Full version: Jag behöver hjälp
Margith
Bakgrund:
För 5-6 år sedan odlade jag i zon V och köper en Peace-ros, märkt härdig till zon IV. Överallt där jag hittar Peace-rosor nu anges den vara härdig i zon V, men jag planterar den alltså i en kruka och bär den in och ut sommar och vinter.
Sen flyttar jag till zon VI och fortsätter att bära krukan in och ut, fram till i höstas. Då var rosen så liten och tanig att jag lämnade krukan ute och bestämde mig för att köpa en ny.
Nu har jag varit och tittat till mina rabatter och döm om min förvåning: rosen lever!
Ska jag vara alldeles ärlig så erkänner jag att jag inte har något minne av att jag någonsin planterat om den stackars rosen... unsure.gif
Nu till mina frågor:
Eftersom den överlevt ute i kruka, inbillar jag mig att den borde klara sig ännu bättre om jag gräver ner den i rabatten... eller är det tvärtom??? Blir härdigheten verkligen högre i krukan??
Och eftersom den är så tanig att den inte orkar hålla uppe eventuella blommor, kan jag klippa ner den? Isf hur mycket och före eller efter omplanteringen?
Alla idéer och förslag mottages tacksamt, från en som definitivt inte kan nåt om rosor biggrin.gif Fast det har ni ju redan förstått, eller hur? laugh.gif
Kajsa
Rosen klarar sig bätte om du gräver ner den. Bor själv i zon 4 och varenda Peace ros jag började med för 5-6 år sedan har frusit bort ( 10 st) undan för undan, tycker inte dom är särskilt tuffa. Men snön skyddade i år när det var som kallast, så det var bättre med rosorna i år än vanligt.
Vänta med och klipp den tills björkarna får små blad, om det nu behövs när den är så liten.
kerstin z5-6
Peace är fin och fixar varma lägen i z5 om du
Kupar ..granrisar täcker med väv på våren osv osv ..
Sen dör den .. biggrin.gif
Nja, skojar bara men med en genomsnittlig överlevnadstid på 4 år trots allt pyssel skulle jag satsa på min o Kajsas favvo i stället, Morden Sunrice -bild i mitt album -rotäkta helst -
Om peace kolar vippen pga att underlaget stryper den ?? eller av annan anledning vet jag inte
Däremot lever nu på 3 året z2 rosor hos mej
testar olika Austinrosor -z 3- ute , kan inget säja om dem ännu , stor nedfrysning av den är tydligen vanlig ärven längre söderut
Margith
Tack!
Min Peace-ros åker ner i rabatten så fort det går att gräva i backen. Sen får den klara sig bäst den vill tongue.gif
Och Kerstin, tro inte annat än att Morden Sunrice står väldigt högt upp på min ros-önskelista (som blev lika lång som min underarm när jag hade lyssnat på dig ett par timmar i Luleå biggrin.gif ) Det gäller bara att hitta den innanför Sveriges gränser och det har jag inte lyckats med ännu. Men skam den som ger sig biggrin.gif laugh.gif
Kajsa
Kanadarosor
Leta här under gruppen Kanadarosor, Morden Sunrise finns hos Flora Linnea / Helsingborg och säkert även hos andra firmor som säljer rosor.
Margith
Tack igen wub.gif
kerstin z5-6
Jisses -ok smile.gif Flora har den och även fler firmor numer .. jag bearbetar Rydlinga allt vad jag kan -Bryggmans då ?? Ska jag fara dit o tjata .. de brukar väl ha kanadicker ?? smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
titti49zon6
Kolla Björsby Handelsträdgård,dom har rotäkta kanadaroser-kanske dom kan ta hem andra sorter än dom fn.har i sitt sortiment smile.gif
Björsby Handelsträdgård
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon