Sollan
I många år har myrorna och jag levt i fredlig samexistens tillsammans i trädgården. Det är stora och röda och har under alla år knatat runt i trappan där de har hållit sig inom sina revir.
Men nu har de tydligen fått en ny hövding eftersom de nu har invaderat hela tomten. Är inte särskilt förtjust i att ha dem på altanen eller i rabatten där de kilar upp på händerna när jag jobbar. Iiiihhh!
Har försökt tala dem tillrätta men de bryr sig inte alls. Vad och hur ska jag göra för att få dem att flytta tillbaka??
Airamya
Mitt recept är att hälla kaffesump i rabatten. Det har funkat för mig och växterna har verkat bli pigga av koffeinet... rolleyes.gif
Men det kan säkert ha biverkningar. Jag har inte märkt av några dock, bortsett från att myrorna flyttat illa kvickt.
Em_I_Am
kan det kanske vara så att dem irrar runt lite nu på våren innan dem hittar sina plats där dem känner att dem vill bygga bo? tycker oxå jag såg myror överallt idag.
Sollan
"Morgonfikat räddar tomtägare med myrkrypningar"
Ska testa...
Annki
Rödmyror har jag ingen större erfarenhet av. Men svartmyror invaderade mitt hus på Gotland. Tills jag la ut en sträng med snus runt huset. Då blev jag av med dem. I täppan brukar jag ta hand om myrbon på fel ställen genom att gräva upp dem och förflytta dem till lämpligare plats. Vill inte använda bekämpningsmedel, för myror gör trots allt lite nytta också. Men testa snus, gärna blandat med lite salt runt trappan till altanen. Man kan också vattna bort dem. De gillar torra, soliga ställen.... precis som jag! smile.gif
Gossen Ruda
Tror trots allt att det är den vanliga stackmyran, Formica rufa. Som egentligen är flera närstående arter men det lämnar vi därhän. tongue.gif

Det kan ju vara så att myrsamhället har byggt en ny stack nära dig? Dom gör så ibland. Prova knepen som nämnts tidigare, annars finns det ju Myrr.

Till sist så är det ingen hövding som styr stacken utan en hövdingska, eller flera såna. Det finns inga hanar i en stack utom när det är svärmningsdags.
pejori
men Åke...kan du berätta hur man blir av med dom pyttesmå rödmyrorna? ohmy.gif
är svårt allergisk mot dom, och vet inte hur jag ska få bort dom i min rabatt huh.gif huh.gif
dom försvinner inte med myrr, och börjar ta sig in i lägenheten ohmy.gif
Gossen Ruda
Vet faktiskt inte, jag har aldrig försökt. Möjligen skulle du kunna prova med att gräva bort boet, samhällena är inte stora. Släng in dom till grannen. tongue.gif
pejori
nä det går inte...det är han som får jaga ut dom.(hittar inte boet) biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 01-05-2005, 22:18)
annars finns det ju Myrr.

Man ska vara mycket återhållsam med Myrr i trädgårdslandet med ätbara växter.
Myrr innehåller nervgift.
Preparat innehållande cypermetrin används mot skadeinsekter i jordbruk
och trädgårdsodling. Cypermetrinpreparat får även användas mot flugor,
myror och andra krypande insekter.
Cypermetrin är en mag- och kontaktverkande insekticid tillhörande
gruppen syntetiska pyretroider. Pyretroiderna är nervgifter som påverkar
centrala och perifera nervers natriumkanaler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon