Full version: hoya
belle
Jag har fått ett helt gäng med hoyasticklingar av en arbetskamrat. Sticklingarna är tagna utan "öga". Min arbetskamrat påstår att det ska gå att rota dem, men jag undrar jag...Satte dem i små sticklingspots för ca 2 mån. sen, men iget har hänt. Visserligen är det fortfarade liv i några av dem, men inga rötter...Vad tror ni, är det någon ide att fortsätta hoppas, eller ska jag ge upp?
pejori
finns det liv, finns det hopp smile.gif smile.gif
jag skulle inte ge upp om jag var som du. smile.gif smile.gif
hur har du dom?
i vatten eller jord?
jag rotar mina i sand och vatten med gott resultat.... wub.gif
gärna med lite undervärme..och alla har inte haft ögon wub.gif
har bara förlorat en av trettio olika på det viset, så jobba på och lycka till wub.gif
belle
jag har dem kvar i små "jiffypots". jag kanske ska sätta dem i riktiga krukor nu då? Men de har ju inga rötter än så det kanske inte gör någon skillnad?
pejori
tror att dom trivs bättre i krukor med plast över smile.gif
Pinup
Hej:-)

Det tar tid att rota hoya, jag planterar alltid mina direkt i kruka med fuktig jord utan att de har rötter.
Det verkar som att det tar evigheter om de får stå i vatten, enligt egen erfarenhet tar de sig både snabbare och bättre om du sticker ner dom direkt i krukan.

Man kan även låta dem ligga och torka ett tag, men det har jag ingen tålamod med:-)

Lycka till!!
Reserv
Jag har alltid rotat mina hoyor i vatten, det funkar bra det med. Då ser man juh i alla fall att/när dom fått rötter, sen är det bara att plantera i kruka och ha lite plast över tills dom drar iväg lite.
belle
Funkar det även om sticklingarna är utan bladfästen (heter det så?) ?
pejori
du har väl ett bladpar på dom? ohmy.gif
det kommer en ny utväxt i bladfästet på sticklingen smile.gif smile.gif
stick ner den i jorden ända till bladet wub.gif
m-l södra halland
jag rotar i orkidémossa med alldeles utmärkt resultat- det kan bli rötter på en vecka och mindre än så!
mvh m-l
snofsan
Jag stoppade ner ett blad med skaft i jorden men det dröjde faktiskt nästan ett år innan den började växa. Det var en carnosa tricolor och den är fortfarande mycket långsam av sig.

De vanliga carnosorna börjar växa nästan genast man stoppat ner dem i den fuktiga jorden.

Jag har inte ens prövat att rota dem i vatten..... smile.gif
belle
Jag fortsätter väl att hoppas då tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon