Full version: Ludd på rosmarinen!
gutta
Har lyckats övervintra en rosmarin och den växer jättefint. Så glad var jag för det. Men vad är det för vitt ludd som växer här och där? Det ser ut som någon sorst mögel men faller av som ett damm när jag rör vid det. Hur blir jag av med det och kan det sprida sig till andra växter?
Fenja
Kolla på Växtdoktorns sida om det kanske kan vara ullöss...
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Mjöldagg på rosmarin ser ut som du beskriver det det blir ganska mycket mjöl så att det ser ut som ludd och det brukar dyka upp under vårvintern ifall man har plantan inomhus i bostadsvärme. Min fick små angrepp så jag ställde ut den utomhus(och den ser ut att trivas utomhus), mjöldaggsangreppen brukar bli mindre ifall man ger rosmarinen annan livsmiljö än den man har inomhus. De flesta mjöldaggsarter är artspecifika så de brukar inte gå över på en massa olika växter men har du fler rosmarinplantor så kan det ju ev. smitta över till dessa.
gutta
Tack! Jag tror på mjöldaggsteorin. Den ska få lufta sig lite ute. Vågar inte ställa ut den helt ännu. Vi (Jag, min rosmarin och några till) bor i zon 6, men om ett parveckor får den flytta ut i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon