Full version: Rosmarin
zaaritha
"Ska" väl egentligen vara svårodlad? Har haft en planta i urna i 4-5 år nu.
Övervintrar den i mjölkrummet, ca + 8-10 grader.
Den lever, såg jag, i går.
Kan jag dela den??
rosita
Det går utmärkt att ta sticklingar på rosmarin, det går säkert att dela på den också. Lycka till!
noora
Det svåra med rosmarin är väl just att de flesta inte har ett mjölkrum som håller 8-10 grader att övervintra den i smile.gif Övervintring i rumsvärme är nämligen betydligt knepigare.

Om den har flera stammar hela vägen från jorden går den säkert bra att dela. Om den bara har en stam är det naturligtvis svårare smile.gif
kerstin z5-6
fast den går bra om man har x ljus i rumsvärme med smile.gif
Carina Josefsson
Lyckades faktiskt övervintra en Rosmarin i mitt köksfönster i vinter.
Fast det är ju lite dragit där förstås.. wink.gif
Lotta B
Mina rosmarinplantor dör nästan alltid. Enda gången den övervintrade var när jag hade dragit upp den från frö och haft den inne hela tiden, med året därpå dog den i alla fall.
violina
Har också övervintrar min rosmarin i köksfönstret (söder). Ungarna har bränt den med brödrosten några gånger så den var lite svart på ena sidan men blommar på andra sidan. Den trodde väl det var skogsbrand på gång och tänkte att det är säkrast att sätta fart på frötillverkningen. Nu är den ute så jag får passa för järnnätterna.
zaaritha
Min har flera stammar! Så--jag försöker väl att dela den..........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon