Full version: Är detta krollilja?
filiokus
Det kommer upp ur jorden lite här och var, de här växterna. Är det krollilja?
(Jag frågade nog samma fråga i fjol, men såhär ett år senare tycker jag inte att de små plantorna ser ut som jag kommer ihåg dem...)

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...1&uuid=filiokus
Maria i Helsingborg
Jag ser vårstjärnor och luktvioler.......och, ja du.....vad är det där? wink.gif
Ina
Det ser ganska "krolligt" ut tycker jag! smile.gif
Kajsa
Kroll lilja
Hittade denna bild på Google, bladen sitter i krans, oskaftade.
Lady Hamilton
Ja nog tror jag att det kan vara krollilja. De brukar se ut så där när de kommer på våren.
igl
CITAT (filiokus @ 30-04-2005, 10:22)
Det kommer upp ur jorden lite här och var, de här växterna. Är det krollilja?
(Jag frågade nog samma fråga i fjol, men såhär ett år senare tycker jag inte att de små plantorna ser ut som jag kommer ihåg dem...)

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...1&uuid=filiokus

ja det är kroll-liljor. så ut nu på jakt efter liljebaggar.
mvh
inger
kristerh
har oxså hittat tre sådana där i min plantering, kan jag ha planterat krollilja tro wink.gif jag var ju på jakt efter sådana för nåt år sedan, minns inte att jag köpt några wink.gif
krister
Maria i Helsingborg
CITAT
har oxså hittat tre sådana där i min plantering, kan jag ha planterat krollilja tro  jag var ju på jakt efter sådana för nåt år sedan, minns inte att jag köpt några

Jadu, Krister, visar de sig dessutom vara svarta är din lycka gjord - här står vi i kö efter lökfjäll! tongue.gif
kristerh
CITAT (Maria i Helsingborg @ 30-04-2005, 21:49)
CITAT
har oxså hittat tre sådana där i min plantering, kan jag ha planterat krollilja tro  jag var ju på jakt efter sådana för nåt år sedan, minns inte att jag köpt några

Jadu, Krister, visar de sig dessutom vara svarta är din lycka gjord - här står vi i kö efter lökfjäll! tongue.gif

Jag hittade en lapp där jag för 2 år sedan köpte nåt som heter fläcklilja lilium hansonii, de kom aldrig upp förra året så jag trodde de var döda, kan det vara de som kommer upp nu efter 2 år wink.gif
krister
Kajsa
Jag vet inte om lökarna kan ligga i jorden så länge utan att komma upp med blad, men fläckliljan kommer upp tidigt på våren, och blommar redan i början av juli. Bladen sitter i kransar, liknar kroll liljan och kommer upp samtidigt med den.
Spännande vad det blir. biggrin.gif
Wera
Så ser nog krollilja ut i vår rabatt! :rolleyes:
Immix
Tänkte precis skriva in och fråga om samma växt- det kommer upp säkert ett hundratal i vår lövträdshäck! Ska bli jättespännande att se dem blomma. Kanske törs jag försöka flytta in några i rabatten också... Fast vi har ju lerjord och det gillar de väl inte?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon