Jag har förkultiverat stockrosor i år men inte blommar de väl redan i år då?
Har fått för mig att de inte ska göra blomma förrän nästa år men fick höra att de kan göra det om man har tur!
I så fall kan man ju plantera dem direkt på plats, hade annars tänkt att ha dem i lite skymundan tills nästa år1
Annlouice
Det beror på om det är en anuell eller bienn stockros...det finns båda sorterna.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
30-04-2005, 22:47
Och är det inte en ettårig utan en bienn -då är det inte tur .. utan otur -
Om DEN blommar så gör den det i slutet augusti,början sept ..sent , tid för nattfrost -vilket innebär att den inte hinner fröa av sig -vilket innebär no more stockisar ..
Det finns även perenna
Perenna också? Det hade jag inte en susning om... det vill jag nog ha!!

I lika många olika färger som de andra och vilken härighet?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
30-04-2005, 23:38
Alcea ficifolia är perenn -z1-4.. tveksammare här hos mej .. alla färger
Alcea kurdica är helt perenn elektriskt gul, buskväxande stor vacker
Bägge enkla
Tack Kerstin! Ljuvlig! Den vågar jag mig nog på! Hittade du fröer hos Jelitto tro?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
01-05-2005, 09:53
nej GN - Vill du ha -maila mej i augusti .. har såå kort minne .
Jag behöver nog hjälp med att tyda vad det är jag har!
Alcea rosea "Chater's Double": är det en bienn, perenn eller anuell???
Och här som jag gått och hoppats att mina stockrosor ska blomma redan i år! Det är en 2-årig sort och jag har brassat på med ganska många plantor.
kerstin z5-6
01-05-2005, 18:48
Chaters double är en hybrid ,dubbel ,som är tvåårig -så varje vår så har du alltid blommande plantor på sommaren -kan sås i slutet april -de hinner bli lagoma då
Här ett ex Chartes double -apricot
Men då menar du att de jag sått i våras (mars) inte kommer att blomma i år, eller hur?
Självsår dessa sig sedan eller behöver man förkultivera själv?
Annlouice
kerstin z5-6
01-05-2005, 20:08
De kommer nog inte att blomma i år -men man vet aldrig , nån enstaka kan ..

Jag menar förkultivering -de startar blomning . from17 juli - 1 augusti här i 5-6
Ok, tack Kerstin!
Då kan jag planera planteringen lite bättre...
Den är väldigt vacker tycker jag, Stockrosen!!

Annlouice
Sommartorparn
01-05-2005, 20:16
CITAT (Annlo @ 01-05-2005, 21:05)
Självsår dessa sig sedan eller behöver man förkultivera själv?
Låter man den överblommade blomman stå, så brukar de fröså sig friskt. De frösådda plantorna brukar kunna bli alla slags färger.
PS Gäller zon 1
kerstin z5-6
01-05-2005, 20:52
problemet är snarare att de inte hinner få moget frö i hög zon ...
Frökapseln o blomman fryser långt innan de hinner-första frost kan komma i slutet augusti hos mej
Om man nattar den ordentligt varje kväll och bäddar ner den i fiberduk då? Borde man även vintertäcka dem för att de ska klara sig i zon 5?
kerstin z5-6
01-05-2005, 21:56
Nattar

Joviisst , men jag skulle vilja veta hur man nattar 2m höga o en halv meter breda plantor
Vintertäckning :
En granruska på vintern när tjälen kommit -Det är inte kylan utan vårsolstokan som tar dem i så fall ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.