Full version: Pelargonrötter.
Limeblossom
Hej!

varför vägrar mina pelargonsticklingar att få rötter?
Har aldrig hänt mig förut så jag vet inte vad jag ska göra.
Är det försent att stoppa dom direkt jord och försöka på det viset?
Limeblossom
bonzor
Jag vet inte varför det händer men jag har haft några som varit sega med rötter. Då brukar jag bara göra en ny snittyta strax ovanför den gamla.
Oftast får dom nya rötter då.
ejjan
Jag skulle testa som bonzor säger att skära en ny snittyta, tänk på att den ska vara strax under ett bladfäste, det är där rötterna kommer sedan (har jag fått lära mig).

Plantera sedan i jord, vissa pelargoner fixar inte att rota sig i vatten (jag rotar (nästan) alltid i jord).
Lycka till smile.gif
Limeblossom
ja, då testar jag att snitta om dom och sen i jord smile.gif
Pinup
Jag rotar heller alldrig i vatten, felet man ofta gör är att ha dem i ett glas så att området där rötterna ska bildas exponeras för ljus, och då tar det mycket längre tid eftersom det är onaturligt.

skulle jag rota nån växt i vatten tar jag en glas burk som jag lindar in i något så att det blir alldeles mörkt, men det är sällan.

Rotar man dem i jord direkt så kan ju rötterna börja arbeta med jorden så fort de växt ut lite, till stor fördel för sticklingen, och det går mycket snabbare:-)

Lycka till:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon