Becky,Malmö
Har ett ganska stort äppelträd där jag länge har drömt om att sätta en klätterros under.

Så nu har jag nog bestämt mig för att försöka hitta en rosa klätterros (kanske inte så svårt ) som ska växa tillsammans med en blå Klematis.

Är det någon som har bra tips på vilken sort jag ska välja. Tex verkar det som om de flesta Klematis är mörkblå/lila och vill helst hitta en ljusblå.

Tager också tacksamt emot råd om plantering (måste man tex plantera så långt som en meter ut från trädet som de ska klättra i?)
Kajsa
Det ska räcka med 0,5 m från trädet, enligt rosbibeln. Gräv ett stort hål, kanske knepigt om det går rötter överallt. Välj solig sida, fyll i med bästa rosjorden, gödsla, vattna och pyssla mycket första åren.
Klätterrosor som går ha i träd, dessa blommar om på sommaren
Alla dessa går i rosa nyanser.
Gerbe Rose, zon 3, ca 3 m
New Dawn, zon 5, ca 4 m
Wrams Gunnarstorp, zon 4, ca 3-4 m

Och några som blommar en ggn
Venusta Pendula, zon 5, ca 5 m
Dr W. Van Fleet, zon 5, ca 4 m
Brenda Colvin, zon 2, ca 4 m
Dorothy Perkins, zon 3, ca 4 m

Köpte två ljusblå Italiensk klematis förra sommaren
Emilia Plater och Minuet som blommar aug. Viticella sorter kan klippas
ner på sen hösten. Skickade efter dom på Blomstergården/ Uddevalla.
Becky,Malmö
Tack Kajsa för bra tips, ska skriva ner och ta med mig till Blomsterhandeln smile.gif
kristerh
Det finns en storblommig lavendelblå klematis som blir 2-3,5 m som är rikblommig, "mrs Cholmondely" jag köpte en sån förra året, så vi får se i år om den håller vad den lovat.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon