Full version: Odla citrongräs
ejjan
Det var ett program på tv för några veckor sedan -
minns ej vilket. En asiatisk kvinna visade hur hon odlade grönsaker.

Har testat att satt citrongräs i vatten och nu har rötterna kommit!

Någon som såg programmet och kommer ihåg vad hon odlade mer?

Visst var det nåt med ingefära, men skulle man
plantera dem med en gång i jord??
Åsa, mälardalen zon 2
Såg aldrig programmet men jag gissar at det är Sutip Austad du menar hon har varit med i många program och visat sin odling av asiatiska växter.

Ingefäran bör man förkultivera inomhus i krukor som placeras på varmt ställe, det kan ta många veckor innan det kommer skott. Ingefärsplantorna kan planteras ut i hinkar när det blivit riktigt varmt ute ingefära vill ha mycket värme.

Är du intresserad av asiatiska grönsaker så har Runåbergs bra sortiment av fröer
http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

(beställ även receptehäftet de har för de asiatiska växterna, Sutip har bidragit med några recept där hon bor ju nästan granne med Runåbergs båda finns i Spekeröd)

Här hittas Sutips hemsida:
http://www.austadgaard.com/
*lena:-)*
Hej, jag såg programmet och det var både ingefära och galangalrot som dom planterade. Dessutom var det Thailändsk mynta och koriander som man kan köpa i asiatiska butiker med rötter och allt. Jag har provat att sätta koriander och det fungerade bra. Jag fick visserligen ta bort nästan allt det gröna men det har kommit nytt fint grönt nu.
Varken ingefäran eller galangal-roten har visat sig ännu men det kanske tar ett tag innan den kommer upp. Jag tittade på det avsnittet av GrönaRum på nätet, så kolla på deras hemsida så får du se precis hur och vad dom gjorde wub.gif

Gröna rum

gå in på deras hemsida och klicka dig fram via "se programmet"

Gröna rum, program 3 050406
ejjan
Tack för tipsen. Nu blir det än mer trångt i mina fönster biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon