cottonfield00
Vår gräsmatta är full små spridda jordhögar.
Vi ser inga hål i högarna. Och vi har inte hittat några myror, skalbaggar eller dylikt i högarna. Men det verkar ändå som om det kommer nya små högar, iallafall sedan förra året.

Vad kan det vara? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är små högar gissar jag att det är daggmaskarna som gjort dem. Bara ett bra tecken, där daggmaskarna trivs brukar växtligheten trivas också.
MimE
Daggmask?

/Mimmi
stina
Vi hade ett år en massa små högar i gräsmattan. Det visade sig att en grävling flyttat in under uthuset. Han grävde upp små högar med nosen när han letade mat.

/Stina
kristerh
Om det är små högar är det nog daggmask, grävlingens högar måste väl vara lite större wink.gif unsure.gif
krister
stina
CITAT (kristerh @ 02-05-2005, 12:42)
Om det är små högar är det nog daggmask, grävlingens högar måste väl vara lite större wink.gif unsure.gif
krister

Nja, inte var högarna så stora precis. Vi förstod inte vad det var, men fick sedan lära oss att dom bökar upp små hål med sina nosar för att leta mat och då blir det en liten hög bredvid. Fast vid eftertanke kanske mer som en upplyft flik av gräsmattan.

/Stina
kristerh
CITAT (stina @ 02-05-2005, 13:57)
Fast vid eftertanke kanske mer som en upplyft flik av gräsmattan.

/Stina

Jag tänkte väl att grävlingen borde lämnat spår efter sig, maskarna visar bara sin avföring på ytan som små små högar på gräsmattan, de är dessutom väldigt porösa, precis samma spår man får om man har mask i blomkrukan.
krister
Gossen Ruda
Små högar, drygt cmstora, som ser ut att spritsats ut: daggmask. Lyfter man bort dom ser man oftast ett litet hål under.

Större högar, 5-15 cm höga, av lös jord: mullvad eller mullsork.

Uppbökade hål ner i jorden:

Knappt fingerstora: koltrast eller annan fågel.

Kan få ner alla fingrar ungefär: grävling.

Kan få ner foten: vildsvin

Kan krypa ner själv: grävmaskin
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2005, 15:37)
Små högar, drygt cmstora, som ser ut att spritsats ut: daggmask. Lyfter man bort dom ser man oftast ett litet hål under.

Större högar, 5-15 cm höga, av lös jord: mullvad eller mullsork.

Uppbökade hål ner i jorden:

Knappt fingerstora: koltrast eller annan fågel.

Kan få ner alla fingrar ungefär: grävling.

Kan få ner foten: vildsvin

Kan krypa ner själv: grävmaskin

Om det är efter en grävmaskin får man väl hoppas att det inte är helt överraskande att det finns en jordhög där laugh.gif biggrin.gif
cottonfield00
Jag hoppas det är daggmask. Men gräsmattan är lite gles och trist. Kanske ska dressa den lite? Jag ska hålla området under bevakning. Börjar hålen bli väldigt stora ska jag spana om det inte gömmer sig en grävmaskin i buskarna! Vad använder man för medel mot grävmaskiner?
krellus
Är det bara jag som tänker på sork?

Vi har sorkproblem som jag skrivit om tidigare då de ätit upp rötterna på våra rosor. Vissa av hålen ser ut som du beskriver.

Relativt små och sticker upp lite...
Jag trodde först att det var grävling men insåg snabbt att så inte var fallet då jag hittade "gångarna" som gick vidare.
kristerh
CITAT (cottonfield00 @ 02-05-2005, 19:46)
Börjar hålen bli väldigt stora ska jag spana om det inte gömmer sig en grävmaskin i buskarna! Vad använder man för medel mot grävmaskiner?

Socker i tanken kanske wink.gif rolleyes.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon