Full version: Tomatplanta
tekla80
Vet att man ska sätta om tomater djupt och att man brukar säga att man kan ha jord till första bladparet. Vad menar man då, är det första riktiga bladparet eller bebis bladen längst ner? Har alltid bara satt ner dem till bebisbladen, men funderar om jag kanske skulle kunna sätta dem ännu djupare...

mvh/Johanna
Ina
Det går alldeles utmärkt att har jord upp till det första "riktiga" bladparet och om man har väldigt rangliga plantor kan man sätta dem ännu djupare. Tomater klarar den behandlingen bra!
uno
De tomatplantor som jag har dragit upp till mina växthuslösa vänner har blivit allt för höga. Jag tog av topparna och planterade dem. Hoppas att de klarar sig. wacko.gif
Tesa
Man kan blada av stjälken så långt krukan räcker till...eventuellt kan man "ringla" ner en för lång planta....den bildar rötter längs hela den del av stjälken som hamnar under jord...och växer därefter sedan... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon