gröna tummen
Hur odlar man passionsfrukt i växthus så att det blir frukt ?
Eller hur man överhuvudtaget får dem att trivas ?
Förra våren flyttade jag en planta m kruka ut i växthuset.
Men den ville sig inte alls. Växte inte 1 mm ens !
Så kom hösten och jag flyttade in den igen : Växer som bara den i ett inte så ljust rum, växer faktiskt upp under taket i mörkret !
Blev det för varmt eller ? Krävs det flera plantor för att det ska bli frukt ?
Jag har sett i gamla yrkesväxthus så växer dom under vädringsluckor som inte är så jättetäta, och de ger massvis med frukt ?! Så hur gör man ????
Någon som brukar odla passion? Jag tycker frukterna nämligen är godare när dom är mer färska än de russin man köper i affärerna......

Eller odlar ni något annat "exotiskt" med gott resultat ?
Physalis går iallfall bra.
Mitt växthus är på 7kvadrat meter och solbelyst under hela dagen.
Något smarrigt tips ?
tongue.gif

Hälsn Gröna tummen
kerstin z5-6
Det är nog för kallt o för kortsäsong .. jag odlar den -o lite annant men mitt är uppvärmt året runt -se album vinterträdgård
Rankorna på passionen är 3-6 m långa ..
Muguet
Var inne i ditt album Kerstin och tittade på din vinterträdgård; WOW vilket bygge ! Gratulerar.
Jag förstår att du njuter där.
Hälsningar
Muguet
kerstin z5-6
Jo det är härligt nu men trångt .. tongue.gif
gröna tummen
wub.gif Ja tänk om man hade ett året-runt-rum ! Men man kan ju alltid önska sig !
Hoppas att du får passionsfrukt i ditt fina rum, och kan äta dem solvarma, det är lycka! Jag ser att du har Strelitzia (papegojblomma) , det har jag också och den blommar ca 2-3 ggr om året. Har prövat att ha den ute på sommaren men den mådde enbart pyton. Trivs att komma in till balkongfönstret där den brukar stå. Jag fick några frön från Maderia för ca 24 år sedan, den växer i en själv vattnande kruka och bladen når nu upp till taket. Min "gubbe" är inte så där förtjust i den......... för den är lite yvig om jag säger så.......
Nåväl, jag får försöka att leta vidare om hur en passionsblomma vill ha det för att ge frukt.

Hälsn Gröna Tummen wacko.gif
kerstin z5-6
två sorter o pollinera med pensel kanske , den blommar väl ?
Tjosan
Kerstin. Har ni hög värmekostnad nu? smile.gif
Såg väldigt trivsamt ut det där... Skulle gärna göra något liknande men vågar inte tänka på värmekoostnaderna, särskilt då jag har el värme hos mig.
kerstin z5-6
Ingen alls:) värmen stänger vi i mars -då håller det + 26 på em .. o det räcker smile.gif även över natten .Snarare kan man säja att glashuset är ett värmemagasin för resten av huset .. vi eldar med pellets o golvet värms vattenburet via pelletspannan okt -mars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon