|
Hur stora krukor behöver jag till physalis och gurka?
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2005, 12:18
Till gurkan bör man nog ha uppåt 20liter.
Physalisen: är det den physalisen som finns i matbutiken (kapkrusbär) så behövs nog en kruka uppåt 15liter åtminstone. Är det gyllenbäret du har som också är en Physalis kan det räcka med 10liter för den blir något mindre i växten.
Grönblomman
16-05-2005, 19:06
Jag blir förvirrad - när en del odlar i hinkar, och du säger att det kanske räcker med cirka 15 cm...  :s http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...9e1eb3b4855746f Jag har köpt 17 cm kruka, vanliga terracotta, tänkte odla: Chili (jalapeño, spansk peppar, en till sort), paprika (sweet chocolate) plus physalis (kapkrusbär) i dessa. Räcker det?!
CITAT (Grönblomman @ 16-05-2005, 20:06) Jag blir förvirrad - när en del odlar i hinkar, och du säger att det kanske räcker med cirka 15 cm...  :s http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...9e1eb3b4855746f Jag har köpt 17 cm kruka, vanliga terracotta, tänkte odla: Chili (jalapeño, spansk peppar, en till sort), paprika (sweet chocolate) plus physalis (kapkrusbär) i dessa. Räcker det?!  15 l kruka eller 15 cm kruka är väl inte samma sak, eller?
CITAT (Grönblomman @ 16-05-2005, 20:06) Jag blir förvirrad - när en del odlar i hinkar, och du säger att det kanske räcker med cirka 15 cm...  :s http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...9e1eb3b4855746f Jag har köpt 17 cm kruka, vanliga terracotta, tänkte odla: Chili (jalapeño, spansk peppar, en till sort), paprika (sweet chocolate) plus physalis (kapkrusbär) i dessa. Räcker det?!  De kan nog överleva i en liten kruka, men eftersom de har en så stor bladvolym så måste man i så fall vattna flera ggr /dag! Det är alltid lättare att odla i större krukor.
Grönblomman
17-05-2005, 18:00
Kan ni inte skriva i cm istället för liter då, för jag har aldrig sett ett litermått på en kruka, men däremot cm på ungefär varje? iofs är ju det dumt att skriva cm då krukan kan se ut hur som helst...  suck!... vad kan jag använda mina krukor till då, egentligen? chilin blir ju endast cirka 50,60 cm hög, skulle det inte passa då?
Jag tror nog att det blir lagom till chili.Skulle det sen behövas om plantan blir för stor, så går det ju att plantera om den!
cm är svårt för formen, höjden på krukan kan ju variera. liter är liter oftast. Men, det är ingen katastrof om man sätter lite fel, går att plantera om. Hellre plantera något än inget
Grönblomman
17-05-2005, 21:41
CITAT (rosita @ 17-05-2005, 20:15) Jag tror nog att det blir lagom till chili.Skulle det sen behövas om plantan blir för stor, så går det ju att plantera om den!  Ok, vad bra! Paprika då, eller andra förslag? allt från blommor till grönsaker, och örter finns tillgodo... Den blir väll heller inte hög? Ytterliggare en fråga: Är det inte så att vissa växter *anpassar* sig till krukstorleken? Jag tänker på att de slutar växa, men inte för att de är för trångt... hmm
*Felix matte*
17-05-2005, 21:46
Lite underligt är det väl att jag kunnat odla Paprika med gott resultat = fina frukter... detta innan jag hittade Odla.nu Nu är jag helt villrådig och vet varken ut eller in Ska jag toppa plantorna och kan jag ha fler än en i varje kruka?
Enligt min "bibel" Handbok för köksträdgården ska paprikaplantor ha minst 5 l jord och inte toppas förrän i slutet av augusti för att den ska koncentrera sig på frukterna i stället för att skjuta nya grenar. Man kan dock gallra den så alla grenar blir solbelysta.
Grönblomman
20-05-2005, 22:12
Nu måste jag bara ta och använda matematiken till hjälp och räkna ut hur många liter det är ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|