Fax är oftast en underbar uppfinning in.Men tyvärr så får jag så mycket fax att minnet iblans svämmar över. Då ser det ut för mottagaren som om jag fått faxet men som sagt, det har försvunnit i minnet. Att skicka fax kan ha sina sidor. Om Mottagaern har firmafaxen hemma dessutom kopplad på vanliga telefonlinan så kan det vara ett elände. Ofta glömmer de slå över till auto när de går ut. Många kan dessutom inte ställa in faxen ordentligt så autofax går inte igång. För att inte tala om att de inte lyckas förstå att man svarar inte förrän efter fjärde signalen ifall faxen skall gå in så hela tiden avbryts faxsändningen.
Så till den underbara uppfinningen telefon. Tänk att fåtala med en riktig människa och få något gjort. Nunera hamnar man dock ofta i tonvalsträsket i stället. Ibland kan valen vara lite otydliga så man måste vara beväpnnad med papper och penna för det är inte roligt att börja om när du är på tredje nivån. Det företag som otroligt nog är sämst av alla på detta är telia. Sällan har man gjort riktiga val och kommer rätt.
Så finns det en annan telefonterror som heter slösa inte med vår tid.
Rikstäckande landnummer som skatteverket och numera de flesta banker använder sig av.
Alltså ringer jag skatteverkets riksnummer, några andra lämnas inte ut så skall jag bli kopplad med automatik till mitt lokala skattekontor. Det är bara det att jag behöver ha kontakt med kontor över hela Sverige. Då är det omöjligt för mig att komma i kontakt med skattehandläggaren i Stockholm när jag hela tiden blir kopplad till Västerås. Personalen på skattekontoren har insett detta och numera skiver de sitt direktnummer när de skriver brev till en i alla fall. Det gjorde de inte när systemet infördes.
Så kommer man då till bankerna som gör samma sak. Jag behöver komma i kontakt med bankmannen för ett av mina kunders företag på Nordea i Norrköping tex. Då finns bara Nordea riksnummer och jag skall sitta i tonvalsträsket en stund. När jag så kommer fram i kön kan jag inte begära att bli kopplad till bankmannen i norrköping direkt. Först måste jag övertyga människan i kundtjänst att jag verkligen behöver tala med bankmannen i Norrköping. '
Det kan ta några minuter. På fråga om varför det måste vara så här så är svaret att kunderna många gångner kommer med så okvalificerade ärenden så att man inte skall störa kvalificerad personal med dessa. Det gör att banken blir mycket effektivare eftersom man sparar tid.
Vems tid då? Inte min i alla fall. Jag har redan så långt lagt ner en kvart av min tid och inte kommit någon stans alls. I bästa fall så blir jag kopplad och den kvalificerade bankmannen svarar, så nu löser det sig.
Men inte alltid. Ibland på vissa företag så får man beskedet av den som svarar i kundtjänst att personen träffas efter kl 10.15. Medelanden vill man inte ta emot utan försök igen senare.
Så sätter man återigen en postit lapp med komihågtiden 10.15 bland alla andra lappar där andra personer som heller inte är anträffbara sitter. Det rör sig oftast om ett tiotal. Hela dagen trasas sönder av att man skall ringa och söka människor.
Så ringer man 10.15. Eftersom det tar så lång tid att ta sig igenom den icke kvalificerade ärendesupporten igen så missar man tiden.
Vissa supporter ger dig direktnummer till den du söker och ibland är vederbörande tillbaka 10.15 och ärendet är löst.
Men tyvärr, ofta så kopplas man tillbaka till växeln dör de talar om att personen numera är tillbaka 10.45. Nästa gång 11.15 och så kan det hålla på. Man byter och fyller på tavlan med postitlappar hela tiden.
Förr så var kunderna viktiga. Numera verkar företagets egen effektivitet vara den grundpelare som större företag städjer sig på .
Fast jag tror man missat en sak. Utan kunder så finns det ingen effektivitet alls. Framtidens konkurrensmedel kan mycket väl vara att ha medarbetare som är anträffbara och till för kunderna.
Nu har jag bestämt mig för att är personer inte anträffbara så lämnar jag medellande och får jag inte lämna meddelande så kräver jag det. Och får jag inte i alla fall lämna meddelande så ber jag att bli kopplad till företagets marknadschef och förklara för honom att att företag lever på sina kunder inte på att skydda sig mot dom.
Det skall bli intressant att se om man nästan kan avskaffa tavlan med postit-lapparna.
Nu låter jag kanske lite sur. Förklaringen är att hela veckan varit extrem i detta avseende. Alltså var jag minst sagt lite stressad för att arbetstiden rann ifrån mig. Då ligger jag vaken på nätterna och undra hur jag skall hinna med mina deadlines. Man vill helst vara ledig på helgen också.
Så i förrgår natt gick jag helt sonika upp ur sängen och satte mig att jobba. Jag hann klara av allt det som jag skulle ha gjort under dagen när jag i stället fick ägna min tid åt att söka oanträffbara personer.
Så nu är jag ledig i helgen. Men det måste faktiskt vara något fel på hur Sverige sköter sina företag.
Tycker en
Morgontrött Bettson som skall vara ledig idag.