20 Fackklubb 459 - sista striden på Bagaren så får ni se hur mina kamrater bedriver sin kamp föra att rädda sina jobb, som dom tyväär förlorade i och med för att bageriet las ner och en del fick följa med till "gamla san remo bageriet" men tyväär så åter upprepas sig historen där med, i dagarna så inleddes det MBL förhandlingar om nedläggning av bageriet där åxå!

Ursäkta, men vad har det med Lidl att göra? Eller är du rädd att jobben på Lidl försvinner. Det är nog ingen risk, det är alltid långa köer i affärerna så kundunderlag, det har dom.
andersen
CITAT (Reserv @ 29-04-2005, 21:05)

Ursäkta, men vad har det med Lidl att göra? Eller är du rädd att jobben på Lidl försvinner. Det är nog ingen risk, det är alltid långa köer i affärerna så kundunderlag, det har dom.

Det har i högsta grad med Lidl att göra!förstår du inte att om vi får ett sådant arbetsklimat som Lidl står för så får vi lägga ner många arbets platser i Sverige och arbeta 5timmar om dagen skall du då betala hyran så blir du tvungen att ta två jobb och då arbetar du helt plötsligt tio timmar utan rast, har du barn på dagis och är ensamstående förälder hur orkar man med det?nä så vill nog inte du ha det heller.

Mvh andersen
Reserv
CITAT (andersen @ 29-04-2005, 21:12)

Det har i högsta grad med Lidl att göra!förstår du inte att om vi får ett sådant arbetsklimat som Lidl står för så får vi lägga ner många arbets platser i Sverige och arbeta 5timmar om dagen skall du då betala hyran så blir du tvungen att ta två jobb och då arbetar du helt plötsligt tio timmar utan rast, har du barn på dagis och är ensamstående förälder hur orkar man med det?nä så vill nog inte du ha det heller.

Mvh andersen

Så du tänker i första hand på dom anställda i typ konsum och ICA? Det är faktiskt svensk arbetskraft på Lidl också. Dessutom till 99% ungdomar som annars skulle fått gå arbetslösa, är dom inte lika mycket värda då som dom anställda på "fina butiken". Dessutom så är det mesta ohyggligt dyrt på dom affärerna, jag tycker att det funkar utmärkt att altinera inköpen hos Lidl och Willys.
andersen
Reserv Jag ser på dit höga medlems nummer att du kanske inte vet att jag arbetar facklig och brinner för det, ibland så kanske jag brinner för mycke!
nu ska jag gå och lägga mej så jag skriver inge mera idag.

Go natt alla på odla forumet.
Tesa
....och nu hade de visst hittat salmonella på Lidl i Uddevalla...
Fenja

Mvh andersen

Hur kan det då komma sig att bemannings-, telemarketing- och call centerföretag med samma sorts avtal har funnits sedan 80-talet och fortsätter att finnas och dessutom växer?!! Jag har arbetat många år inom dessa brancher så jag vet väl vilka avtal som gäller där.

Eller är det bara intressant att svartmåla Lidl, Andersen?

Mvh
Fenja
Caprice
Bör väl tilläggas att salmonella inte bara har hittats på Lidl, finns ju tom "bättre"krogar där man hittat det..
Och matkedjor...

Håller med det som någon skrev, att press gillar att skriva ned Lidl..

Jag tycker det är väldigt bra att Lidl har kommit till Sverige, framförallt så är de stora, typ Ica ch Konsum tvugna att prispressa...

Och tror inte heller på att anställningsförhållandena skulle vara katastrof på Lidl, de är, vare sig de vill eller inte, tvugna att hålla sig till svenska regler...

Handlar då och då själv på Lidl, och man lär sig vad man ska välja..
Juicer med fruktkött har de riktigt bra pris på, och man hittar alltid lite smått och gott... Kan vara skor, kläder stereo eller trädgårdssaker..
Storhandlar gör jag inte där, men det är ett roligt alternativ...

Caprice
Anki på Öland
CITAT (andersen @ 29-04-2005, 19:31)
Måste få komma med ett inlägg i hur Lidl anställer sin personal på del tid och att det är helt fördjävligt att det är tillåtet,

Har du i ditt fackliga arbete helt missat hur många som jobbar deltid av vårdpersonalen inom kommun och landsting....... Knappast självvalt.
Anki
Inga från Närke
CITAT (Anki på Öland @ 29-04-2005, 22:41)
Måste få komma med ett inlägg i hur Lidl anställer sin personal på del tid och att det är helt fördjävligt att det är tillåtet,

Har du i ditt fackliga arbete helt missat hur många som jobbar deltid av vårdpersonalen inom kommun och landsting....... Knappast självvalt.
Anki

Om det nu var så jäkligt att anställda personal på halvtid/deltid (gäller väl alla företag då i så fall), men varför var det så långa köer till alla nyöppnade Lidl´s butiker av tjejer och killar som ville jobba där.
Om ingen ville arbeta på de arbetstiderna så skulle väl Lidl och andra företag inte få någon personal och de som sökte stanna hemma och välja att stämpla istället eller???????????

Angående köttet på Lidl så är det inte alltid svenskt kött vi äter i de andra affärerna heller.
Köper bonden en levande kalv eller vad det nu kan vara i ett annat land och ger honom mat i Sverige i 3 månader så är den svenskuppfödd. Behöver alltså INTE var en kalv som är född i Sverige av svensk ko, utan de får svenskt köttmedborgarskap efter 3 månader för att de ätit svenskt foder och varit i Sverige denna tid.

Instämmer med Caprice helt. Bra för konkurensen. Hos mig där jag bor har nästan allt blivit billigare både på ICA och Konsum senaste månaderna för att ta upp kampen med Lidl´s kunder.

Är det någon som vet om tyskar och finländare är mera sjuka än vi på grund av maten? De har väl ätit av denna mat i många år. Sedan har Lidl´s bra utbud på sockerfritt i alla falla där jag bor, och andra bra varor med 3 års garanti.[SIZE=1][SIZE=1][SIZE=1]
Posse
CITAT (Inga från Närke @ 30-04-2005, 00:20)
Om ingen ville arbeta på de arbetstiderna så skulle väl Lidl och andra företag inte få någon personal och de som sökte stanna hemma och välja att stämpla istället eller???????????

huh.gif Nuförtiden lär det knappast gå att "välja att stämpla istället"....
zaaritha
Nix!
andersen
CITAT (Anki på Öland @ 29-04-2005, 22:41)

Anki

Nej det har jag inte visstids upproret gäller even för dom!

Mvh andersen
andersen
CITAT (Reserv @ 29-04-2005, 21:20)

Mvh andersen

Så du tänker i första hand på dom anställda i typ konsum och ICA? Det är faktiskt svensk arbetskraft på Lidl också. Dessutom till 99% ungdomar som annars skulle fått gå arbetslösa, är dom inte lika mycket värda då som dom anställda på "fina butiken". Dessutom så är det mesta ohyggligt dyrt på dom affärerna, jag tycker att det funkar utmärkt att altinera inköpen hos Lidl och Willys.

Nej reserv det är inte dom som jobbar hos konsum eller ica jag värnar om, utan vi alla!förstår du inte att even du får arbeta i slut ändan för dom primiserna. Det finns bättre alternativ om man vill handla lågpris willys kan vara ett netto ett annat, dom anställda har det bättre där.

Mvh andersen
andersen
CITAT (Fenja @ 29-04-2005, 22:07)

Mvh andersen

Hur kan det då komma sig att bemannings-, telemarketing- och call centerföretag med samma sorts avtal har funnits sedan 80-talet och fortsätter att finnas och dessutom växer?!! Jag har arbetat många år inom dessa brancher så jag vet väl vilka avtal som gäller där.

Eller är det bara intressant att svartmåla Lidl, Andersen?

Mvh
Fenja

Ja Fenja bemanings företag växer ständigt i Sverige i tackt med globaliseringen det finns tex telefonister i andra länder som svarar kunder i Sverige, men det sker even förbättringar där Lärnia mm flera har numera hängavtal, och facken börjar att samarbeta i olika länder. Men visst fenja det är ett stort problem som borde lösas och ett sätt kan vara genom politisk samverkan.

Mvh andersen
Ciczi
Lidl öpnnar en ny butik i min stad om ett par veckor. Jag går nog dit och kollar av läget och ser vad de kan konkurera med. Men eftersom jag äter mängder med frukt och grönsaker (och då menar jag mängder..) kommer jag nog inte att handla det där ändå. Visst de lär väl ha bananer, äpplen och allt det andra. Men i den butiken jag brukar handla min frukt har det minst 5 olika sorters äpplen alltid. Jag tror att min valmöjlighet minskar när jag handlar på Lidl men jag vet ju inte ännu eftersom de inte har slagit upp portarna.

En annan sak när det gäller Lidl, eller egentligen matvaruaffärer överhuvudtaget. I min förhållandevis lilla stad (38 000 i kommunen) öppnar nu en affär till. Vi har sedan tidigare, ICA, Coop, AG's och Netto. Nu öppnar ytterligare en butik vilket är Lidl. Sedan har Coop planer på att bygga en stormarknad. Man kan ju undrar hur beslutsfattarna tänker när de ger bygglov till ytterligare butikskedjor. Min stad är inte så stor och hur många affärer får det plats till egentligen? Dessutom är många pendlare till Malmö och en del handlar säkert där. För där finns ju alla möjliga matkedjor som är väldigt billiga.

Ciczi
Airamya
Någon hoppades på att Lidl inte ska komma till Göteborg. De ska öppna i Bergsjön nu, på bekostnad av ICA-butiken där. Den läggs ner för att Lidl kommer. Så där kommer inte att finnas något alternativ.
Vi har Lidl i Skene och jag blir mörkrädd när jag ser deras grönsaker o frukt. Päron stora som handbollar kan inte vara normalt. Mycket som skriker genmanipulerat i mina ögon och det vill jag inte ha, så jag handlar inte där. Och vem designade kassorna? När varorna passerat kassörskan så är det stopp, där finns inte plats för varorna så man måste stressa ihjäl sig med att packa ner i påsar. Verkar inte så roligt för de som jobbar i kassan heller.
Och så vill jag ge en eloge till Andersen för att han värnar om oss wub.gif Vart tog alla svenska fackliga eldsjälar vägen? Det värmer mitt hjärta att se att ni fortfarande finns, Andersen. Men det skulle behövas en större uppslutning bland folket. Hur ska vi få det svenska folket att förena sig igen? Att kämpa?
Var är den nya tidens Kata Dahlström?
Åsa, mälardalen zon 2
Genmanipulerat är det inte på Lidl för sån´t får man inte sälja, inte ens i Tyskland. Det är snarare sortval det finns päronsorter som ger ytterst stora päron, för mig är det nog tveksammare med den vanliga sorten Conference som finns i vanliga matbutiker. Har ni inte undrat över bananformen och det faktum att de har outvecklat eller inget kärnhus? Efter vad jag fått förklarat för mig så har Conference den egenskapen att de kan bilda frukter utan pollinering ifall de blir stressade och detta kan man åstadkomma genom att spruta div. ämnen på trädet.

Lidl kan aldrig ersätta en vanlig matbutik för de har ett begränsat sortiment, den typen av affär ska ses som ett komplement där man går in och köper ett fåtal varor. Efter vad jag förstått här så har det gått bättre för de vanliga butikerna sedan Lidl kom här (fler butiker på ett ställe lockar folk från andra orter)så inte verkar de lida.
Åsa - Alingsås
Har Lidl Krav-märkta varor? Det är ett måste för att jag ska handla där...
Det intryck jag fått av Lidl är att det är ett slags stormarknadens Jysk = varje gång det genomförs kvalitetstest av varor så finns varor från båda dessa kedjor ofelbart med, varenda gång. Visst finns Ica med någon gång, eller andra möbelaffärer här och där, men dessa båda finns med varje gång. Visst måste det betyda något?

Billigt behöver ju inte vara dåligt. Ex. Ikeas barnstol (vit i plast, vet inte namn) kostar runt 200 kr och var den enda barnstolen som fick toppbetyg... Men jag måste säga att Lidl inte ger ett speciellt bra intryck!

En eloge, för övrigt, till alla ni som orkar och vågar engagera sig för att göra världen till en bättre plats! biggrin.gif

MVH, Åsa
ejjan
Lidl är billigt (inte alltid dock),
tycker dock att man ska kolla vad det är för varor-

Allt Lidls bröd bakas i Stockholm, det är 40 mil dit härifrån!
Jag kan inte motivera för mig själv varför jag ska köpa sånt bröd när det finns ett x antal lokala bagerier här.

Lidl (är de dock inte ensamma om) importerar vatten från Tyskland och får det att låta som att det är en bra affär att köpa det! laugh.gif
kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-04-2005, 20:04)
de skippar en massa grossister, i Sverige har det annars varit normen att varorna ska gå igenom 2-3 grossister innan de når butiken och varje grossist ska tjäna en hacka.

Tänk om fler kunde göra samma sak så kunde vi få ännu lägre matpriser, och även andra prissänkningar.
krister
zaaritha
Köper endast godis och frukt på Lidl.
Fenja
CITAT (ejjan @ 30-04-2005, 11:04)
Lidl (är de dock inte ensamma om) importerar vatten från Tyskland och får det att låta som att det är en bra affär att köpa det! laugh.gif

Pripps tappar kranvatten på flaska och får det att låta som om det vore en bra affär att köpa Vishy Noveau.... rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif Vad är skillnaden tro.........
Mvh
Fenja
zaaritha
Inte så värst stor skillnad.................... ohmy.gif
Siri
Jag vill inte stödja affärer som inte tar moralisk/etisk ansvar för sin verksamhet och då tänker jag närmast på att Lidl inte har några KRAV eller Rättvisemärkta råvaror.
Jag och andra kämpade för att Lidl inte skulle få fäste i västra Göteborg. De ville bygga på det sista gröna området där jag bor. 18000 m2 parkering förutom butiken. Vi skrev namnlistor och lämnade till byggnadsnämden vilket vi fick gehör för. Det kändes gott.
nina L
CITAT (Fenja @ 30-04-2005, 21:57)
CITAT (ejjan @ 30-04-2005, 11:04)

Pripps tappar kranvatten på flaska och får det att låta som om det vore en bra affär att köpa Vishy Noveau.... rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif Vad är skillnaden tro.........
Mvh
Fenja

Tex transportsträckan och allt det innebär för naturen.

konkurrens ger stress lägre löner och en känsla av att alltid bli lurad!
Ja till samarbete
nej till konkurrens!
Hannele
CITAT (Ralf @ 29-04-2005, 18:54)

Vaddå, Ralf? Vilken slutsats!
I så fall finns det inga matbutiker vi han handla i!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon