Är det nån som vet om man kan odla direkt i kopparkruka, elr ska man ha nåt i botten ? jag tänkte ha den utomhus i sommar, så regnvattnet måste kunna rinna ut oxå
Har en stor gammal tvätt balja (ca100l)som är av koppar den är behandlad med tjära på insidan och jag har aldrig haft några problem med den.Har min Ängla trumpet i den.
Det är koppar på insidan i min kruka, men det är egentligen nederdelen av en gammal kopparkokare med ett avrinningssrör nertill
prova först hur väl avrinningsröret fungerar.
jag fick ändå göra hål i mitt kärl.
tror koppar ärgar i luft, men frågan är hur det är i jord? mina liljor lever iaf och kommer upp ytterligare ett år.
Niklas Rydberg
06-05-2007, 20:24
Hur gick det Allis?
Provade du att odla direkt i koppar?
Jag hittade nämligen så fina kärl som jag tänker odla i...
Siv i Bollnäs
14-05-2007, 11:07
Det var intressant att läsa det här med att odla i kopparkrukor! Jag har en stor koppargryta som är obehandlad inuti alltså ren koppar och den har ett avrinningshål i botten som är stort som i ett tvättställ med småhål i. Det brukar räcka som avrinning. Jag har funderat mycket på hur farligt det kan vara för växterna med kontakt med så mycket koppar. Ärgar gör den ju också. För säkerhets skull brukar jag klä insidan och botten med en stor bit vanlig genomskinlig plast (sån där kraftig plast som använts till förpackningsändamål) som jag klippt till så det blir hål där avrinningsmojängen sitter. Men jag vet ju inte om det är nödvändigt?
Siv
kickibj
14-05-2007, 12:19
Det är tydligen olika erfarenheter om det här med kopparkärl. Jag hade tidigare fina amplar i koppar inomhus, men växterna bara dog! Först när jag satte en plantan i ytterkruka i ampeln klarade de sig. Efter det har jag inte vågat prova, men då så många verkar ha goda erfarenheter så.... kanske hade jag bara otur.
[quote name='Niklas Rydberg' date='06-05-2007, 19:24' post='601981']
Hur gick det Allis?
Provade du att odla direkt i koppar?
Jag hittade nämligen så fina kärl som jag tänker odla i...
Nej, men jag täckte med en plastsäck på insidan och gjorde hål i botten, och växterna trivs fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.