Full version: Nysatt Liguster!
gumsan70
Vi har precis satt en Liguster häck utmed gräsmattan på vår framsida. Plantorna är ca 1 meter höga. När och hur mycket ska vi klippa ner den för att få en jämnhög häck? Kan man klippa nu direkt eller ska vi vänta tills den rotat sig ordentligt? Hur vet man i så fall när den rotat sig?

Tack för hjälpen!

Anna rolleyes.gif
Susie Bloom
wink.gif Hej,

Du har inte skrivit om du ska ha häcken som friväxande eller som klippt men i vilket fall som helst så ska man alltid klippa ner häckplantorna omedelbart efter plantering. Ju lägre du klipper, desto tätare blir häcken nedtill i framtiden.
Ska du ha en friväxande så är man ju inte lika beroende av att den är absolut tät nedtill, då kan man klippa häcken som ett uppochnedvänt V alltså (^) kortast på sidorna och låta en del lite längre grenar vara kvar i mitten.
Ska du ha en tät, snygg, perfekt klippt häck - klipp ner dina plantor till 20 25 cm´s höjd vid/omedelbart efter plantering!
Låt sen häcken växa upp och klipp till 40-50 cm nästa vårvinter , men då gärna i ^-formen. Fortsätt så här tills du har uppnått den önskade höjden. Det brukar ta upp till 5 år innan man har en snygg häck!

Lycka till!
Susie
pisanggoreng
Känner mig osäker på om man "alltid" ska klippa ner nyplanterade häckplantor som Susie Bloom skriver...

Vi satte en ligusterhäck i höstas, och fick rådet att klippa ner den till hälften ungefär till midsommar i år.

Vänta på fler svar här innan du klipper är mitt bästa råd!
Hannele
gumsan70, gör som Ingemar skriver: SÖK.

Flera råd.
Odlar
Beror på om det är uppvuxen redan klippt "färdig" häck. Då ska man inte klippa ner den så hårt. Kolla med stället du köpte den på.

Mitt tips är att klippa den 15-20 cm ovanför översta förgreningen (senaste klippstället). Det kan vara långt nere eller högre upp beroende på plantan. Tunna slankiga grenar utan förgreningar/klippställen måste klippas ner ordentligt.

Vi fick en felleverans av friväxande plantor istället för 1,25 m hög färdig häck. Våra plantor var upp emot 3 m höga! Efter prisförhandling använde vi plantorna ändå och sliter nu med att få ordning på häcken. Enklast skulle vara att klippa ner den till c:a 30 cm och börja om från början men vi vill ha höjden från början. Eftersom grenarna är riktigt tjocka står de sig lätt utan att böja sig.

Klippte alla till c:a 1.10 och klipper nu succesivt ner ett antal grenar i taget till olika höjder, beroende på plantans utseende. Vi har haft häcken i ett år nu och det är otrolig livskraft i de flesta plantorna men variationen är stor. Några skjuter rikligt med skott nerifrån, andra knappt något. Jag beskär varje planta (60 st) individuellt tills vidare... Om det inte blir bra inom 2-3 år kapar vi ner den ordentligt...

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon