Full version: Aronia
zaaritha
Planterade min _för tidiga present-en aroniabuske, i dag.
Tål den blåst? Här blåser mycket, vi bor högt...
Har läst att aronian får ätliga bär o vacker höstfärg?
ejjan
Min Aronia har stått ett par år, växer fort och är som du skriver
jättefin på hösten- det var därför jag köpte den.

Med blåsten vet jag ej, bor väldigt skyddat. Det är värt att göra ett försök iallafall för det är en trevlig buske. rolleyes.gif
Susie Bloom
När jag bodde i Stockholm vid ett stort fält hade jag en Aronia som jag planterat vid infarten på tomten - alltså både soligt, torrt och väldigt blåsigt ibland. Det var inga som helst problem, den var 15 år gammal när jag flyttade, jag hade beskurit den ett flertal gånger och den var fortfarande lika vacker!
Förutom att Aronia är tålig, har vackra blanka blad, går att beskära eller låta växa fritt, samt har en underbar höstfärg är det en annan sak man sällan nämner. Den har väldigt vackra små, små vita blommor med röda ståndare. En blomma som bör ses på mycket nära håll.

Lycka till med din Aronia!
Susie

biggrin.gif
Monica i Sörmland
Jag har bestämt för mig att den också får bär som man kan använda till både sylt och saft. Har dock aldrig prövat. sleep.gif
Fenja
Goda bär! Jag både syltar, geléar och saftar... men man får passa bären för fåglarna är väldigt förtjusta i dem.
Hur Aronian tål blåst vet jag inte, min står väldigt skyddad bakom en hallonhäck.
Mvh
Fenja
zaaritha
Tack, för svaren!!
Lene i Fredrikstad (Norge)
CITAT (Monica i Sörmland @ 30-04-2005, 18:48)
Jag har bestämt för mig att den också får bär som man kan använda till både sylt och saft. Har dock aldrig prövat. sleep.gif

Og aronia-bærene skal visst være veldig sunne også biggrin.gif
Masse antioksidanter og greier .
Jeg bruker mine aroniabær i blanding med plommer og junisøtmispel (amelancher spicata) - bær til gele og syltetøy. Aronia og søtmispel setter masse rød farge på mitt plommesyltetøy. + det er mye pektin i det. Jeg laget mos av aronia + søtmispel i høst - en helt spesielle smak. Deilig. (det er spist opp for lengst, så det skal jeg lage omigjen til høsten)
zaaritha
Låter verkligen intressant!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon