*lena:-)*
Håller på och planterar sticklingar av pelargoner. VIlken storlek på kruka skall man välja? Jag vill inte ha för små eftersom man får vattna hela tiden och dessutom tror jag att plantor i större krukor klarar vinterförvaringen bättre. Men vad är lagom egentligen? Nu har jag nog alla storkekar från 10 cm till 18 cm, plast och lera. Vad använder ni helst?

unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Alla sitter nog i olika för olika pelargoner blir ju olika stora. Jag brukar gradvis sätta om dem i större krukor allteftersom krukorna börjar se för små ut jämfört med bladverket. Jag använder plastkrukor det avdunstar för snabbt i lerkrukor.
(På vintern har jag inga krukor alls, jag skakar av det mesta av jorden och pressar ner dem i en kasse och ställer dem kallt ca +5-7C och mörkt, så krukstorlek inverkar nog inte på övervintringen)
inglan
Bra att inte plantera i för stort med en gång. Pelargoner blommar tidigare om dom har trångt om rötterna, så planterar man i en stor kruka genast så växer plantan sig stor men blomningen blir senare. Bäst att göra sig jobbet att plantera om ett par gånger tycker jag! smile.gif
Hälsningar Inglan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon