Full version: Jag vill kommunicera
Bettson
Jag sitter ju ensam på landet och jobbar. Trots det är kommunikation någåt som är viktigt för mig. Snigelposten går allt långsammare. Mail funkar fint så länge det inte är lössvarning på nätet och alla mail kommer lågsammare fram. Något som är irriterande är alla som skickar gruppmail från sitt jobb med diverse nonsens. Det tar tid att sitta och rensa. Det kan vara orsaken till att många inte svara på mail. Själv kan jag få mellan trettio och fyrtio mail varje dag och det är oftast tio som borde ha kommit.

Fax är oftast en underbar uppfinning in.Men tyvärr så får jag så mycket fax att minnet iblans svämmar över. Då ser det ut för mottagaren som om jag fått faxet men som sagt, det har försvunnit i minnet. Att skicka fax kan ha sina sidor. Om Mottagaern har firmafaxen hemma dessutom kopplad på vanliga telefonlinan så kan det vara ett elände. Ofta glömmer de slå över till auto när de går ut. Många kan dessutom inte ställa in faxen ordentligt så autofax går inte igång. För att inte tala om att de inte lyckas förstå att man svarar inte förrän efter fjärde signalen ifall faxen skall gå in så hela tiden avbryts faxsändningen.

Så till den underbara uppfinningen telefon. Tänk att fåtala med en riktig människa och få något gjort. Nunera hamnar man dock ofta i tonvalsträsket i stället. Ibland kan valen vara lite otydliga så man måste vara beväpnnad med papper och penna för det är inte roligt att börja om när du är på tredje nivån. Det företag som otroligt nog är sämst av alla på detta är telia. Sällan har man gjort riktiga val och kommer rätt.

Så finns det en annan telefonterror som heter slösa inte med vår tid.
Rikstäckande landnummer som skatteverket och numera de flesta banker använder sig av.

Alltså ringer jag skatteverkets riksnummer, några andra lämnas inte ut så skall jag bli kopplad med automatik till mitt lokala skattekontor. Det är bara det att jag behöver ha kontakt med kontor över hela Sverige. Då är det omöjligt för mig att komma i kontakt med skattehandläggaren i Stockholm när jag hela tiden blir kopplad till Västerås. Personalen på skattekontoren har insett detta och numera skiver de sitt direktnummer när de skriver brev till en i alla fall. Det gjorde de inte när systemet infördes.

Så kommer man då till bankerna som gör samma sak. Jag behöver komma i kontakt med bankmannen för ett av mina kunders företag på Nordea i Norrköping tex. Då finns bara Nordea riksnummer och jag skall sitta i tonvalsträsket en stund. När jag så kommer fram i kön kan jag inte begära att bli kopplad till bankmannen i norrköping direkt. Först måste jag övertyga människan i kundtjänst att jag verkligen behöver tala med bankmannen i Norrköping. '
Det kan ta några minuter. På fråga om varför det måste vara så här så är svaret att kunderna många gångner kommer med så okvalificerade ärenden så att man inte skall störa kvalificerad personal med dessa. Det gör att banken blir mycket effektivare eftersom man sparar tid.

Vems tid då? Inte min i alla fall. Jag har redan så långt lagt ner en kvart av min tid och inte kommit någon stans alls. I bästa fall så blir jag kopplad och den kvalificerade bankmannen svarar, så nu löser det sig.

Men inte alltid. Ibland på vissa företag så får man beskedet av den som svarar i kundtjänst att personen träffas efter kl 10.15. Medelanden vill man inte ta emot utan försök igen senare.

Så sätter man återigen en postit lapp med komihågtiden 10.15 bland alla andra lappar där andra personer som heller inte är anträffbara sitter. Det rör sig oftast om ett tiotal. Hela dagen trasas sönder av att man skall ringa och söka människor.

Så ringer man 10.15. Eftersom det tar så lång tid att ta sig igenom den icke kvalificerade ärendesupporten igen så missar man tiden.

Vissa supporter ger dig direktnummer till den du söker och ibland är vederbörande tillbaka 10.15 och ärendet är löst.

Men tyvärr, ofta så kopplas man tillbaka till växeln dör de talar om att personen numera är tillbaka 10.45. Nästa gång 11.15 och så kan det hålla på. Man byter och fyller på tavlan med postitlappar hela tiden.

Förr så var kunderna viktiga. Numera verkar företagets egen effektivitet vara den grundpelare som större företag städjer sig på .

Fast jag tror man missat en sak. Utan kunder så finns det ingen effektivitet alls. Framtidens konkurrensmedel kan mycket väl vara att ha medarbetare som är anträffbara och till för kunderna.

Nu har jag bestämt mig för att är personer inte anträffbara så lämnar jag medellande och får jag inte lämna meddelande så kräver jag det. Och får jag inte i alla fall lämna meddelande så ber jag att bli kopplad till företagets marknadschef och förklara för honom att att företag lever på sina kunder inte på att skydda sig mot dom.

Det skall bli intressant att se om man nästan kan avskaffa tavlan med postit-lapparna.

Nu låter jag kanske lite sur. Förklaringen är att hela veckan varit extrem i detta avseende. Alltså var jag minst sagt lite stressad för att arbetstiden rann ifrån mig. Då ligger jag vaken på nätterna och undra hur jag skall hinna med mina deadlines. Man vill helst vara ledig på helgen också.

Så i förrgår natt gick jag helt sonika upp ur sängen och satte mig att jobba. Jag hann klara av allt det som jag skulle ha gjort under dagen när jag i stället fick ägna min tid åt att söka oanträffbara personer.

Så nu är jag ledig i helgen. Men det måste faktiskt vara något fel på hur Sverige sköter sina företag.

Tycker en

Morgontrött Bettson som skall vara ledig idag. wub.gif
Berith
Oj! säger jag bara.... sad.gif unsure.gif


Njut av ledigheten! smile.gif wub.gif
pejori
visst är dom jobbiga? wub.gif
har jagat en åklagare i två veckor, men får alltid svaret:"telefonen är avstängd på gund av tjänsteärenden" eller att dom har gått på lunch smile.gif smile.gif
här i götet finns det tydligen bara EN åklagare som arbetar sad.gif
har även jagat banverket i borlänge för ett känsteärende och där är det lika illa wub.gif
är hon inte på semester, så är hon hemma med sjukt barn sleep.gif sleep.gif
suck vad trött man blir unsure.gif
ha en sjön helg och njut av ledigheten smile.gif
på måndag börjar det igen rolleyes.gif rolleyes.gif
amaira
Teknikens baksida, onekligen.
Förstår till fullo frustrationen.

Dock, vad sägs om det här: Jag ringde amerikanska ambassaden, och knappade mig fram till infon: ring mellan 13 och 15.

Ringde klockan 13, och får till slut det automatiska meddelandet:

"Alla telefoner upptagna, adjö!" *klick*

Det var inte mycket mera att göra. Samma svar varje gång: Adjö!

Inte kryddat med "försök senare", "tyvärr", "ha en trevlig dag", eller någon antydan till vänlighet eller tillmötesgående, bara "adjö!" huh.gif
Inte ens nåt köstystem att sitta tre timmar i.

Vi har i alla fall en viss "kundservice" och charmkurs-kunskaper i Sverige... laugh.gif trots allt.
Anki på Öland
CITAT (amaira @ 30-04-2005, 10:04)
Teknikens baksida, onekligen.
Förstår till fullo frustrationen.

Dock, vad sägs om det här: Jag ringde amerikanska ambassaden, och knappade mig fram till infon: ring mellan 13 och 15.

Ringde klockan 13, och får till slut det automatiska meddelandet:

"Alla telefoner upptagna, adjö!" *klick*

Det var inte mycket mera att göra. Samma svar varje gång: Adjö!

Inte kryddat med "försök senare", "tyvärr", "ha en trevlig dag", eller någon antydan till vänlighet eller tillmötesgående, bara "adjö!" huh.gif
Inte ens nåt köstystem att sitta tre timmar i.

Vi har i alla fall en viss "kundservice" och charmkurs-kunskaper i Sverige... laugh.gif trots allt.

Vilken tur jag måste ha haft - ringde också USAs ambassad härom dagen. Inte tror jag det var mellan 13 och 15 heller. Kom fram direkt , fick genast svar på det jag undrade av en mycket trevlig och vänlig dam.
Anki
mamamaggan
Ja inte är det roligt med denna " telefonterror". Bara att ringa Telia för att försöka få något uträttat. Har man två ärenden , t ex fast telefoni resp mobiltelefoni , måste man ringa två gånger.

Och hur många gånger jag ringt till dem som har en massa val för att man slutligen ska komma till någon som säger : " Våra öppettider är .......... Välkommen åter!" vet jag inte men jag hoppar nästan jämfota av ilska ibland . På en del ställen har de inte ens val som motsvarar det jag vill uträtta . Om de åtminstone hade en bemannad kundtjänst som man skulle kunna vända sig till , men icke då! mad.gif mad.gif mad.gif De har verkligen gjort det omöjligt att nå dem.

Tänk de som inte har knapptelefon , hur ska de göra då? mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
amaira
CITAT (Anki på Öland @ 30-04-2005, 11:52)
Vilken tur jag måste ha haft - ringde också USAs ambassad härom dagen. Inte tror jag det var mellan 13 och 15 heller. Kom fram direkt , fick genast svar på det jag undrade av en mycket trevlig och vänlig dam.
Anki

??? ohmy.gif

Ja, det var ju för väl i alla fall! biggrin.gif
Jag provade några gånger, sen gav jag upp - trodde det var omöjligt.

När jag försökte med mail fick jag svaret : ring mellan 13 och 15 wacko.gif .

"Adjö" sa jag då, till "amerikanska ambassaden". Det var väl det dom ville, ett bra sätt att rensa i kösystemet och minska sitt arbete. Blev min slutsats.
Kathy
CITAT (Bettson @ 30-04-2005, 09:02)
Nunera hamnar man dock ofta i tonvalsträsket i stället. Ibland kan valen vara lite otydliga så man måste vara beväpnnad med papper och penna för det är inte roligt att börja om när du är på tredje nivån. Det företag som otroligt nog är sämst av alla på detta är telia. Sällan har man gjort riktiga val och kommer rätt.

Får mig att tänka på dataspel......... tongue.gif
Kattgräs
Jag jobbar inom det s.k. "offentliga" och brukar alltid lämna mitt direktnummer+ mail till de som jag behöver få kontakt med. På alla brev finns det förtryckt och om jag träffar personer IRL får de mitt kort. Men visst kan det vara svårt att få tag på rätt person i tjänsteärenden, när man inte har deras direktnummer.

Min erfarenhet är dock att många som ringer egentligen inte vet vad de vill veta - de frågar efter en sak men menar egentligen något annat. Då är det inte lätt för växelpersonalen att hitta rätt person att koppla till.

Om man behöver få tag på någon flera gånger - be att få direktnumret! Spar tid för alla. smile.gif
Inga från Närke
CITAT (mamamaggan @ 30-04-2005, 15:15)
Ja inte är det roligt med denna " telefonterror". Bara att ringa Telia för att försöka få något uträttat. Har man två ärenden , t ex fast telefoni resp mobiltelefoni , måste man ringa två gånger.

Och hur många gånger jag ringt till dem som har en massa val för att man slutligen ska komma till någon som säger : " Våra öppettider är .......... Välkommen åter!" vet jag inte men jag hoppar nästan jämfota av ilska ibland . På en del ställen har de inte ens val som motsvarar det jag vill uträtta . Om de åtminstone hade en bemannad kundtjänst som man skulle kunna vända sig till , men icke då! mad.gif mad.gif mad.gif De har verkligen gjort det omöjligt att nå dem.

Tänk de som inte har knapptelefon , hur ska de göra då? mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Tänk på alla gamla som skall ringa. Många förstår inte att de kommit till en telefonsvararröst eller liknande. Min mamma har äntligen lärt sig att lyssna och har alltid penna och papper redo om det skulle vara något.

Bara att ringa en vårdcentral eller tandläkare är ju samma sak och är man riktigt sjuk är det inte roligt att bli skickad hit och dit.

Många gånger säger de i slutat att har ni ingen knapptelefon kopplas ni till kundtjänst eller likande så jag har sagt till min mamma att skit i alla knappningar m.m. utan vänta tills de kopplar dig automatiskt.

Men det är inte alla det heller som har tyvärr.
Det spar nog tid för personalen kanske med vi då som ibland måste ringa från arbetet, man kan ju inte uppehålla telefonen hur länge som helst.
Gossen Ruda
Funktionen "Automatisk telefonist" har ett par fördelar och en massa nackdelar. Fördelen är bl.a att hon har inga löneanspråk och jobbar dygnet runt. Nackdelarna har redan berörts. tongue.gif

När kunden väl har knappat sig igenom hela menyn så kommer nästa fas, CTI. Det är ett kösystem som fördelar samtalen efter vissa grumliga principer. Kanske till mig, då ringer det i min telefon. Tro dock inte att jag kan svara där, jag måste klicka på en blinkande knapp, "svara", på datorskärmen. Telefonen och datorn är hopkopplade.

Det funkar för det mesta. Fast ibland har man suttit overksam för länge så skärmsläckaren gått in. Samtidigt stänger sig datorn. Då måste man logga in sig på datorn först innan man kan svara.

Lämnar jag min plats eller av någon anledning inte vill svara måste jag pauskoppla mig. Skulle jag missa detta och det kommer ett samtal står det och ringer i en halvminut, sen pauskopplas datorn. Fast samtalet skickas ut i oändligheten, kunden får ringa om igen, genom alla menyer. biggrin.gif

Skall jag koppla om samtalet gör jag det via datorn, trycker på en knapp "förfrågan" och slår in numret via datorns tangentbord och klickar sen på "ring" eller vad nu står.

Tekniken är väl underbar!!!! tongue.gif
Bjäbban
#Skrattar# eller möjligen gråter....
Vet inte riktigt.... unsure.gif
pejori
JISSES!!!!!
det var fööör mycket laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ringa med datorn ohmy.gif ohmy.gif
Bettson
Det jag menar är att effektivitetsbesparingarna man tror sig göra med modern teknik egentligen trassar till det för många. Mycket energi går åt till att försöka anträffa personer.

Likaså som svaret jag fick av bankmannen. Många ärenden är icke kvalificerade. Så sparar BANKEN tid och blir effektivare.

Men KUNDENS tid då!!!!!!!!!! wacko.gif
djingis
eller när man ringer och ringer- det är alltid upptaget. Ligger på linjen i hopp och tro att de lägger på luren snart. Då det äntligen går fram vanlig signal, så svarar INGEN! Eeeek! mad.gif
Gossen Ruda
Det kan ju vara en massa andra som också försöker komma fram varav en står och ringer på, alla andra får då upptaget. Fast för det mesta brukar dom som suttit upptagna länge slänga på luren och sen snabbt avlägsna sig. laugh.gif
Bettson
Är inte detta ett tecken på att det är för få människor på arbetsplatserna.

De som är på arbetsplatserna får syssla med saker som inte underlättar utan försvårar.

Företagen får i och med detta en för dålig lönsamhet. Alltså måste man spara. Då skaffar man sig mera teknik och ännu mindre människor.

VIlket gör att skattetrycket ökar från samhället för att så många går arbetslösa.

Kunderna vänder sig någon annnastans om de kan. Inte så lätt när det är offentlig sektor.

De som jobbar riskerar utbrändhet, utmattningsdepressioner och att helt förlora hälsan och försvinna från arbetsmarknaden för gott. VIlket ögr att skattetrycket återigen ökar.

Det verkar som om det är grus i maskineriet. Någon räknenisse som inte har kontakt med verkligheten sitter och drar i trådarna. Undrar bara vem.

Nu ära det nästan så långt gånget att jag litar mera på elektroniken.
Jobbar stenhhårt för att införa EDI på så många fronter som möjligt.

Bra underlig har världen blivit. wacko.gif
farbror B
Skulle häromdagen nå CSN och blev ställd i telefonkömed 24 samtal före...

Irriterande!! fast det slog mej sen at då har jag åtminstone en chans att komma fram, inte som hos läkarn ibland, man ringer och ringer, men hela telefontiden är det upptaget och man vet inte hur många som hunnit fram, eller varför de kopplats före...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon