Em_I_Am
Jag har tänkt köpa änglatrumpeter nu o ha inne tills de får flytta ut och har tittat på lite olika sidor som säljer. Jag har dock inte hunnit beställa några vilket var tur kanske.
För på konsum hade dem rotade fina sticklingar på ca 30 cm. Hade blivit klippta en gång så dem håller på att grena sig fint. En vit o en rosa blev det för 39.90 kr! wub.gif
Rötterna står i en kruka med jord o det är riktigt gott om rötter så nu till min fråga.... Hur stort behöver jag plantera om dem? Jag har två jätte urnor som väntar på dem, men eftersom dem ska få växa till sig lite mer inomhus först kan man kanske plantera dem i lite mindre krukor först en gång?
zaaritha
39.90!!!!!
Blomsterlandet tar 99kr o vår lokala handelsträdgård tar 100kr.
Em_I_Am
laugh.gif jag vet! Trodde inte dem skulle ha rötter ens, men det har dem så dem kikar ut under krukan till o med. Lite tillstufsade i vissa stora blad, men nya kommer över allt wub.gif
Fenja
Kruka upp dem i krukstorlek allt eftersom Em_I_am, de behöver antagligen inga jättekrukor i år utan först om ett eller ett par år. När du vet att de rotat sig ordentligt kan du plantera dem i kogödsel som du köper på påse. Det gillar de!!
När de blivit riktigt stora brukar jag rotklippa lite på våren och plantera om i kogödsel i samma kruka (70 liter) så tar de sig fint och blommar av bara den. Tänk på att de ÄLSKAR gödsel och vatten, 4-5 veckor efter omplantering kan du ge flytande gödsel.
Mvh
Fenja
Em_I_Am
tack Fenja! Skönt att slippa ha stora urnorna inomhus iallafall tongue.gif
Em_I_Am
förresten... du menar att blanda jorden med kogödsel va? Inte att plantera direkt i kogödsel? *L* blink.gif
kerstin z5-6
Plantera direkt i kogödselpåsjorden laugh.gif
Fenja
Japp, som Kerstin säger, det är hon som har lärt mig! tongue.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Em_I_Am
haha jag som trodde jag gjorde bort mej bara genom att tänka tanken laugh.gif
Men hur gör ni med näringslösning o så då? Behövs det inte mer än koblajja om fötterna på änglarna?
pejori
bara kobajs!!!!
näringsvattna med dubbel dos flytande näring bara wub.gif wub.gif
Em_I_Am
wow. ja växer dem inte av det så lägger jag ner det här med att försöka odla tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon