Full version: Ginko
nejlika
Jag såg en ginko planta på blommsterlandet som kostade 50 kr idag.
Jag har försökt så den i 4-5 månader och letat efter en planta i 3 år så jag blev ganska förvånad när den fanns där!!

Är 50 kr dyrt för en ganska lång (ca 30 cm) ginkoplanta?
Hur sköter man ginko?
Åsa, mälardalen zon 2
Du har bara försökt i 4-5månader med sådden, så spar sådden det tar oftast längre tid än så att få Ginkgofrön att gro, kallstratifiering i ca 3månader kan påskynda groningen.

Annars låter 50kr helt normalt. Gingko är lövfällande och vill ha det kallt under vintern. Jag har min planterad i trädgården men zon 2-3 är nog på gränsen för Ginkgoodling. Man kan ju också ha den i kruka och sedan bara ställa in krukan på vintern på något ställe som håller någon plusgrad.
Eivor på Väddö
Jag hade turen att hitta en Ginko till halva reapriset (billigt!) i höstas på Plantagen vid Bergianska. Det var i november tror jag. Jag grävde ner den rätt stora plantan (ca 60 cm) i rätt så torr backe med sandjord. Den fick torvblandad jord runt rötterna och gödsel i botten av gropen. Sen har jag haft den lätt täckt med granris, mest som skydd för harar och rådjur. Den verkar ha klarat vintern galant här på norra Väddö, trots barvinter med växlande tö och kyla. Isskorpan på jorden har nog varit ca 20 cm på sina ställen. Dock inte runt Ginkon. Där har det varit vanlig tjäle. Väddö har nog zon 3-4. Så den verkar vara rätt så tuff. Eivor på Väddö
Nanna
CITAT (nejlika @ 01-05-2005, 16:24)
Jag såg en ginko planta på blommsterlandet som kostade 50 kr idag.
Jag har försökt så den i 4-5 månader och letat efter en planta i 3 år så jag blev ganska förvånad när den fanns där!!

Är 50 kr dyrt för en ganska lång (ca 30 cm) ginkoplanta?
Hur sköter man ginko?

Kan trösta dig med att jag köpte en Ginko för 70 kr...
kerstin z5-6
5-6 verkar vara gräns -den fryser en hel del i topparna -krukodling i svalt -rum går fint -den fäller löven men återkommer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon