Jag har ett "dött" område i min lilla trädgård. Under idegranarna växer absolut ingenting. Innan hade jag ett litet staket där uteplatsen tog slut, så jag slapp se eländet. Men nu är staketet borta och jag måste göra någonting åt det. Jag har funderat lite på ormbunkar, men vet inte hur bra de skulle trivas. Jorden är torr, hård, och full av rötter. Vad sjutton kan jag plantera här?
Bild:
http://www.odla.nu/album/data/annahallin/f...2851_p26272.jpg
Louise i Göteborg
01-05-2005, 18:47
Saker som kan växa utan sol eller näring är inte så många, men här är några tappra som klara ett motsvarande läge hos mig:
Sockblomma
Myskmadra
Fänrikshjärta
Spansk näva
tack för tipsen! sockblomman verkar mycket intressant.
Åsa - Alingsås
02-05-2005, 09:47
Jag har en stor tuja som det var precis så där under, torrt, hårt och fullt med rötter, dessutom skuggigt. Så jag "byggde upp" ett tunnt lager jord (kanske fem cm... mer fick inte plats) och satte myskmadra i och täckte med bark, den trivs och frodas nu, satte den i höstas. Tydligen ska den få små söta vita blommor. Ska se om jag kan ta en bild... Det såg verkligen för trist ut innan.
Lycka till!
MVH, Åsa!
aha, massor med ny jord alltså. har du nåt bra tips på vad det ska vara för typ av jord? vanlig planeringsjord eller med nån speciell sammansättning av gödsel och så?
Åsa - Alingsås
02-05-2005, 22:14
Det beror lite på vad du vill sätta. Vad jag förstår (och jag är NYbörjare, hehe

) är kogödsel på påse att föredra framför billig jord och det ska man kunna sätta deflesta växter direkt i. Är det något i stil med rododendron behöver du speciell jord. Sen vet inte jag om du kanske behöver blanda i mer mull eller sand eller så om det inte finns någon jord under... Vad säger experterna?
MVH, Åsa!
kerstin z5-6
02-05-2005, 22:34
OOOh Yes prexis så

-sen kan man trycka dit nån fler tålig sort som sandmalört med lite silver.. men myskmadran är fin -doftar gott med -

taklök om det är soligt :)finns mycket kul