Full version: curryeternell
råse-marie
Köpte curryeternell förra året då sa man att den var flerårig på plantagen .
Den ena står i kruka och den andra i rabatten men jag vet inte om dom klarat sig ??
Hur ska jag göra ?? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är curryört (Helichrysum italicum) du menar den brukar också kallas curryeternell. Den är flerårig men dåligt härdig i Sverige men det händer att den klarar vintrarna ibland, åtminstone här i mälardalen i zon 2 händer det att det kommer nya skott på plantorna till våren.
råse-marie
Ska jag klippa ner den eller låta den vara som den är ?
Åsa, mälardalen zon 2
Vänta och se ifall du ser något liv i grenarna, den brukar komma igång ganska sent de år de överlever. När man ser de små skotten på grenarna kan man klippa bort det som har dött.
råse-marie
Ok .......då får jag hålla i saxen och sätta mig och vänta wub.gif
mayababy
hej!
hur kan man använda curryört, det luktar ju ljuvligt om min planta!!! tongue.gif
Ophelia
CITAT (mayababy @ 05-06-2005, 14:29)
hej!
hur kan man använda curryört, det luktar ju ljuvligt om min planta!!! tongue.gif

Jag det kan man göra. Den går att använda i alla de rätter där man vill ha smaken. Lämpligt är att ta upp kvisten när man ska servera. smile.gif
råse-marie
Jag läste nyligen att det inte smakade något utan mer doftade om curryeternell unsure.gif
Ville man ha smaken vara vanlig curry bäst
jes / københavn
karryurt er jette godt klippet på en potatissmørgås eller en med æg/tomat.

glad sommer
jes
Maria i Helsingborg
Hmm, vi har en för doftens och de fina bladens skull - jag tycker varken att den smakar curry eller gott huh.gif
Maggan H
Hur förökar man den? Sticklingar eller blommar den så man kan ta frö?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon