Annlo
Jag har lite liljor som jag haft i säkert 6 år på samma ställe!
Ser nu att de ser bra klena ut när de kommer upp. Har en känsla av att de skulle vilja ha omplanterat!

Men hur gör ni, när och delar ni dem då? Vad ger ni dem för näring och när får de näringen?

Annlouice
Kajsa
Liljorna är på väg upp nu, så vänta till sensommaren eller tidig höst, det är bästa tiden flytta/ dela liljor. Jorden ska vara lätt, lerjord är för styvt, mycket lövkompost som läggs på varje höst, gräv ner dom ca 20 cm, lägg ett par msk benmjöl i gropen, gärna sand i botten. Var sparsam med vanligt kogödsel, bara lite på våren, annars kan lökfjällen bli uppsvullna. Orientliljorna är petigare med jorden, dom kan gå ut efter ett par år, det har jag märkt, om inte allt är perfekt. Men kroll liljorna kan trivas i all jord.

Tigerlilja, Lilium lancifolium
Har haft dessa liljor på samma ställe i 23 år. En bra sort, krånglar aldrig.
Annlo
Åhå... nu snackar vi liljor! wub.gif Vad vackra de var hos dig...
Ska nog försöka mig på en omplantering till hösten!

Annlouice
snofsan
Hej Annlo,

Mina liljor såg också klena ut förra sommaren så jag grävde upp dem på hösten. Jag grävde upp hela landet och lämnade det "öppet" hela vintern. Nu har jag öst grus i botten som dränering, sedan varvat den egna jorden med kogödsel (på säck) och därefter planterat lökarna igen. Ett 80-tal.

Jag tror att mina asiatiska och orientaliska liljor behöver den kompostnäringen, för likadant gjorde jag för 3-4 år sedan.

Men det finns speciell liljegödning man kan köpa fast det blir lite dyrt om man har ett större land.

Titta gärna på mina tre bilder på liljorna då de var som finast.Bild 2Bild 3
Annlo
Jösses amalia vilken lilja blink.gif ohmy.gif wub.gif

*vill ha* biggrin.gif
kerstin z5-6

Mina får kodynga -verkar funka bra
Annlo
Japp, kodynga får det bli också wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon