Full version: hoya
belle
Jag har ftt ett helt gng med hoyasticklingar av en arbetskamrat. Sticklingarna r tagna utan "ga". Min arbetskamrat pstr att det ska g att rota dem, men jag undrar jag...Satte dem i sm sticklingspots fr ca 2 mn. sen, men iget har hnt. Visserligen r det fortfarade liv i ngra av dem, men inga rtter...Vad tror ni, r det ngon ide att fortstta hoppas, eller ska jag ge upp?
pejori
finns det liv, finns det hopp smile.gif smile.gif
jag skulle inte ge upp om jag var som du. smile.gif smile.gif
hur har du dom?
i vatten eller jord?
jag rotar mina i sand och vatten med gott resultat.... wub.gif
grna med lite undervrme..och alla har inte haft gon wub.gif
har bara frlorat en av trettio olika p det viset, s jobba p och lycka till wub.gif
belle
jag har dem kvar i sm "jiffypots". jag kanske ska stta dem i riktiga krukor nu d? Men de har ju inga rtter n s det kanske inte gr ngon skillnad?
pejori
tror att dom trivs bttre i krukor med plast ver smile.gif
Pinup
Hej:-)

Det tar tid att rota hoya, jag planterar alltid mina direkt i kruka med fuktig jord utan att de har rtter.
Det verkar som att det tar evigheter om de fr st i vatten, enligt egen erfarenhet tar de sig bde snabbare och bttre om du sticker ner dom direkt i krukan.

Man kan ven lta dem ligga och torka ett tag, men det har jag ingen tlamod med:-)

Lycka till!!
Reserv
Jag har alltid rotat mina hoyor i vatten, det funkar bra det med. D ser man juh i alla fall att/nr dom ftt rtter, sen r det bara att plantera i kruka och ha lite plast ver tills dom drar ivg lite.
belle
Funkar det ven om sticklingarna r utan bladfsten (heter det s?) ?
pejori
du har vl ett bladpar p dom? ohmy.gif
det kommer en ny utvxt i bladfstet p sticklingen smile.gif smile.gif
stick ner den i jorden nda till bladet wub.gif
m-l sdra halland
jag rotar i orkidmossa med alldeles utmrkt resultat- det kan bli rtter p en vecka och mindre n s!
mvh m-l
snofsan
Jag stoppade ner ett blad med skaft i jorden men det drjde faktiskt nstan ett r innan den brjade vxa. Det var en carnosa tricolor och den r fortfarande mycket lngsam av sig.

De vanliga carnosorna brjar vxa nstan genast man stoppat ner dem i den fuktiga jorden.

Jag har inte ens prvat att rota dem i vatten..... smile.gif
belle
Jag fortstter vl att hoppas d tongue.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon