För 5-6 år sedan odlade jag i zon V och köper en Peace-ros, märkt härdig till zon IV. Överallt där jag hittar Peace-rosor nu anges den vara härdig i zon V, men jag planterar den alltså i en kruka och bär den in och ut sommar och vinter.
Sen flyttar jag till zon VI och fortsätter att bära krukan in och ut, fram till i höstas. Då var rosen så liten och tanig att jag lämnade krukan ute och bestämde mig för att köpa en ny.
Nu har jag varit och tittat till mina rabatter och döm om min förvåning: rosen lever!
Ska jag vara alldeles ärlig så erkänner jag att jag inte har något minne av att jag någonsin planterat om den stackars rosen...

Nu till mina frågor:
Eftersom den överlevt ute i kruka, inbillar jag mig att den borde klara sig ännu bättre om jag gräver ner den i rabatten... eller är det tvärtom??? Blir härdigheten verkligen högre i krukan??
Och eftersom den är så tanig att den inte orkar hålla uppe eventuella blommor, kan jag klippa ner den? Isf hur mycket och före eller efter omplanteringen?
Alla idéer och förslag mottages tacksamt, från en som definitivt inte kan nåt om rosor