Full version: Plastkrukor
SannaLasso
Hej. För något år sedan såg jag ett BBC-program om Chelsea Flower show med bl.a. ett reportage om en kvinna i London som fått pris för finaste arrangemang runt sin entré.

Hon hade massor av vackra hemmapatinerade lerkrukeliknande PLASTkrukor i olika storlekar och beskrev hur hon gjorde för att få de skulle se ut som äldre lerkrukor. Tyvärr minns jag inte receptet (och fattade väl inte exakt vad hon sa heller...). '

Är det någon som såg programmet och/eller kan receptet och vill dela med sig av det?

(Jag har hittat filmjölksecept för LERkrukor men filmmjölken behöver något mer som binder den vid plastkrukorna - det var tre-fem ingredienser i plastkrukereceptet)
Pfaffan
Recept vet jag inget om, men jag har själv funderat på s k "stenfärg" som finns på t ex Panduro. Jag tror att den ska fästa på plast om man ruggar upp ytan lite lätt med sandpapper först, men jag har inte testat.
För enstaka krukor kan det vara en idé iaf, men har man många krukor blir det kanske för dyrt...

Fler och billigare tips mottages tacksamt. Lerkrukor är så tunga och torkar så fort!

/Pfaffan
Lene i Fredrikstad (Norge)
Etter at jeg hadde beiset mine pallekarmer (pallkrager), fant jeg på å smøre beis på billige plastpotter også. De ble riktig fine!

Jeg brukte vanlig oljebeis med tilsatt farge: tjærebrun.
pejori
dem vhore kempefine...lene wub.gif wub.gif
Milex
Bra idé att använda bets. Det ska provas!! smile.gif
vitahuset
Kan man få filmjölksreceptet till lerkrukorna??!! *vill göra...*
Diabolique
CITAT (vitahuset @ 02-05-2005, 09:44)
Kan man få filmjölksreceptet till lerkrukorna??!! *vill göra...*

Så här stod det i en bok som jag har lånat:

Stryk på yoghurt med pensel på krukan så växer alger och mossa lättare på ytan, viklet får sten, betong och terrakotta att se äldre ut.
Att gnida med färsk persilja ger omedelbart resultat men tar längre tid att göra.

Jag har inte själv provat detta, men lite yoghurt kan man väl avvara för att prova. biggrin.gif

(Boken heter "2000 praktiska råd och tips för din trädgård" av Pippa Greenwood).
Kana
I Din Trädgård skriver Karin Berglund när det gäller hemmagjorda hypertufatråg (som jag bara MÅSTE göra så fort jag får en större trädgård) att de kan strykas med risvatten eller filmjölk blandad med jord för att bli gröna av mossa.

K.
vitahuset
TACK! Ska snarast provas på... patinerade krukor är sååå fint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon