Full version: kinesisk gräslök
Gåsis
Jag har inte trott att den kinesiska gräslöken var särskilt härdig, men förvånad blev jag när det tittar upp massor av gröna strån. Och det är minsann i zon 7. Kanske visste den inte det wacko.gif

/Åsa
ejjan
Åhh, du har nog "grönare" fingrar än mig!

Är i zon 3 och här sticker det minsann inte upp nån
kinesisk gräslök än!!!!!!!! mad.gif
Ingrid på Västkusten
Kinesisk gräslök är ju väääldigt härdig om man har den väldränerat! Hade död på min första planta men jag tuillämpar ju tredje gången gillt principen och den har fuingerat väl här. Skall ju tillägga att min är planterad ganska så djupt.....åsså zon 7 har ju det fina snötäcket !!!
Diabolique
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-05-2005, 11:01)
Kinesisk gräslök är ju väääldigt härdig om man har den väldränerat!

Jasså...
Jag ville ha kinesisk gräslök, men så stod det på påsen att den var ettårig, så jag avstod. sad.gif
Jag vill bara ha perenner...
Vad köpte ni för märke, eller köpte ni plantor?
Ingrid på Västkusten
Jag har sått själv och köpt plantor med - givetvis överlevde alla ;-) ettårig - umm - högeligen flerårig ger mand en näring så får den nästan 1 cm breda blad!
Diabolique
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 02-05-2005, 11:14)
Jag har sått själv och köpt plantor med - givetvis överlevde alla ;-) ettårig - umm - högeligen flerårig ger mand en näring så får den nästan 1 cm breda blad!

Oh!
Vad bra! biggrin.gif
Kommer du ihåg vilket företag som sålde fröerna?

Jag har inte hittat några plantor, men jag ska ut och leta i grannstaden snart.
Ingrid på Västkusten
Runåbergs Fröer

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

De har också frön till sibirisk gräslök....
Eminor
Jag fick en planta kinesisk gräslök av en vän som dragit upp den från frö, och den överlevde snällt förra vintern här i zon 4, och blommade fint med vita blommor.

I år har jag däremot inte sett till den, men den står ganska skuggigt så jag hoppas att den bara är sen. Den vanliga gräslöken är ju redan stor, men den står soligt.

Många perenner har ruttnat för oss efter den blöta sommaren 2004, så det kan tyvärr vara fallet, men än finns det hopp!
Diabolique
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-05-2005, 07:21)
Runåbergs Fröer
De har också frön till sibirisk gräslök....

Gud vad kul!
Där väcktes ytterliggare habegär...

Jag har aldrig hört om Runåbergs fröer förut.

Tack för tipset!
timjantove
Många växter övervintrar bättre med ett riktigt snötäcke än med en blöt varm vinter. Så kinesisk gräslök klarar sig så bra...Då ska jag satsa på den i min sandiga backe i zon 6.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon